Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

T

Förslag efterlyses på spel om trettioåriga kriget

Startat av The Fat Red Line, 6 april 2016 kl. 16:19:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

The Fat Red Line

Jag har bara ett fåtal spel om 30-åriga kriget, vilket är en skam. På sistone har jag letat runt efter ett taktiskt eller operationellt, men inte kunnat bestämma mig. Väldigt få verkar finnas i tryck för tillfället.

Vilka är era favoritspel i den tidseran och varför? Finns det ett eller flera spel som ni anser är absoluta måsten? :)

Delirium

Jag är mainstreamkrigsspelare och har bara erfarenhet av Musket and Pike-serien för fältslag och det kortdrivna Thirty Years War... :insecure:
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Scipio

Jag har förhoppningar på Won by the Sword men avvaktar uppdatering-komponenterna innan jag testkör det.

Men det kanske är någon här som provat på som kan uttala sig?
"Randomization is too important to be left to chance"

Engelbrekt

Musket and Pike om du gillar taktiska spel och kaos.

Annars någon som känner till "Empire in Flames" i Vae Victis 127? Stor-Gurras triumfår 1631.

http://www.vaevictismag.fr/en/pre-orders/80-bundle-arcole-1796-vaevictis-127-special-game-issue.html
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

The Fat Red Line

Won by the Sword lät idealiskt ända tills jag läste om debaklet med alla felen och en tjurig designer som hellre slutade göra spel än att ta emot kritik. Förhoppningsvis går det att rädda med ett nytt kit. Själv hade jag gärna sett ett spel liknande systemet i Grand Campaigns of the Civil War.  :)

Musket and Pike har frestat mig många gånger, men det som avskräckt mig är markörstackarna och att mer eller mindre hela serien är ur tryck. Det verkar som om Berg jobbar på en ny förenklad version av GBOH och det är kanske därför som ett återtryck dröjer?

Empire in Flames ska jag kolla upp. Har även hört bra saker om Avec inifi regret. Tack!  :)

Engelbrekt

Won by the Sword sägs vara riktigt bra och uppslukande, på det där märkliga Ben Hull-sättet, men jag har inte kommit igång med det själv utan väntar på update-kitet som de flesta andra.

När det gäller M&P är jag ju partisk, men jag tycker faktiskt inte att stackarna är så jobbiga. När en enhet har många markörer tenderar den att vara i dåligt skick. Då är den antingen orörlig resten av partiet eller död inom kort, så eventuella problem med många brickor i samma hex löser liksom sig självt.

Avec Infini Regret är ju dess lillebror, har färre brickor och går att få tag på, så det är ju ett bra alternativ, men det är inte 30-åriga kriget :) Det har inte heller riktigt samma episka, narrativa känsla som M&P tycker jag. 

Wes

Är M&P populära? Ifall de är varför kommer de inga reprints på de tidigare titlarna?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Engelbrekt

Det är ett populärt system med trogna anhängare, men ämnets historiska tid och den taktiska nivån gör att det ändå kanske är relativt obskyrt i sammanhanget. "This Accursed Civil War" (det första spelet i serien) har ju varit på reprint på P500 länge utan att komma framåt särskilt fort. Varför de andra inte ges ett försök att tryckas igen vet jag inte faktiskt.

The Fat Red Line

Citat från: Engelbrekt skrivet  7 april 2016 kl. 11:10:58
Won by the Sword sägs vara riktigt bra och uppslukande, på det där märkliga Ben Hull-sättet, men jag har inte kommit igång med det själv utan väntar på update-kitet som de flesta andra.

När det gäller M&P är jag ju partisk, men jag tycker faktiskt inte att stackarna är så jobbiga. När en enhet har många markörer tenderar den att vara i dåligt skick. Då är den antingen orörlig resten av partiet eller död inom kort, så eventuella problem med många brickor i samma hex löser liksom sig självt.

Avec Infini Regret är ju dess lillebror, har färre brickor och går att få tag på, så det är ju ett bra alternativ, men det är inte 30-åriga kriget :) Det har inte heller riktigt samma episka, narrativa känsla som M&P tycker jag.

Hej och tack för dina synpunkter. Jag har flera gånger funderat på just det. Är markörerna i samma storlek som enheterna? Ifall de är små och ska ligga i olika riktningar så har de en tendens att välta.

Engelbrekt

Brickorna är alla av samma storlek. Förutom de tunga infanterienheterna som upptar två hexar som en rektangulär bricka.

The Fat Red Line

De där dubbelmarkörerna ser ruskigt coola ut. :)

Jag gillar ju kaos och stark narration i spel, så jag kanske ska ge M&P en chans. Vilket ska man börja med? Jag tycker det vore roligt att få lira några av de svenska spelen, men de verkar helt hopplösa att hitta begagnade.

Andreas Lundin

När jag lirar M&P eller GBoH så tenderar jag i mån av plats att lägga många informationsbrickor bakom eller bredvid brickan som representerar enheten. Sedär, no stacking!

Via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

The Fat Red Line

Citat från: Andreas Lundin skrivet  8 april 2016 kl. 07:42:38
När jag lirar M&P eller GBoH så tenderar jag i mån av plats att lägga många informationsbrickor bakom eller bredvid brickan som representerar enheten. Sedär, no stacking!

Via Tapatalk

Ja, jag lär väl göra detsamma. Men när jag ser hur tätt alla brickor ligger så blir jag ändå fundersam över om det inte hade kunnat skötas smidigare på något sätt. Nåväl, jag ska se om jag lyckas leta rätt på någon som vill spela det med mig.