Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Deutsches Panzermuseum Munster

Startat av nielsen.filip, 1 juli 2015 kl. 21:56:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Värt att åka till?
Hur mycket tid behövs?
Något särskilt att se?

Annat i närheten som är intressant?

Elias Nordling

Salen i Münster där Westfaliska Freden undertecknades finns kvar, om du vill känna historiens vingslag.

Som kuriosa kan nämnas att Münster har en rätt väl tilltagen hamn för att vara en stad som inte bara inte ligger vid havet, utan dessutom inte heller ligger vid någon flod.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Klas Malmström

Citat från: nielsen.filip skrivet  1 juli 2015 kl. 21:56:06

Värt att åka till?
Hur mycket tid behövs?
Något särskilt att se?
Definitivt.
Skulle själv avsätta 3 timmar, minst.
Tiger I.
Klas Malmström
Linköping

Fredrik H

Jag har varit där tre gånger och tycker tveklöst att det är värt ett besök. Som museum betraktat så är det ganska traditionellt, stridsvagnar och andra fordon står i princip uppradade i kronologisk ordning. Det som imponerar mest är mängden stridsfordon från VK1 fram till idag. Det är väldigt intressant att se alla stridsvagnar jag bara sett som brickor eller på tv "live" så att säga.
Inträdet ligger under en hundring och det tar ett par tre timmar att knalla igenom och säga oh och ah lite här och där. Missa inte det obligatoriska fotoläget bredvid en Sturmtiger med tillhörande granat!

Som kommentar till Elias är det bäst att jag förtydligar att Munster INTE är Münster. De ligger en bra bit från varandra. Vårt museum ligger i Munster, där för övrigt Panzer Lehr också ligger.

Elias Nordling

Ah, sorry! Som att blanda ihop Habo och Håbo kommuner :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Annat i närheten missade jag. Är du där själv eller med barn/familj? Jag hyrde hus i närheten ett år  och vi hade en väldigt trevlig semester med zoo, en enorm nöjespark och en dinosauriepark med hundratals djur i naturlig storlek - allt som dagsutflykter. Jag känner inte till fler militärhistoriska resmål i krokarna. Lüneburg var också en väldigt vacker Hansastad vill jag minnas.

jerry

Åk dit jag har varit där 4 ggr , har man tid så kan man alltid ge sig ut i omgivningarna o försöka hitta ner bland pansarskolans område baracker med namn som "rommel" är ju lite intressant att se o sen bara det faktum att det var härifrån som Pz Lehr härstammade är ganska häftigt för en nörd i krigshistoria.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

nielsen.filip

Tack alla.

Det blir en färd dit. Återkommer med obligatoriskt tiger-foto. :up:

nielsen.filip

Då var besöket avklarat. Mycket bra var det. Tog cirka 5 timmar på oss.  :up:

Panzerkampfwagen VI:

Panzerkampfwagen V:

Obligatoriskt Sturmtiger-foto:

Königstiger:

Museiföremål:

Det var riktigt kul att se sakerna i verkligheten och koll på sakerna hade man efter 100-tals timmar med steel panthers (https://en.wikipedia.org/wiki/Steel_Panthers).