Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Napoleons Triumph

Startat av Moberg, 21 februari 2007 kl. 23:51:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Moberg

Jag tänkte köpa Bonaparte at Marengo för ett år sedan då jag snubblade över det här i stället

http://www.simmonsgames.com/products/Au ... index.html

Spelet verkar nära nog vara ett drömspel men ack vilken lång väntan.
Designer notes har inte blivit uppdaterade sedan 25:e Juli på boardgamegeek sägs spelet komma ut i Januari -07 men det verkar som det blivit uppskutet också.  

Är det mer än jag som väntar och är det någon som har erfarenhet av föregångaren Bonaparte at Marengo?

/MM

Elias Nordling

CiteraÄr det mer än jag som väntar och är det någon som har erfarenhet av föregångaren Bonaparte at Marengo?

Jag hoppar det. Bonaparte at Marengo kändes mer som Go än som ett riktigt krigsspel (not that there's anything wrong with that!) och hade mycket litet med napoleonkrigföring att göra.

Spelmekanismerna är litet som Diplomacy. Fast diplomacy är en bättre simulering.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mosse

Att Napoleon's Triumph inte är en simulation är ju självklart. Bonaparte at Marengo är dock jähkligt roligt om man frågar mig. Bestämde mig ganska fort efter första spelet att jag skulle köpa vidareutvecklingar av spelsystemet.

Och sättet som designern Bowen Simmons uttryck sitt mål med Napoleon's Triumph - "less chess, more poker" är väldigt lovande!

A F

Citat från: "Mosse"Och sättet som designern Bowen Simmons uttryck sitt mål med Napoleon's Triumph - "less chess, more poker" är väldigt lovande!

Och varför inte spela poker då?

Mosse

Citat från: "Anders Fager"Och varför inte spela poker då?
...det gör jag också...

A F

Det som jag har lite svårt att begripa är spel som är så abstrakta att de trots att de har tanksar & gradesgrenadjärer på brickorna inte har en skvatt med tanksar & gradesgrenadjärer att göra.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Det som jag har lite svårt att begripa är spel som är så abstrakta att de trots att de har tanksar & gradesgrenadjärer på brickorna inte har en skvatt med tanksar & gradesgrenadjärer att göra.

Som den viljelösa wannabe jag är sällar jag mig till Fager även i den här frågan.  :)  (Dock är Iron Maiden ett bra band...)  :wink:
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Nja maiden var beiga (färgen) i globen. För abstrakt=usch, smidigt och enkelt=mums

Mosse

Citat från: "Anders Fager"Det som jag har lite svårt att begripa är spel som är så abstrakta att de trots att de har tanksar & gradesgrenadjärer på brickorna inte har en skvatt med tanksar & gradesgrenadjärer att göra.
Alla spel är ju abstrakta i någon mån, från Go till att spelarna skarpladdar sina stormgevär och springer ut i skogen med avsikt att öka blyhalten i motspelarens blodomlopp. Jo, Simmons spel är mera abstrakta än många andra krigsspel, men det tycker jag inte är något dåligt alls.

Spelkänslan i Bonaparte at Marengo är precis rätt. Sopii kuin nyrkki silmään, säger vi i Finland. Passar som knytnäven i ögat...

Infanterierna, kavallerierna och artillerierna i BaM har ändå mera med infanterier, kavallerier och artillerier att göra än kungar, drottningar, torn och bönder har med kungar, drottningar, torn och bönder i schack...

A F

Citat från: "Mosse"Alla spel är ju abstrakta i någon mån,

Och sen ligger det givetvis i var och ens tycke och smak att dra gränsen där hans smärttröskel för fia med knuff går. (Sen är många hyperdetaljerade krigsspel precis lika abstrakta, men det är en annan femma.) Jag var rätt nyfiken på Bonaparte i Maräng därför att det var annorlunda, men sen så fick jag eniga vittnesmål om att det kanske var lite för smart för sitt eget bästa.

Moberg

Jag tackar för inläggen och konstaterar att det är ömsom ris och ömsom ros för BaM.

Jag har spelat en del figurspel i med Napoleontema och tycker perioden är intressantare än andra världskriget. Tyvärr tycker jag inte att något av de system jag har prövat har kunnat förmedla den 'realism' som jag sökt trots att pjäserna utgörs av väldigt detaljerade kopior i skala 1:100 med varje uniformsdetalj som en del av spelet. Jag tycker inte att realismen har med detaljrikedomen att göra utan snarare spelets förmåga att förmedla de våndor och beslut som de verkliga aktörerna stod inför på sin tid.

Men frågan är: Är abstaktionerna gjorda så att man inte begriper dem om man inte kan perioden eller stör man sig på dess felaktighter om man är Napoleonfrälst.

/MM

A F

Citat från: "Moberg"Men frågan är: Är abstaktionerna gjorda så att man inte begriper dem om man inte kan perioden eller stör man sig på dess felaktighter om man är Napoleonfrälst.

Om jag förstått det rätt så är surrealismen på den nivån att Kaims division lika gärna kan vara Saurumans orcher, Victor kan vara Darth Vader och Marengo Götaplatsen.

Vilken skala / nivå vill du utkämpa dina Napoleonövingar på?

Jon Karlsson

Citat från: "Anders Fager"Om jag förstått det rätt så är surrealismen på den nivån att Kaims division lika gärna kan vara Saurumans orcher

Och med det menar du att det bara är en NATO-infanterisymbol på blocket, ja?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

A F

Citat från: "Jon Karlsson"
Citat från: "Anders Fager"Om jag förstått det rätt så är surrealismen på den nivån att Kaims division lika gärna kan vara Saurumans orcher
Och med det menar du att det bara är en NATO-infanterisymbol på blocket, ja?

Nej, att situationen inte känns speciellt mycket Marengo eller ens napoleonkrig. Desstom så lär rutnätet bilda någon slags dödsvortex östsydöst om Marengo som inte heller finns på fältkartor.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Desstom så lär rutnätet bilda någon slags dödsvortex östsydöst om Marengo.

Numera ett måste i alla Nappe-spel med självaktning.  :P
En mycket bitter liten man.