Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR EFS Kiev to Rostov, scenario 6 to Rostov

Startat av nielsen.filip, 17 augusti 2012 kl. 23:03:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Hallå

Nu när jag presenterat mig tänkte jag lägga upp några bilder (med intressanta streck) innehållande mitt soloparti av Kiev to Rostov, scenario 6 to Rostov.
Första gången jag skriver ihop något sånthär så kom gärna med kritik...

Har för några år sedan spelat igenom scenariot "Battle on the Sea of Azov", ingen nytta av det nu utan det krävdes en hel del regelpluggning för att få det att rulla igen. Vädret påverkar allt hela tiden och i detta scenariot ändras det också. Kändes som lite mer avancerat än vad som är rimligt. Likaså replacement-reglerna, mkt krut krävdes för liten effekt. Någon som spelat och tycker samma? Hur är det i jämförelse med liknande spel, typ OCS?

Saxat från BGG:
"To Rostov. The most dramatic moment of the late drive to the east was the drive to Rostov, the gateway to the Caucasus where lay the oilfields the Germans so vitally needed to run their war machine. The Germans have won victory after victory for nearly six months even though the Soviets have set successive armies in their path. Is this perhaps the Soviet last ditch and their last army? Are the Germans truly at the end of their supply line? Will winter stop the Germans? Historically in this near even contest, the panzers actually got into the streets of Rostov; can you?"

Turn 69, start

Försörjningslederna räcker inte hela vägen fram till fronten överallt. Krävs användning av "attack-supply" för att hålla divisionerna igång. Eftersom jag inte har någon som helst aning om hur man spelar detta bra så kan det bli lite vadsomhelst.

Följande är tyskens plan:
1. Öppna upp försörningsleden i nordväst. Finns en fin väg österut där.
2. Ett anfall norrut för att försöka nå voroshilovgrad alternativt omsluta de västra ryska ställningarna.
3. Ett anfall västerut för att se om det kan bli några möjligheter för framryckning i detta området (mot rostov eller shakty mm).

Följande är ryssens plan:
Passivt försvar tills tysken har kört fast. Sedan på STAVKAs kommando (mandated attacks) blir det motanfall. Notera STAVKA symboliseras av den döda flugan längst norrut.

Rostov är riktigt väl försvarat av många infanteridivisioner i nedgrävda ställningar, dock har arméledningen helt tappat greppet om situationen i detta området och kan inte agera. (något som jag helt misslyckat utnyttja som tysk)

Överblick:

Svarta ritade pluppar är VP-locations i tysk ägo. Röda är i sovjetisk ägo.

Tyskarna har 13:e, 14:e och 16:e pansardivisionen att tillgå i syd-öst. Även SS LAH, SS wiking, 60:e motoriserade divisionen plus diverse artilleri mm befinner sig i detta området.

I väster finns några italienska divisioner plus de tyska infanteridivisonerna 76:e, 94:e, 97:e LE samt 295:e.

Öster om italienarna finns det några tyska gebirgs-divisioner.

Ryssarna har en mängd infanteri och kavalleri-divisioner samt ett fåtal pansar-brigader spridda över fronten.

Östra delen:

Västra delen:

Har spelat till turn 76 än så länge så fortsättning följer (antagligen). Fotat bra men antecknat dåligt så händelseförloppet kommer att skönmålas.

Elias Nordling

Trevlig AAR!

CiteraVädret påverkar allt hela tiden och i detta scenariot ändras det också. Kändes som lite mer avancerat än vad som är rimligt. Likaså replacement-reglerna, mkt krut krävdes för liten effekt. Någon som spelat och tycker samma?

Ja, reglerna är barocka, och på helt fel ställen. Typiskt för "sena von Borries". Vet inte när det är dags att sluta krångla till, och gör det dessutom på de mest bisarra ställen i reglerna.

CiteraHur är det i jämförelse med liknande spel, typ OCS?

OCS har sina egna egenheter, men varenda regel känns som den finns där för att generera ett relevant spelbeslut.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

efs
Turn 69, 5-6 november 1941

Ett anfall österut av 13:e och 14:e pansardivisionerna samt SS LAH slår ut en sovjetisk pansar-brigad samt en infanteri-division, öppnar upp fronten rejält.

Två anfall norrut mot voroshilovgrad, via Krasny Luch, av SS wiking och 16:e pansardivisionen lyckas om än med förluster. Floden söder om Krasny Luch är passerad.

Ett anfall i väster öppnar upp försörjningsleden några kilometer.

Tysken bränner förnödenheter i ett tempo som kommer bli omöjligt att hålla. Tanken är att passa på i det fina vädret [frost]. Är framgångarna tillräckliga?

Ryssen drar sig tillbaka, särskilt i öster norr om rostov för att förhindra omringning.

Turn 70, 7-8 november 1941
Överblick efter första draget:

Röd linje motsvarar "startgränsen", svart är den nya gränsen i början av detta draget. Notera att de digitala röda och svarta fyrkanterna nu är bytta mot fina träbitar. Äntligen lite nytta av euro-spelen.
STAVKA är kvar...

Östra delen:

En överblick över västra delen:

nielsen.filip

efs
Kanske är lite otydligt men bilderna är från start av varje turn, därför blir bilderna till händelserna under draget innan. Vet inte om denna förklaringen gjorde saken bättre heller.  <!-- s:? -->:?<!-- s:? -->

Turn 70, 7-8 november 1941
Det börjar regna och leran breder ut sig. Dokumenten angående dessa dagars strider är också något fuktskadade, därav denna korta sammanfattning.

Förnödenheterna kommer inte fram i leran vilket leder till betydligt färre strider. Ett tyskt försök till omringning av två sovjetiska divisioner i nord-öst misslyckas. (Väldigt begränsad ZOC för motoriserade trupper i mud, tänkte inte på det först....)

Fortsatt avancemang i väster för de tyska infanteridivisionerna understödda av Italienare. Försörjningsleden sträcker sig nu ytterligare några kilometrar.

Ryssen faller tillbaka, särskilt i den västra delen.

Turn 71, 9-10 november
Överblick:

Jag blandar nu ytterligare in en färg, mörkröd för frontlinjen draget innan (och detta draget om inget ändrats). Är det för mycket, blir det för plottrigt?

Östra delen:

Fotot har hamnat efter supply-fasen i turn 71. (Enheterna borde varit på emergency supply på bilden, tar två drag att bli Out Of Supply). Effekten av mina kraftiga anfall i första draget syns tydligt nu eftersom inga nya förnödenheter hunnit fram. Till råga på allt så är även bränslet slut, nu stannar pansardivisionerna där de står och stalin skrockar belåtet. Jag vet inte om jag kan skylla på att jag är nybörjare, detta var riktigt klantigt. Lera är inte kul!

Västra delen:

nielsen.filip

Citat från: "Elias Nordling"Trevlig AAR!

Åh, man tackar. Det var det finaste..... och enda beröm jag någonsin fått för en AAR. Vilket kan bero på att jag aldrig skrivit något tidigare, men ändå! :)

BigPapaBear

Trevlig läsning. Vad fyller de svarta klossarna för funktion?
En mycket bitter liten man.

nielsen.filip

Citat från: "BigPapaBear"Trevlig läsning. Vad fyller de svarta klossarna för funktion?

Tackar

De svarta klossarna är VP-locations i tysk ägo.

nielsen.filip

Turn 71, 9-10 november

Regnet faller fortfarande och det är lera överallt.

I öster har de tyska formationerna helt stannat upp i brist på drivmedel och ammunition. Omringningen av de sovjetiska divisionerna är nu totalt misslyckad.

I de västra delarna så fortsätter tyska och italienska infanteridivisionerna framryckningen samtidigt som ryssen försöker minska sin front genom reträtt mot voroshilsk. Vägen är nu såpass öppen att förnödenheter börjar sippra fram till en del tyska divisionerna söder om Krasny Luch.

Sovjetiska kavalleri-divisioner understödda av en pansarbrigad avancerar nu västerut för att hota flanken på den avstannade tyska omringningen.

Turn 72, 11-12 november
Lägesrapport vid start av drag 72
Överblick:

Östra/hela delen:

Out Of Supply!

Västra delen:

Betydligt trevligare framryckning på denna fronten!

nielsen.filip

Turn 72, 11-12 november

Regnet fortsätter!

Ingen ammunition eller bränsle når fram till de tyska pansar och motoriserade divisionerna. De står helt enkelt kvar.

I väster fortsätter framryckningen mot voroshilovsk, det första steget mot voroshilovgrad.

Kring voroshilovsk börjar nu ryssarna formera en rejäl försvarslinje, 12:e armé?-högkvarteret har här tillgång till flera infanteridivisioner, några befästningar, ett motoriserade förband, en pansarbrigad samt artilleri. Mycket mark har offrats men nu finns en front som bör hålla, iallafall ett tag.

