Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vilka är de akademiska tungviktarna för oss krigsspelare?

Startat av BigPapaBear, 7 februari 2008 kl. 15:10:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Läser för närvarande Citino's bok Death of the Wehrmacht - The German Campaigns of 1942. Jag är själv helt såld på det som kallas mentalitetshistoria, och har läst min beskärda del dylik litteratur. Till de bästa verken tycker jag Montaillou och Ofredsår tillhör. Nu måste jag dock låta de verken ta ett steg tillbaka för detta mästerverk av Citino!

Har börjat läsa, nej jag är trollbunden av, Citinos The German way of War. Det är här som Citino utvecklar och presenterar sin teori som ligger till grund för Death of the Wehrmacht. Man kan kalla dem för del 1 & 2 (men som kan läsas helt oberoende av varandra). Nytänkande, analytisk och mycket välskriven.  :up: Ska bli spännande att se om hans strukturalism håller hela vägen.
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

University Press of Kansas är (baserat på de titlar jag läst) ett riktigt bra akademiskt vattenhål för gedigen, djuplodande och analytisk militärhistoria. Kika på länken, ni känner nog igen en del titlar och/eller författare.

http://www.kansaspress.ku.edu/bipseries ... chor215203

bambaladam

tror även att korpralens fina kors på bröstet kunde inspirera en och annan fritz i uniform till stordåd, vem vet var karriären kan sluta?

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"tror även att korpralens fina kors på bröstet kunde inspirera en och annan fritz i uniform till stordåd, vem vet var karriären kan sluta?

- Men mamma Hitler äter ju inte kött! När jag blir stor ska jag också bli totalitär diktator! Då behöver jag inte äta upp mina Fleischknödeln...

Andreas Lundin

CiteraNytänkande, analytisk och mycket välskriven.

Nja, ja och JA! Nytänkande vette sjuttsiken! Men kanske i krigshistoriekretsar? Men sjuttsingen viken bra litteratur det blir! :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

bambaladam

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "bambaladam"tror även att korpralens fina kors på bröstet kunde inspirera en och annan fritz i uniform till stordåd, vem vet var karriären kan sluta?

- Men mamma Hitler äter ju inte kött! När jag blir stor ska jag också bli totalitär diktator! Då behöver jag inte äta upp mina Fleischknödeln...

Du har rätt i att en stor del av tyskarna framryckningstempo i början kan ha orsakats av en vild flykt undan det tyska köket. Med undantag för när de tågade österut for de ju alltid MOT bättre mat. Det kanske ligger en del i det här... Det skulle också förklara Italienarnas halvdana invasionslusta...

Andreas Lundin

Fast jag gillar Polskt krubb. Särskilt deras tunga rätter med mörk sås, vilt och bär. Hm... påminner väldigt mycket om svensk mat kanske? Konstigt...  8)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

bambaladam

Jo, polsk mat går an. Men den delen av tåget österut gick ju rätt ok...

Stardust

Citat från: "bambaladam"Jo, polsk mat går an. Men den delen av tåget österut gick ju rätt ok...

Hur motiverar du då invasionen av Norge med den teorin?  :D

SILL SILL och lite Torkad SILL

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Nja, ja och JA! Nytänkande vette sjuttsiken! Men kanske i krigshistoriekretsar? Men sjuttsingen viken bra litteratur det blir! :up:

Jag rättar mig lite i ledet. Du har helt rätt i att uttalandet ska begränsas till "nytänkande i militär- och krigshistorien". Det är trevligt när fräscha histoirevetenskapliga teorier används på områden som är intressantare än borgarkvinnors roll i samhället under 1800-talets slut (där det faktiskt finns spännande saker!).

Problemet är väl att militärhistoria inte är prio ett, två eller ens tjugo på de historiska institutionerna. Det finns en massa bra forskare (varför inte forskarlag?) som nog skulle göra kanonjobb inom militärhistorien, som verkligen var nytänkande med stort N, om de fick pengar, tid och kakor.

bambaladam

Citat från: "Stardust"
Citat från: "bambaladam"Jo, polsk mat går an. Men den delen av tåget österut gick ju rätt ok...

Hur motiverar du då invasionen av Norge med den teorin?  :D

SILL SILL och lite Torkad SILL

Åt han fisk, Adolf?

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"Åt han fisk, Adolf?

Olika källor säger olika saker. Överlag verkar svaret vara nej för just fisk, men han kunde unna sig lite kaviar då och då.

bambaladam

Då får jag fegt hänvisa till regeln om "undantaget som bekräftar regeln". Hoppas ingen märker att det är fusk...  :oops:

BernadotteOnline

Citat från: "bambaladam"Då får jag fegt hänvisa till regeln om "undantaget som bekräftar regeln". Hoppas ingen märker att det är fusk...  :oops:

Snygg avatar! DC rippad?

A F

Och vad har förresten Björn på sig på sin avatar?  :cry: