Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Wilderness War

Startat av Strv102r, 6 februari 2022 kl. 13:53:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Vad tror ni om den här då? Avslutningen på vår spelserie om sju-årskriget.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

oooh! Det här är en gammal favorit.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

thermopylai

Har jag spelat mycket. Annus Mirabilis-scenariet är väldigt balanserat. Den långa kampanjen svingar vilt pga några kritiska kort man måste dra (typ Quiberon Bay, William Pitt, Highlanders, Diplomatic Revolution, Courier intercepted).
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Strv102r

Brickorna kommer i flera format. Runda för vissa. Ovanligt, men inte unikt.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kartan från mitt, det franska, perspektivet. Norr är alltså neråt på bilden i söder uppåt. Punkter för orientering är utmärkta.

Nedan bilden med min initiala plan. Från Montreal kommer räder med allierade indianer och franska "skogslöpare" utgå mot kolonierna norr Boston. Från Ohio Forks kommer allierade indianer ta sig förbi Wills Creek, både norr och söder om platsen, och genomföra räder mot Virginia och Pennsylvania.

Franska reguljära styrkor ska omgruppera längs vattenlederna från Quebec till Cataraqui för ett senare fälttåg mot fortet i Oswego, och sedan i västlig riktning mot Albany.

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Absolut! Vi får se. ingen av oss har ju någon erafrenhet av detta spel innan, så det kommer nog begås både taktiska, operativa och regelmässiga misstag.

Jag börjar med att bygga upp en milis i det franska Kanada. Engelsmannen speglar mig och bygger en milis i det södra kolonierna.

Därefter drar "skogslöpare" och allierade indianer in i de norra kolonierna och genomför räder i tre områden. det blir en besvikelse. ingen skada att prata om. Kanske de mest spanade för framtiden? Som svar organierar engelmännen en milis i de norra kolonierna också.

Nu börjar ett politisk spel mellan kolonierna och regeringen i London. Vem ska ansvara för försvaret av kolonierna? Vad får vi av London för våra skatter liksom? När milisen byggs väljer de lokala myndigheterna att hemförlova ett kolonialregemente som signal till London.

London blir "pissed off" och beordrar istället en kraftig utökning av de koloniala förbanden.

Bland annat förstärks försvaret av de norra kolonierna med ett par regementen.

Detta får de lokala myndigheterna att lacka ur och välja att hemförlova ett antal regementen.

Däremot organiserar man sian egna motsvarigheter till de franska "skogslöparna" till någon typ av förband. De samlas i en palissad nära Oswego.

Dags för räderna som utgår från Ohio Forks. En lyckas faktiskt, men de två andra lider förluster. 

London gör de lokala myndigheterna på bättre humör. Sänker tullen på te eller något annat?

En framgångsrik räd med "skogslöpare" mot Concord.

Kontring med palissader i tänkabar mål fär ytterligare räder.

Huvuddelen av de franska reguljära förbanden i Quebec förflytas med bateau till Cataraqui.

Palissadbyggen i söder.

Jag förstärker milisen i Kanada.

GT 1 slut!

Strv102r

Fransmännen marscherar enligt plan till fortet i Oswego. Engelsmännen tar skydd i fortet och belägringen inleds.

Engelsmännen tar in förstärkningar till Halifax för den sannolikt förr eller senare kommande amfibieoperationen mot Louisbourg.

Belägringen av Oswego sköts föredömligt och fortet blir moget för en stormning snabbt. Denna lyckas och det skadade fortet övergår i fransk ägo.

Aj då! Smittkoppor i Louisbourg!

Med Oswego i min hand kan jag förmå irokeserna att ingå i allians med La France! Utfallet i stridande blir dock magert.

Engelsmännen bygger på med palissader för att försvåra mina räder i söder.

Jag kallar in fler krigare från stammar allierade med mig. Britten bygger mer palissader.

De enda indianer allierade med engelsmännen, mohawks, deserterar!

Men kontaktpersonen engelsmännen med dem har lyckas övertala dem att komma tillbaka igen. Snopet.

Jag låter "skogslöpare" rejda Manchester. Ingen framgång.

Engelsmännen börjar bygga ett fort i Charlestown.

En ny rejd mot Manchester. Framgång, men till förluster.

Johnson tar med sig sina Mohawk allierade och rejdar mina nya irokesallierades bosättning. Synnerligen osportsligt! Stammen, Seneca, försvarar sitt hem, men besegras och får fly. bosättningen ödeläggs.

GT2, och 1755 är över.

Strv102r

Abenaki-krigare samlas till Montreal i stora skaror.

Braddock framgrupperar till Wills Creek.

Skaror av bla Caughnawaga-krigare samlas också till Montreal.

Braddock fortsätter till Monongahela där han blir genskjuten av en fransk styrka med "skogslöpare" som dessutom har kortet "ambush". Engelsmännen tar förluster, men presterar ändå bra och nedkämpar "skogslöparna".

Det plötsliga hotet mot det nu svagt försvarade fortet i Ohio Forks, Fort Duquesne, gör att de franska indianagenterna jobbar för högtryck med att förklarar varför Frankrikes sak är indianernas sak, och hur hemska engelsmännen är.

Problemet för Braddock är att han har marscherat från sitt underhåll, så han skickar en kolonialförband bakåt för att bygga palissader I Alleghany-bergen så att en underhållslinje kan skapas. Detta köper lite tid till Fort Duquesne.

Under tiden strömmar indianer från Pays dén Haut stammarna söderut till Ohio Forks.

Braddock svär över det förlorade tillfället, han kan inte riskera en förlorad drabbning i vildmarken utan en säkrad underhållslinje att falla tillbaka på, så han avblåser fälttåget för denna gång och går tillbaka till Wills Creek.

En garnison lämnas i Oswego, sedan för sig fransmännen västerut längs vattendraget till Oneida Carry West där palissaden har en brittisk garnison av rangers. Denna viker västerut och palissaden tas över av fransoserna.

Trots att överlägsenhet saknas genomför britterna en amfibie-operation från Halifax mot Louisbourg. Fransmännen tar skydd i fästningen och belägringen börjar.

En skur räder genomförs från Montreal mot området norr Boston. De ger skral utdelning, bara en lyckas, och jag tar en hel del förluster. Det beror dels på palissaderna, men mest på att engelsmannen låtit bygga minifort av timmer för att skydda sin befolkning och dess ägor.

Fortet i Oswego repareras.

GT 3 slut!

Strv102r

Fransmännen under Dieskeau fortsätter till Oneda Carry East. De engelska rangers viker bakåt till Mohawk-land där Johnson och en mängd indiankrigare samlats.

Engelska reguljära förband anländer till Halifax.

Intriger får Shirley i Albany omplacerad.

Dieskeau försöker sig på ännu ett steg mot Albany, men får faktiskt stryk i vildmarken av rangers och Mohawks, så han faller tillbaka till Oneda Carry east.

Loudoun har anlänt med sina tre nya fräscha regementen till Louisbourg och tagit befälet över belägringen. Han försöker öka takten i den, men den franska bättre ledningen, fästningen i sig och effektiv eld från fästningsartilleriet gör att man inte uppnår målet att komma till stormning än.

Loudoun ger upp belägringen och skeppar hem till Halifax.

Johnson gör en ny rejd mot Senecas, men går in i ett bakhåll. Men det slutar ändå med plundrade bosättningar och framgång för Johnson och Mohawkerna.

GT4 och 1756 är över.

Strv102r

Abenaki-krigare samlas under fransk ledning i Ile aux Noix. Därfrån går det att nå obefäst bosatt mark norr Boston bortom palissadlinjen.

Verkar som om indianerna inte gillar villkoren som fransmännen sätter upp för räden...

Också runt Ohio Forks mobiliseras Mingo och Shawnee indianer.

Engelsmännen delar upp nästan hela styrkan i Halifax i två delar som under varsin chef skeppas till hamnar söderut. Då är Louisbourg säkert för stunden.

Mingo och Shawnee krigarna samlas i Ohio Forks

Monckton rör sig längs vattendragen norrut. Han fortsätter sedan och anfaller Dieskau. Men går in i ett bakhåll.

Monckton besegras, och utan befästa underhållslinjer blir reträtten katastrofal i vildmarken. Hans styrka utplånas i stort.

Efter att ha sockrat avtalet med indianerna i nordost genomförs en större samordnad rejd mot flera områden. Milis lyckas försvara ett område, men de två andra plundras.

Där är GT 5 slut!

Strv102r

Glömde en bild från förra GT. tre nya fräscha reguljära regementen under Webb anländer till New York.

Indianer från Pays dén haut stammarna norr Lake Erie samlas i Ohio Forks vid Fort Duquesne.

Webb ansluter sig till Monckton.

Indianerna från närområdet till Fort Duquesne ansluter till fortet.

Bradstreet lämnar kusten och ansluter till Braddock.

En skur mer rejder utgår från Fort Duquesne. Milisen möter en av dem. Utdelningen för mig blir skral. men varje VP räknas och jag ha ackumulerat en hel del nu.

Monckton anfaller Dieskau, men slås tillbaka med minsta möjliga marginal.

Nya rejder från Fort Duquesne ger ännu lite utdelning.