I öster fortsätter sovjetiska förband att pressa den tyska flanken.

Turn 73, 13-14 november
Lägesrapport vid start av drag 73
Överblick:

Östra/hela delen:

Västra/hela delen:

jonjac

Citat från: "nielsen.filip"Jag blandar nu ytterligare in en färg, mörkröd för frontlinjen draget innan (och detta draget om inget ändrats). Är det för mycket, blir det för plottrigt?
Inte alls! Gör det bara lättare och intressantare att följa!  :up:

nielsen.filip

Turn 73, 13-14 november

Det har slutat regna och istället börjat snöa! Bättre väder för de motoriserade förbanden även om frost hade varit ännu bättre. Tyvärr krävs det nu två "frost-slag" för att bli av med snön. Normala vädret vid denna tidpunkt är frost och det är nästan lika bra pansar-väder som dry.

Bränsle och ammunition har nu nått fram till några av de motoriserade tyska förbanden längst österut. Ett kraftigt anfall norrut av SS wiking hotar nästan hela denna delen av fronten men förstärkningar i form av en stark infanteri-division stoppar vidare framryckning.

Med försörjningsleden öppnad når även förnödenheter de tyska infanteri-divisionerna söder om Krasnyy Luch och flera förband korsar floden även väster om staden. Sydöst om staden skedde detta redan den 6:e november.

I väster är det betydligt blygsammare framryckning, den sovjetiska försvarslinjen håller.

Den sovjetiska ledningen inser att det nu blir svårt att hålla Krasnyy Luch men bestämmer sig ändå för att lämna ganska kraftiga förband för att uppehålla tysken så länge som möjligt. Bland annat NKVD-trupper som förhindrar reträtt från städer. [Båda sidor har egentligen möjlighet att ge order om "no retreat" och typ "extra retreat" för både anfallande och försvarande trupp. Har dock skippat detta i mitt solo-spel förutom när det gäller NKVD-regeln. Jag kanske har dåligt minne men en dold order i någon minut lär jag komma ihåg.]

Längst i öster fortsätter den sovjetiska trupp-uppbyggnaden i syfte att pressa den tyska flanken.

Turn 74, 15-16 november
Lägesrapport vid start av drag 74
Överblick:

En annan överblick:

Västra delen:

BigPapaBear

Citat från: "nielsen.filip"De svarta klossarna är VP-locations i tysk ägo.

Ah, du bytte från ritade pluppar till faktiska pluppar. Verkar smidigt. Carry on.  :up:
En mycket bitter liten man.

nielsen.filip

Dags att prata lite victory points så ni förstår läget lite bättre.

Victory Level
Axis Strategic 30+
Axis Operational 23-29
Axis Marginal 17-22
Soviet Marginal 10-16
Soviet Operational 5-9
Soviet Strategic 4-
Historical score 14

Tysken börjar med 16 poäng (fastän setup:en naturligtvis säger 0 poäng, något förvirrande).

De städer med högst poäng är:
Voroshilovgrad: 6
Rostov (för varje ruta): 5 som går ner till 2 GT75
Starobelsk: 3
Resten är enpoängare eller i tysk ägo från start.
Dvs tidigare nämnda voroshilovsk och Kransy Luch en VP vardera.
Sen förlorar man VP för stora förluster av artilleri, pansar och HQ. Ryssen förlorar även VP om han inte utför mandated attacks när tysken erövrat VP-location.
För att krångla till det lite extra så kan Hitler blanda sig i och ändra dessa värden, något vi tittar på om det händer.

Läget vid detta tillfälle är fortfarande 16 poäng (har jag för mig)

Så, nog om tråkiga poängnivåer och tillbaka till fronten.

Turn 74, 15-16 november

Det fortsätter att snöa.

I väster fortsätter framryckningen mot voroshilovsk, infanteri-divisionerna försöker delvis kringgå försvarsverken på nordsidan.

I centern sker ett massivt anfall mot Krasny Luch från alla håll. SS divisionen Wikings framryckning har gjort det möjligt med en komplett omringningen av staden. Två pansardivisioner (16:e och 13:e), en motoriserad division (Wiking), två bergsjägardivisioner samt en vanligt infanteridivision plus artilleri och ingenjörstrupper anfaller och det sovjetiska försvaret rasar snabbt samman. Den sovjetiska planen att fördröja tyskarna har misslyckats med kraftig kostnad i liv och material. Dock har inte någon försvarslinje blivit bruten. [anfallsstyrkorna lyckades samla ihop 47 "attack-faktorer" om jag kommer ihåg rätt, det är mycket...]

STAVKA har beordrat motanfall och med Krasny Luch förlorat är det ett måste om inte befälhavaren vill spendera de närmaste åren i sibirien. Det utförs framgångsrikt på tyskarnas svaga östra flank till större delen av kavalleri-divisioner.

Samtidigt har 54:e armén baserad i Rostov lyckats organisera sig och börjar en framryckning utmed kusten. Området är svagt försvarat av slovakiska förband utan bränsle. Läget är nu mycket kritiskt för hela den tyska flanken!

Turn 75, 17-18 november
Lägesrapport vid start av drag 75
Överblick:

Östra delen:

Katastrophe!

Krasny Luch (suddigt):

nielsen.filip

Turn 75, 17-18 november

Det slutar snöa och blir kallt och klart.

Med bättre väder och bättre försörjningsleder samtidigt som tysken lagrat bränsle och ammunitionen finns det nu tillräckligt med resurser för framryckning med pansar/motoriserade divisioner.

I öster så omringas hela den sovjetiska anfallsstyrkans samtidigt som SS LAH anfaller 9:e arméhögkvarteret. Ett enormt hål bildas i fronten samtidigt som den sovjetiska ledningen tappar kontrollen över sina trupper. Även när katastrofen är ett faktum dröjer reträtten och flera divisioner blir omringade samtidigt som andra är farligt nära att bli avskurna. 14:e pansardivisionen avancerar österut samtidigt som 60:e motoriserade, 13:e pansardivisionen samt SS wiking omringar sovjetiska kavalleri-, pansar- och artilleri-förband.

Norr om Krasny Luch avancerar 16:e pansardivisionen men möts av mycket hårt motstånd, pansar-regementet är inte längre stridsdugligt.

I norr/väster drabbas ryssarna av ännu en katastrof då 97:e Leicht infanteridivision kringgår försvaret, når fram till Voroshilovgrad och slår ut det oförberedda luftförsvaret. Samtidigt anfalls den 12:e arméns högkvarter och den sovjetiska ledningen tappar även här kontrollen. De tyska förlusterna är dock kraftiga då en hel tysk infanteridivision är försatt ur stridbart skick.

Situationen är nu mycket kritisk för sovjetunionen, Voroshilovgrad är förlorad, stora mängder trupper riskerar att bli omslutna kring voroshilovsk samt nästan hela den östra fronten är slagen i spillror. I området kring Rostov återfår dock arméledningen kommunikationen med sina trupper på kvällen den 18:e.

[Man kan säga att jag var helt oförberedd på hur bra de motoriserade förbanden var i bra väder efter 6 drag med lera eller snö. I norr missade jag också helt (som ryss) hur öppet det var. Anfallet som gjordes var dock inte med några lysande odds men det var värt att chansa.]

Turn 76, 19-20 november
Lägesrapport vid start av drag 76
Överblick:

Östra delen:

Västra delen:

nielsen.filip

Turn 76, 19-20 november

Vädret fortsätter att vara kallt och klart, dvs fortfarande ganska bra förhållanden för de motoriserade förbanden [frost].

I öster så fortsätter den 14:e pansardivisionen samt SS LAH framryckningen mot Novocherkassk, som faller lätt. Pansardivisionen fortsätter till utkanten av Rostov, där försvårar den försörjningen av flygbasen vilket påverkar de sovjetiska flygoperationerna.

Samtidigt förintas de omringade sovjetiska trupperna av 13:e pansardivisionen, 60:e motoriserade samt SS wiking och ännu fler ryska fångar skickas västerut.

Tyska trupper avancerar ytterligare något kring voroshilovsk men ännu är inte staden omringad.

Ett kraftigt sovjetiskt motanfall utförs öster om Krasny Luch och de tyska förlusterna är betydande. En gebirgsdivision är försatt ur stridbart skick samtidigt som staden Krasny Luch nu kan utsättas för sovjetiska anfall och återerövras.

Tyskarna står nu alltså i utkanten av Rostov men är farligt utsträckta, samtidigt håller de på att tappa erövringarna i centern.

Turn 77, 21-22 november
Lägesrapport vid start av drag 77
Överblick:

Östra delen:

Västra delen:

Jag har faktiskt spelat färdigt scenariot, dvs till och med turn 83. Tanken är att jag skall slutföra rapporten så häng kvar.... (om man är intresserad dvs, annars behöver man inte det)