Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Devil's Cauldron närmar sig release-datum (januari)

Startat av BernadotteOnline, 9 december 2007 kl. 18:54:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Rydfalk

Gosh, Race to the Bridge tog längre tid än jag trodde... Jag och Mattias körde till 2 i natt och det avgjordes på sista rullningen, britterna fick inte bort tyskarna från brofästet.

Fått blodad tand, gillar det där. Känner dock mest ångest inför att köra hela kampanjen!

...fast ångest på ett bra sätt?

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

BigPapaBear

Ingår den här i spelet eller är det något man får bygga själv?  :D

Ser otroligt vetenskapligt ut!

http://www.dfwfront.com/dc/CRT_wheel.jpg
En mycket bitter liten man.

ulve

Du får tyvärr pyssla själv

bambaladam

Citat från: "BigPapaBear"Ingår den här i spelet eller är det något man får bygga själv?  :D

Ja, den där "förenklingen" av en tabell som upptar en halv sida är inte helt begriplig för mig rent ändamålsmässigt...

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"Ja, den där "förenklingen" av en tabell som upptar en halv sida är inte helt begriplig för mig rent ändamålsmässigt...

Men den är ju tokigt partycrazy!  :up:  :D

BernadotteOnline

Citat från: "BigPapaBear"Ingår den här i spelet eller är det något man får bygga själv?  :D

Wow!  Vilken ambition!

bambaladam

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "bambaladam"Ja, den där "förenklingen" av en tabell som upptar en halv sida är inte helt begriplig för mig rent ändamålsmässigt...

Men den är ju tokigt partycrazy!  :up:  :D

Det skulle väl va det då...  8)

Rydfalk

Citat från: "BigPapaBear"Men den är ju tokigt partycrazy!  :up:  :D

"Snurra brickan... Låt se, Mortar Fire. Kul! Slå en d10 och se skadan! Hahaha, en step loss! Så, din tur Catharina... Catharina?"

Njä...  :down:

/Mikael

Snowfox

Den där snurran är för dem som börjar tycka att handklippta hörn på 2000 brickor är lite för "casual" ...   :oops:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Fredrik H

Trots att MMP ännu inte svarat på mitt mail om regelbok så kan jag kommentera spelet (tack vare de vänliga själar som hjälpte mig här på forumet). Spelet är relativt okomlicerat och flyter på utan större problem. Det är helt och hållet baserat på systemet som fanns i Panzer command (VG), ett spel som utspelade sig längs Chir-floden vintern 42-43. Det spelet var ju roligt så det är ju bra att dom blåser liv i det systemet. Skalan i TDC är ju lite ovanlig, 500m per hex, kompanier och 2 timmar per turn. Det gör att spelet ibland känns väldigt taktiskt (nej du kan inte se mitt kompani för vägbanken är för hög) och ibland mer operationellt (nu aktiverar jag alla förband i Frundsberg-divisionen). I mitt tycke blir det en skön känsla, det är inget hysteriskt LOS-arbete men det finns fog för att sätta ut stridsvagnstyperna på blipparna. Situationen är ju också rolig för lagspel; grabbarna i 30:e kåren och fallskärmsjägarna har lite olika uppgifter och kan få intressanta diskussioner om hur bråttom det är med det ena och det andra.
Spelet har också en interaktiv turn, man lägger ner blippar i en mugg och drar vem som aktiverar. Antalet grupper man får aktivera beror på hur pass väl fungerande ens divisionshögkvarter är och med hur lång framförhållning man planerar sina aktiviteter. Det känns roligt och, som mycket annat i spelet, lagom komlicerat för att flyta men inte vara simpelt. Än så länge har jag inte hittat något jag våldsamt opponerar mig mot, men jag inser att jag måste gilla spelet. Det var rysligt dyrt för att bara värma hyllan.  :shock: Kan nu bara den andra delen i serien dyka upp så kan jag få se hur länge mina barn överlever på makaroner innan socialen knackar på...

BigPapaBear

Trevlig recension, fredrik.

Hur fungerar chitaktiveringen? Jag är fortfarande lite allergisk mot den sortens mekanik. Riskerar man att få sin genombrottsreserv/uppföljningstrupp aktiverad innan offensivens första våg?

Strv102r

Om så skulle ske så simulerar det på ett enkelt sätt att anfallsvågen inte var anfallsberedd i tid. De flesta skulle nog skjuta upp anfallet. Händer ideligen in real life.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Om så skulle ske så simulerar det på ett enkelt sätt att anfallsvågen inte var anfallsberedd i tid. De flesta skulle nog skjuta upp anfallet. Händer ideligen in real life.

Okejrå  :x

:P

bambaladam

Citat från: "BigPapaBear"Trevlig recension, fredrik.

Hur fungerar chitaktiveringen? Jag är fortfarande lite allergisk mot den sortens mekanik. Riskerar man att få sin genombrottsreserv/uppföljningstrupp aktiverad innan offensivens första våg?

Det är chitaktivering, men mindre slumpmässigt än vanligt. Naturligtvis kan extrema saker hända (ungefär lika ofta som i verkligheten), men i "normala fall" finns det tre chits i koppen som du KAN använda för att aktivera just den där viktiga enheten, men bara en som aktiverar hela den där viktiga formationen. Det innebär att små precisa insatser kan ske snabbare och mer frekvent än stora koordinerade manövrar. En fördel jämfört med ugoigo som jag ser det.

Nu ska jag inte säga för mycket, men jag misstänker att genombrottsreservproblemet i princip blir löst av skalan. Formationerna är på brigad/kampfgruppe/regemente-nivå, och det är nog sällan du använder en hel formation som reserv offensivt, snarare använder du nog delar av den som reserv (undantag lär väl finnas och jag pratar säkert strunt i någon mening, men i normalfallet tror jag att jag inte är helt fel ute). Och under div- och direct command-aktiveringen kan du flytta alla brickor du vill och har råd att aktivera.

Det som lär hända oftast som bringar förtret är att man inte får artilleri aktiverat precis när man vill. Vilket det väl inte saknas exempel på i wwii-historien?

Emellanåt kan det nog hända att tajmingen kommer av sig med andra ord, men det känns som det hamnar på rätt sida om både gränsen mellan kul utmaning och frustrerande och gränsen mellan knasigt och "realistiskt".

Sen har du resurser att investera i chittarna, så det finns beslut att fatta där också, som känns lite djupare än det kan bli med slumpaktivering. Jag kan inte svära mig evigt trogen det här aktiveringssystemet än, men så här långt känns det både bra och kul.

Ska ställa upp Race to the Bridge i helgen och ha det som kringpyssel veckan som kommer.

Rydfalk

Ja, kul första recension. Ska bli kul att höra mer när reglerna kommer!

Så här långt, bara intermidiate scenarior, tycker även jag att spelet rullar klart bra.

Precis som redan sagts så kan chitdragandet ge effekten att din operation inte kommer i gång som planerat. Som gammal TCS-spelare är det något jag kan leva med -- svära och förbanna men leva med -- och resultat som trafikproblem och stockningar på Holländska vägar känns i Market Garden helt rätt på nåt lustigt sätt.  :wink:

Vet inte hur stort problemet blir i spelet, det som kan störa är att art ligger på en egen aktivering så det kan vara svårt att lita på artunderstödet -- vilket inte heller känns helt orealistiskt...

Kul som jämförelse med TCS är att en aktivering man får med gratis i sin kopp -- de flesta måste man köpa -- är en divisionsaktivering. Under denna får man dock inte göra några stridsaktiviteter så den fungerar ungefär som en Move Order i TCS.

/Mikael