Monckton gör ett nytt försök, men slås åter tillbaka med minsta marginal.

Braddock skickar upp ett regemente i bergen

Rejder av skogslöpare i väster möts av milisen.

Britterna bygger en palissad i bergen. De verkar ha lärt sig att de behöver en befäst underhållslinje mot Fort Duquesne som nog betraktas som en ondskans fäste likt Minas Morgul som horder av orcher strömmar ut från.

1757 är över! Frankrike i klar ledning.

Strv102r

Montcalm med två regementen anländer från Frankrike.

Engelsmännen förstärker milisen i norr. Tydligen har de andra planer för Fort Duqusne än att försvara sig mot rejderna.

Jag kallar in fler indian krigarföljen från stammarna runt Montreal.

Braddock marscherar till Monongahela igen.

Fort Duquesne förstärks av krigare från Pay dén haut i norr.

Braddock befäster underhållslinjen.

Indianer och skogslöpare framgrupperar för kunna rejda på djupet i norr runt Boston.

Braddock marscherar till Fort Duquesne. Försvararna tar skydd i fortet. en belägring inleds.

En fransk ledare ansluter till skogslöparna inför räderna.

Med hjälp av mörsare fortskrider belägringen fort, men den första stormningen slås tillbaka.

Rejder mot Manchester, Gloucester, och Worcester. Tror att detta är i New England.... Som vanligt är det bara ca en tredjedel av räderna som ger önskat utfall. Men man kan undra om detta med alla räder på bosättningar inte kan komma att bita indianerna i baken så smånongom?

Fort Duquesne faller till Braddock. Stormningen urartar till en massaker.

Nya rejd mot Manchester. Tyvärr resultatlösa ur mitt perspektiv.

Strv102r

Fransmännen får framgångar mot Hanover vid Rhen i Europa. ersättningsmanskap blir tillgängligt. Tyvärr blir det bara ett step som kan ersättas. Det blir hos Dieskau.

Murray anländer till Albany med förstärkningar. Dieskau mobiliserar irokeser.

Murray tar över befälet över den kombinerade styrkan. Nu finns det krut att gå på igen.

Nya rejder mot landsbygden utanför Boston. Som vanligt ca en tredjedel framgångsrika.

Dieskau är en hejare på det där med bakhåll! Murray får vika.

Engelsk styvmoderlig behandling av sina kolonier gör att viljan att ställa upp med kolonialförband i kungens krig minskar påtagligt.

Murray försöker igen! Och denna gång har han hittat ens vaghet. Dieskau slås i grunden.

Montcalm omgrupperar från Quebec till Cataraqui.

Braddock avdelar Bradstreet med en styrka för att rejda Shawneebosättningar nära Fort Duquesne. En befästning byggs därefter för att försvåra samling av "warparties". Det visar sig senare vara onödigt. Eftersom Fort Duquesne fallit kan inte fler indianer från de västra stammarna mobiliseras ändå. Står inte i reglerna, men framgår på det kort som används för att mobilisera dem.

Förberedelser för nya rejder på djupet i nordost. Indianer och skogslöpare framgrupperar.

Irokeser förstärker fortet i Oswego.

Mingobosättningarna rejdas av Bradstreet vilket gör att hotet från de västra stammarna är borta tills jag återtagit Fort Duquesne. Fat chance liksom!

Indianrejder på bred front i nordost. Och det vanliga utfallet.

Murray marscherar längs floden mot väst och Oswego.

Strv102r

Ytterligare förstärkningar från Frankrike. De går till Quebec.

Braddock återsamlar sina trupper till Ohio Forks.

Lättretliga lokalpolitiker kallar upplöser ett kolonialförband. Take that London!

Montcalm grupperar i Oswego.

Milisen, den engelska, i norr förstärks på grund av alla rejder.

De kommer omedelbart till användning då nya rejder kommer. Nu kan de uppnå lokal överlägenhet mot vissa rejdstyrkor. Rejdarna jagas bort.

Men ny omfattande rejder förbereds.

Braddock lämnat en garnison i Ohio Forks och rör sig norrut.

De franska palissaderna framför Barddock börjar förstärkas till fort. det kostar mer i VP att förlora ett fort än en fästning, men jag räknar med att ändå vinna på det i längden då det tar längre tid, fler aktiveringar, att lyckas med en belägring än med ett fältslag mot de svaga garnisonerna. Palissader behöver ju inte belägras.

Hälften av mina allierade indianer som samlats för rejder går hem igen på grund av missnöje med något.

Forten färdigställs.

Braddock befäster sin underhållslinje med palissader.

Rejder i New York och Massachusetts möt av milis där denna kan bli lokalt överlägsen. utfallet i stort blir det vanliga.