Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Arctic Storm

Startat av Strv102r, 13 juni 2017 kl. 18:29:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Vi behöver ett relativt kort spel till. Detta kan väl passa efter Polen 1939 spelen. Testade detta solitärt för en massa år sedan och vill minnas att jag gillade det.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

En ganska grön karta över ett i och för sig skogigt land. Men hette det inte vinterkriget?

Strv102r

Dukat och klart. Vy från öst mot väst. Grupperingen är klart tätast på Karelska näsen i söder, och därefter norr om Ladoga. sedan tunnar det ut mer och mer.

sfclinken

Ser fram emot detta. Ett av mina första spel jag köpte.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Utgångsläget på karelska näset i högre upplösning. En sovjetisk armé mot en finsk armé. Men räknar man antal divisioner, pansarbrigader och annat så blir det lite mer tyngd i de röda. Finnarna har en kår om tre divisioner och lika många brigader i ett bakre läge och en kår med två divisioner vid Ladoga södra strand, med ledaren Heinrich. I främre linjen mest skytte, cykelskytte och gränsskyttebataljoner som skyddsstyrkor.

Norr Ladoga en rysk armé till, med tyngdpunkt i norr. Mot den en finsk grupp. Ännu llängre norrut, i Kuhmo-riktningen, en svag rysk kår mot ett par finska bataljoner.

Därnäst i Tolvajärvi-Ilomantsi riktningen en rysk kår mot en mindre finsk grupp om två bataljoner. Ytterligare norrut Salla-riktningen. Samma styrkeförhållanden som Tolvajärvi-Ilomantsi.

Slutligen Persamo. Ett ynka finskt kompani mot initialt en röd division där två regementen landstigit på udden norr staden.

sfclinken

Det var länge sedan jag spelade detta, blev sugen på att ta fram det. Jag vill minnas där var coola events som kan inträffa, allt från köldskador till support från väst allierade.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Citat från: sfclinken skrivet 16 juni 2017 kl. 11:05:04
Det var länge sedan jag spelade detta, blev sugen på att ta fram det. Jag vill minnas där var coola events som kan inträffa, allt från köldskador till support från väst allierade.

Precis så.

Och just det slår till redan från början. Tidig vinter med snöoväder. Inget flyg första GT (gissa vem som gynnas av det) och skidrörlighetsreglerna gäller direkt i stället för från GT 3...   :evil:

Strv102r

Snöovädret och det inställda flygunderstödet gör att jag istället för att anfalla på bred front på näset väljer att anfalla på bara två punkter. Jag uppnår lokal överlägsenhet och tar terräng. Finnen grupperar fram sina mer kapabla förband. Omedelbart norr om Ladoga blir det ett lokalt debacle men på armens högra flygel tar jag mig in i de finska försvarsverken vilket på sikt kan hota hand center med överflygling.

På det centrala avsnittet gör min fina division fiasko med anfallet mot Kuhmo. Bättre vid Suomussalmi där jag tar terräng. 

Salla-offensiven hejdas direkt. Vid Petsamo håller det lilla finska kompaniet faktiskt! Men sedan försöker han dra ur det självmant.

Strv102r

Veckans event är molntäcke över huvuddelen av Finland. Tji flyg även detta GT. Illa. Jag tuggar mig fram någon hex till på näset. Norr Ladoga fortsätter jag ta terräng på högern men även i centern tar jag mig in i de finska försvarsverken. Finnen drar inte ur. Haaglund har ju anlänt.

Kuhmo-offensiven tar en paus i väntan på förstärkningar. Vid Suomussalmi pressar vi oss fram lite till. Finnarna börjar samla ihop förband. Bland annat har Talvela (värd 3 tabellhöjningar...) anlänt.

Salla-riktningen tar Allakurtti. Vid Petsamo slår jag det lilla kompaniet och framryckningen mot sydväst kan börja. 

Strv102r

Töväder. 2 step loss kylskador för mig och en för finnen. Nu börjar jag ana större framgång på högern norr om Ladoga, och även på väsntern. På näset tar jag någon hex till.

Kuhmo riktningen tillförs ersättningsmanskap. Det kan behövas, för divisionen behöver nog anfalla längs vägen mot Suomussalmi där finnarna provar reglerna för motti, som är enkla, men kluriga.

Åter hejdad vid Salla. Rörelsen från Petsamo mot sydväst fortsätter. Finnarna tillför förband från söder för att hejda mig.

Andreas Lundin

Cykelskytte i kölden. Låter kallt om baken.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Citat från: Andreas Lundin skrivet 19 juni 2017 kl. 10:05:55
Cykelskytte i kölden. Låter kallt om baken.

Bara det är plogat så får man trampa sig varm. Är det inte plogat blir det än svettigare...

Åter molntäcke. Inget flyg utom i norr. På näset når vi en stor lokal framgång där motsvarande en finsk division slås. Nu börjar hans försvar bli tunt. Norr Ladoga är båda sidor kraftigt reducerade och jag lyckas skära av två regementen vid sjöns norra strand. Utbytningsförsöket misslyckas. Vid Ilomantsi hejdas jag så genombrottet fördröjs.

Kuhmo-riktningen anfall hejdas med stora förluster. Undsättningen av Suommosalmi-styrkan kommer inte att komma från det hållet. Finnarna tar istället och ringar in undsättarna. En svag division som skulle förstärka undsättningen kommer istället undsätta undsättarna. Vid Suommosalmi slår finnarna två regementen.

Norr polcirkeln slås anfallen mot Salla tillbaka. Längre norrut går finnarna till motanfall mot pansarbrigaden i täten på framryckningen från Petsamo. Den håller, men reduceras.

Andreas Lundin

Vansinnigt intressant faktiskt! Kanske min krigsspelssvacka trots allt är på sluttampen!?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Jon

Håller med! Plockade fram mitt ospelade ex faktiskt för att känna lite på det