Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire 2015

Startat av Rydfalk, 13 februari 2015 kl. 13:23:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jag och min kollega Björn fick tyvärr avvika redan idag lördag, men jag skulle ändå vilja tacka för ett utomordentligt trevligt arrangemang! Jag har aldrig kommit iväg på något konvent förut, men det var verkligen väldigt trevligt. Min kollega var så imponerad av att alla var så inbjudande och prestigelösa. Jag tyckte att det var roligt att träffa folk som jag kommunicerat med via forumet i många år.
Vi fick båda blodad tand och redan i bilen på väg hem planerade vi att boka in nästa års FF - då med hela helgen bokad!

:up: :up:

plforest

Rydfalk

Citat från: Fredrik H skrivet  5 september 2015 kl. 19:02:59
Vi fick båda blodad tand och redan i bilen på väg hem planerade vi att boka in nästa års FF - då med hela helgen bokad!

:up: :up:
Jättekul att höra! Det var också fantastiskt roligt att höra om ert projekt! Enormt imponerande!

...och välkomna tillbaka "redan" på LinCon i maj 2016!

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

Tack allesammans för ett trevligt Friendly Fire! :up:

Vi hoppas vi ses nästa år igen - oberoende av lokaler!

Syns bilderna här?

/Mikael & c:o

Elias Nordling

Mitt Friendly Fire:

Fredag: Triumph & Tragedy. Kul, men inte en klassiker. Inte andra världskriget utan mer ett Clash of Empires-spel i 30-talsmiljö. Jag har svårt att se ett historiskt världskrig utkämpas. Eftersom det är en stridsrond per säsong, alla sidor producerar på en höft lika mycket och en trupp ger i genomsnitt 1/3 av sin styrka i skada varje säsong blir blixtkrig i praktiken nästan omöjligt. Jag kände också att en historisk smackdown av en spelare är inte något som premieras av spelet, men någon påpekade att väst kan vinna en autoseger genom att ta Rom och Ruhr, och det påverkar ju den saken.

Lördag dag: Central Front. Vi underskattade setupen och speltiden och övercommittade oss kraftigt, och hann bara en omgång. Men trots allt var det häftigt att se alla fem kartorna i aktion, och av oss som deltog tror jag att de flesta blev sugna på att spela det mer. Men då med två spelare per karta, i mindre delar.

Lördag kväll: Churchill. Första intrycket, kul men inte en klassiker. Att vinna världskriget är inte sannolikt, och inte heller kritiskt, vilket gör att spelet riskerar att styra över mot att plocka politiska poäng i småländer i stället. Men det kan vara så att det är en strategi som bara fungerar för England och att de andra spelarna när de lärt sig det eldar på världskriget mer så att britterna inte kan komma undan med att bara intrigera längre. Dynamiken mellan spelarna finns där, men jag kände ändå att jag saknade lite puls och svåra beslut. Tycker att spelet hade behövt Republic of Romes "alla förlorar"-svärd hängande över spelarna för att bli riktigt intressant.

Söndag: Wing Leader, fyra partier. En vinnare, och jag hade inte väntat mig något annat. Mats som jag spelade mot hade bättre känsla för smarta flygmanövrer, men det var ingenting som jag inte kunde uppväga med att slå bättre på tärningen. Kanske mer ett berättelseskapande spel än ett skicklighetsspel alltså, men man lär sig mycket om flygtaktik och scenariorna kändes väldigt olika. Ett spel att tillbringa mycket tid med.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

CiteraJag har aldrig kommit iväg på något konvent förut, men det var verkligen väldigt trevligt. Min kollega var så imponerad av att alla var så inbjudande och prestigelösa. Jag tyckte att det var roligt att träffa folk som jag kommunicerat med via forumet i många år.

Spelkonvent is the shit! Jag kan även varmt rekommendera det liknande arrangemanget Galore som brukar äga rum i slutet av januari i Göteborg. Inga frasiga fransoser, men i gengäld brukar Patrick stå i köket och laga festmåltid åt oss alla hela lördagen!

Delirium

Tack till Mikael och alla andra för ett som vanligt briljant Friendly Fire. Man blir verkligen ompysslad. Också kul med flera nya ansikten (och lärarkollegor till på köpet) och extra bra att de är lättlurade in på nya spel! ;)

Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Mats Eden

Hyllningskören fortsätter för detta utmärkta arrangemang.

Möjligheten att sova över uppskatttas när man går och lägger sig kl 5 för att gå upp snart efter...

Mycket flygplan blev det, Wing Leader och en snabbis Hornet Leader (underbart för en gammal FVRF:are...)

Churchill bör nog spelas en gång till med erfarna för att se om det lyfter - men tidskonkurrensen är ju tuff på konventen...

Till exempel han vi inte med High Frontier denna gång, men jag fortsättter att ta med det.

Årets monster, Central Front, kommer jag inte att köpa själv (köpte INS efter förra FF), men spelar det gärna igen med de förutsättningar Elias nämnde ovan :-)

Hade nöjet att spela Guns of Gettysburg med "nykomlingen" Björn på fredagskvällen. En favorit som jag kommer fortstta att ta med trots vikten för att ge fler nöjet att upptäcka.

Tack Mikael med flera än en gång.

Delirium

Tjena Mats, det fanns visserligen en nykomling som hette Björn, men den du spelade med hade jag tagit med som nykomling och han heter Roland. ;)

Och Guns of Gettysburg vill jag som sagts tidigare gärna prova med dig.

Blir det BSK? ;)
Imperial Elegy
Space Empires

Elias Nordling

Jag siktar på BSK. Bra tid på året och vi hade ju så trevligt sist!

Delirium

Mitt FF bestod till 90% av Fallen Eagles, det på krigsspel.se så hypeade spelet om Waterloo. Det blev ett kul parti med många spelare inblandade på bägge sidor och till slut hade sju olika spelare skött formationer i slaget. Det slutade ganska dåligt för Napoleon men inte så dåligt som det såg ut efter ett tag - gardet är ganska tuffa killar trots allt. Fallen Eagles kommer att synas igen på konvent framöver, det vill jag lova. Med lite mer erfarenhet vågar jag påstå att två till fyra spelare klarar av slaget på en, möjligen en och en halv konventsdag.

Utöver det spelade jag Waterloo 200 med Hr Rydfalk, verkligen en annan approach till slaget och kul att se som kontrast. Vi vet nog ännu inte om det är ett bra spel eller inte men utmanande och det kommer att testas igen.

Jag hann även spela lite No Retreat - The North African Front och det var kul men jag skulle nog vilja spela ett lite längre scenario för att bilda mig en bättre uppfattning om vad som är bra att göra och inte.

Imperial Elegy
Space Empires

Mats Eden

Just det, Roland var det ju...

Osäker om BSK pga familjeplaneringen (och hittar ingen info på nätet heller om årets konvent...)

Om inte BSK så tas Guns of Gettsburg med till Galore  :ultra:

Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet  8 september 2015 kl. 11:04:49Utöver det spelade jag Waterloo 200 med Hr Rydfalk, verkligen en annan approach till slaget och kul att se som kontrast. Vi vet nog ännu inte om det är ett bra spel eller inte men utmanande och det kommer att testas igen.
Waterloo 200 var lustigt och allmänbildande om inte annat. Det fanns delar i det som överraskade både positivt och negativt. Skulle vara kul att testa med de optional rules som fans, det var ju snabbspelat om inte annat. Dyker Fallen Eagles upp någonstans där jag (mot förmodan...) är så vore det kul att testa.

Tommy_la

Det blev inte ett så långt besök för mig, men jag hann ju med två spel ändå. Nästa år ska jag inte göra om misstaget att välja gröna spelpjäser. :)

Tack för spelet!

aegneus

Citat från: Elias Nordling skrivet  7 september 2015 kl. 08:47:21
Lördag kväll: Churchill....Att vinna världskriget är inte sannolikt, och inte heller kritiskt, vilket gör att spelet riskerar att styra över mot att plocka politiska poäng i småländer i stället. Men det kan vara så att det är en strategi som bara fungerar för England och att de andra spelarna när de lärt sig det eldar på världskriget mer så att britterna inte kan komma undan med att bara intrigera längre.

Jepp, det är precis det designern säger man inte skall låta Churchill komma undan med. De andra får då forcera krigsslutet så de tar bort brittens fördel.