Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vilka är de akademiska tungviktarna för oss krigsspelare?

Startat av BigPapaBear, 7 februari 2008 kl. 15:10:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Och vad har förresten Björn på sig på sin avatar?  :cry:

Önskar jag kunde säga att det är jag på bilden, men ack...  :D
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Noterade att universitetsbiblioteket inte hade några titlar av Citino, så jag lade en lapp i deras förslagslåda...

...samma dag fick jag ett mejl om att de självfallet skulle köpa in "The German way of war" och att när den var färdig för utlåning skulle jag få "första tjing".  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"...samma dag fick jag ett mejl om att de självfallet skulle köpa in "The German way of war" och att när den var färdig för utlåning skulle jag få "första tjing".  :up:

Tjusigt! Själv har jag beställt hans Quest for Decisive Victory: From Stalemate to Blitzkrieg in Europe, 1899-1940 och den prisbelönta Blitzkrieg to Desert Storm: The Evolution of Operational Warfare. Dollarn är ju låg...  :D

The German way of war mår bäst av att du har en kartbok nära till hands. Men oavsett det är det en klart läsvärd och trevlig bok. Ett vanligt problem när författare försöker presentera "röda trådar" genom historien är att det är ganska lätt att "felbevisa" dem, att hitta undantag. Citinos analyser är ganska enkla (kanske lite för enkla) men har hittills känts trovärdiga och applicerabara oavsett tidsålder, vilket borgar för en underhållande läsning. Det är trevligt med böcker som inbjuder läsaren att tänka själv och ta ställning till det författaren säger. Vi får diskutera våra egna slutsatser på LinCon eller Friendly fire.  :up:

För de som läst den mer sociopolitiska Iron kingdom: The Rise and Downfall of Prussia, 1600-1947  av Christopher Clark kan jag säga att The German Way of War är ett utmärkt militärhistoriskt komplement som täcker nästan exakt samma tidsperiod.

Ser fram emot att läsa Death of the Wehrmacht för att se hur Citino vidareutvecklar tankarna där.  :up:

Andreas Lundin

CiteraEtt vanligt problem när författare försöker presentera "röda trådar" genom historien är att det är ganska lätt att "felbevisa" dem, att hitta undantag.

Ganska vanlig kritik mot de som bedriver "franskinspirerad" (Analles-skolan - slå upp på NE.se eller dylikt uppslagsverk) forskning. Trots det tycker jag nästan all annan typ av historieforskning är tämligen ointressant. När sedan Analles- och historiematerialistisk forskning paras blir det riktigt intressant!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

bambaladam

Citat från: "BernadotteOnline"
Citat från: "bambaladam"Då får jag fegt hänvisa till regeln om "undantaget som bekräftar regeln". Hoppas ingen märker att det är fusk...  :oops:

Snygg avatar! DC rippad?

japp

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Ganska vanlig kritik mot de som bedriver "franskinspirerad" (Analles-skolan - slå upp på NE.se eller dylikt uppslagsverk) forskning. Trots det tycker jag nästan all annan typ av historieforskning är tämligen ointressant. När sedan Analles- och historiematerialistisk forskning paras blir det riktigt intressant!

Andreas, nu blir jag glad!  :)

Annalesskolan har jag stiftat god bekantskap med och jag instämmer till fullo med det du säger. Citinio och Braudel är helt klart polare på det teoretiska planet och båda två är intressanta som tusan. Kul att någon annan gillar kombon Annales/Historiematerialism.  :up: Har du tips på bra böcker/översatta artiklar är det varmt välkommet.

BigPapaBear

Hmm...

Efter att ha läst både The German Way of War och Death of the Wehrmacht i följd måste jag säga att DotW känns som ett överblivet sista kapitel från den eminenta TGWoW. Citinos teorier presenteras utförligt och underbyggs väl i den första boken. Den andra känns, trots att den inte går igenom teorierna lika noggrant, något repetativ och överflödig  ur ett teoretiskt perspektiv. Men den är trots detta en intressant studie av de slag den går igenom och en mycket trevlig läsupplevelse.

Troligtvis beror överlappandet på att böckerna ska kunna läsas oberoende av varandra, men det känns ändå lite märkligt när man läser dem rakt efter varandra. Rekommenderar att man börjar med The German Way of War.

Kommentera gärna detta när du läst båda, Anderas (eller någon annan).

Andreas Lundin

Jag har bara läst den ena boken (DotW) och jag håller med till viss del. Ganska repetetiv och tjatig. Men boken är skriven av en amerikan va? Så gör de amerikanerna. De meriterar sig genom att räkna antal tecken de fått publicerade verkar det som. I Sverige gör humanister i princip tvärtom. Det vill säga publicerar så lite som möjligt och väger alla ord på guldvåg. Gissa vilket sätt att skriva på som är mest ansträngande?

Men, som sagt, DotW är helt klart en av de stora verken när det gäller tänket kring de tyska operationerna under 1942. Härligt med folk som inte bara beskriver ett händelseförlopp, utan sätter in händelsernas historia i ett större sammanhang. :up:

BigPapaBear

För de som inte orkar läsa en hel bok kan jag berätta att senaste numret av Military History Quarterly har Citinos Death of the Wehrmacht som mastig huvudartikel. Boken i kortform. Lite mer lätthanterligt. Finns hos välsorterade tidningsnasare.  :up:

A F

Det är inget krav att kunna skriva när man är svensk akademiker. Läser heldre en amerikansk tegelsten än femtio sidor svensk akademikerprosa.

f98alda

Citat från: "Anders Fager"Det är inget krav att kunna skriva när man är svensk akademiker.

Må så vara, men om man läser matte- eller fysikböcker, så har jag hittills inte sett en enda amerikansk bok som har varit bättre än någon av de svenska jag har sett...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Det är inget krav att kunna skriva när man är svensk akademiker. Läser heldre en amerikansk tegelsten än femtio sidor svensk akademikerprosa.

Tyvärr har du helt rätt. Det är inte "fint" att skriva så vanligt folk förstår. Gud nåde dig om du har någon form av humor i texten! Det sitter liksom i väggarna på institutionerna.

Vvornth

Ställde denna fråga till MulTing häromdagen då vi hade lite downtime i OCS:CB.  Vilken bok om Berling 1945 ska man läsa av Anthony Beevors och Cornelius Ryans?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

tinG

Citat från: "Vvornth"Ställde denna fråga till MulTing häromdagen då vi hade lite downtime i OCS:CB.  Vilken bok om Berling 1945 ska man läsa av Anthony Beevors och Cornelius Ryans?

Just for the record: Anthony = not good enough!

Beevors alltför allmän i sin narrativa berättarstil. Inte vad jag letar efter i facklitteratur. Men jag vet inget om alternativen på '45-kampanjen.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Ställde denna fråga till MulTing häromdagen då vi hade lite downtime i OCS:CB.  Vilken bok om Berling 1945 ska man läsa av Anthony Beevors och Cornelius Ryans?

Är du osäker så ta båda och jämför.  :up: