Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Finns det inga andra vettiga alternativ till Consim World?

Startat av silversixx, 26 februari 2008 kl. 03:58:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

silversixx

CW är säkert la grande optimale créme de la créme när det kommer till att samla krigsspelare och designers. Och det ryktas att det t om går att hantera när man väl lärt sig hur allt fungerar.
Men personligen så varken orkar jag eller vill lära mig CW fantastiskt omoderna forumsmotor. Jag får nästan huvudvärk när jag tänker på det och ett besök brukar resultera i att jag tror att jag ska få aids.
Kanske är det min ungdom som talar emot? Eller att jag inte gått en ingenjörsutbildning och därmed inte kan uppskatta html-onani?
Därmed så undrar jag om det finns ett riktigt alternativ?
Eller ja t om, kan man kanske skapa ett? www.wargames.nu fanns ledigt såg jag för 600:- för två år (pengar som vi kanske kan skramla in med frivilliga bidrag?).
Det borde inte vara sådär jättesvårt att skapa ett engelskspråkigt community för just krigsspel? Kan man övertala de större spelutvecklarna såsom Richard Borg/Berg, Dean Essig, Mark Hinkle etc att besöka och posta på sidan så tror jag nog att resten följer med av bara farten. Kanske finns det t om möjligheten att utveckla sidan i sig och kanske kompletera med recensioner, intervjuer och en massa fina AAR's så att det finns ett värde i att besöka sidan?

Vad tycker folk? Är det ett projekt som är dömt att misslyckas eller kan det gå med de tre V:na?
Jag hoppas på lite diskussion här, även om inget med det här har att göra med Göran Greijder.

aknaton

Jag håller med om att CW är så hemskt att man får varande utslag.

Men jag tror att det kan vara svårt att skapa ett nytt forum. Inte tekniskt, men mänskligt. Varför startar vi inte en lobby-kampanj på CW för att de ska uppgradera till ett modernt form istället?
Henrik S Törnblom

Elias Nordling

Är det mycket trafik blir det svårt att göra ett forum bra. Tycker att Krigsspel-motorn funkar, men med C-worlds trafiknivå hade det varit totalt hopplöst.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Tycker att Krigsspel-motorn funkar, men med C-worlds trafiknivå hade det varit totalt hopplöst.

Håller inte med. Problemet med CSW är att det är en enda lång tråd i stället för ämnesindelning som i de flesta andra forum. Krigsspel.se skulle kunna ha 300.000 aktiva användare och ändå vara smidigt och lättnavigerat.

CSW bygger på att man kollar de trådar man prenumererar på varje dag. Gör man inte det är man stekt.
En mycket bitter liten man.

BernadotteOnline

Citat från: "silversixx"CW är säkert la grande optimale créme de la créme när det kommer till att samla krigsspelare och designers.

Kräm eller inte kräm?
Jo, det är svårt navigerat om man vill söka fakta om ett spel, dvs att man måste läsa alla 4000 inlägg kring ett spel sedan ide-stadiet. Söker man errata eller en specifik regeltolkning, så får man problem. Vill mn ha ett snabbt svar på en fråga, fungerar det någorlunda bra. Det är ju en slags chat sida med innehåll.

För att förstå bakgrunden, rekommenderar jag att lyssna på Intervjun med John Krantz, som är grundaren och administratorn av CSW. Han lägger ner 1 timme om dagen på att administrera sajten!! Pro bono!

http://media.libsyn.com/media/point2point/Point_2_Point_31.mp3

Citat från: "silversixx"Det borde inte vara sådär jättesvårt att skapa ett engelskspråkigt community för just krigsspel? Kan man övertala de större spelutvecklarna såsom Richard Borg/Berg, Dean Essig, Mark Hinkle etc att besöka och posta på sidan så tror jag nog att resten följer med av bara farten. Kanske finns det t om möjligheten att utveckla sidan i sig och kanske kompletera med recensioner, intervjuer och en massa fina AAR's så att det finns ett värde i att besöka sidan?

Om du kan erbjuda en ny websajt för krigsspel som ger förlagen en bättre chans att nå nya spelare så har du en chans.

Tyvärr tror jag den drivkraften ännu inte är tillräckligt stor. De amerikanska förlagen verkar nöjda med att nå sina spelare via CSW eller BGG, som kompletterar varandra väl.

Det skulle också bli svårt att bryta de lojalitetsband som verkar finns mellan förlagen och designers och andra i denna amerikanska intressesfär. De har 10-30 år av gemenskap inom krigsspel tillsammans sedan AH och SPI och senaste 10 årens återuppvaknande av hobbyn.
Dessa "spel-dinosaurier" lägger snart av...

De senaste årens framgångar med CDG-spelen och de mer politiska spelen, ex Twilight Struggle, 1960:MotP och fler nya spel, kan göra att nya informationsportaler blir nödvändiga.

Många spelarna har i alla fall röstat med sina pengar, att de vill kunna spela 2-4 timmar och avsluta ett spel. Dessa spel har blivit mer Euro-game-aktiga i design, kvalitet och spelsystem.
Detta borde tala för sajter som BGG eller nya alternativ, då spelarna inte har tiden att följa CSW lååååånga trådar för hardcore spelare.

GMTs nya weblook kan ses som en bekräftelse att det behövs något mer än BGG och CSW = service till spelarna!

Anders, kanske kan ge sin "inside view" på detta.

BigPapaBear

Citat från: "BernadotteOnline"Många spelarna har i alla fall röstat med sina pengar, att de vill kunna spela 2-4 timmar och avsluta ett spel. Dessa spel har blivit mer Euro-game-aktiga i design, kvalitet och spelsystem.

Vilket är anledningen till att folk inte borde få bestämma över sina egna pengar!  :twisted:
 Världen skulle vara en mycket bättre plats om människor samlades kring julglöggen med orden: Ska vi spela Case Blue eller ställa upp hela slaget vid Leipzig med individuella tennfigurer? Pax för att vara Blücher isåfall!

Andreas Lundin

CiteraEller ja t om, kan man kanske skapa ett? www.wargames.nu fanns ledigt såg jag för 600:- för två år (pengar som vi kanske kan skramla in med frivilliga bidrag?).

Kul idé och jag skulle stödja den, men.... jag hajar inte... Fyller inte BGG denna funktion redan?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Doomfarer

Precis, BGG är det nya CSW.  :D

Seriöst signal to noise kvoten på CSW är otroligt liten, i längden kan ju inte detta hålla. Trådar, trådar, trådar....
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Elias Nordling

CiteraCSW bygger på att man kollar de trådar man prenumererar på varje dag. Gör man inte det är man stekt.

Snarare tvärtom. På CSW går det bra att vänta en vecka och sedan kolla prenumerationerna (fast aktivitetsnivån gör att det hinner ackumuleras en del). Här däremot finns det vad jag vet ingen indikation på senast lästa meddelande, bara att det har tillkommit meddelanden i en tråd.

Så om det helt plötsligt utbryter aktivitet i en diskussion måste jag antingen komma ihåg vilken dag jag senast var inne och leta upp det meddelandet, eller läsa hela diskussionen baklänges. Om det funkade så på CSW vore det oanvändbart.

CiteraProblemet med CSW är att det är en enda lång tråd i stället för ämnesindelning som i de flesta andra forum.

Consimworld har väl varken mer eller mindre ämnesindelning än detta forum?

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Här däremot finns det vad jag vet ingen indikation på senast lästa meddelande, bara att det har tillkommit meddelanden i en tråd.

Eh... Jo. De du inte har läst/varit inne på har en liten orange "blipp". Forumet skulle kunna uppdateras till samma "nivå" som SVEROKs forum. Då försvinner inte de orangea blipparna om du skulle råka lämna forumet innan du läst allt.

CiteraConsimworld har väl varken mer eller mindre ämnesindelning än detta forum

Jo, det är en enorm skillnad. Här kan jag starta en tråd som heter "Shipping i DAK" och ställa specifika frågor under det temat. Det kan jag inte på CSW. Där hamnar allting under OCS, vilket gör det enormt brusigt.
Här kan vem som helst gå in under "Shipping in DAK" flera veckor efter att jag skapat tråden och läsa de specifika svaren på de specifika frågorna. På CSW kommer samma fråga istället ställas 50 gånger för ingen orkar leta igenom 20000 inlägg...

pelle

" www.wargames.nu fanns ledigt såg jag för 600:- för två år"

Det låter otroligt dyrt. Brukar inte en riktig .com eller .org kosta sådär 100 kr/år eller något sådant? Eller har priserna gått upp mycket senaste tiden? Och .nu ser ju mycket fulare och oproffsigare ut.

Jag håller med om att CSW har många brister. Jag har ju redan klistrat in här det fina scriptet jag kör för att få i alla fall lite ordning på det i min webbläsare.  :D  :?

Men jag tror inte det är realistiskt att starta något nytt. Det som borde göras är ju att få CSW att byta motor helt, men importera alla gamla inlägg (och alla attachade filer) så man får kvar all historik och inte skrämmer bort alla gamla vrak som bor där och faktiskt verkar trivas.

Elias Nordling

CiteraEh... Jo. De du inte har läst/varit inne på har en liten orange "blipp".

Ja jävlar, på min skärm är det en millimeterstor ljust beige dokumentikon, som är mycket mycket lik den vita dokumentikon som föreställer det jag läst. Mycket diskret nå jag säga!

Och faktum kvarstår att om det skulle vara trafgik som fyllde mer än en sida på en dag skulle jag få klicka mig runt tills jag hittade det magiska ställe där den ljusbeige blippen blev vit, till skillnad från CSW där man hamnar automatiskt vid senast lästa meddelande.

CiteraHär kan jag starta en tråd som heter "Shipping i DAK" och ställa specifika frågor under det temat. Det kan jag inte på CSW. Där hamnar allting under OCS, vilket gör det enormt brusigt.

OK, men det är ju inte en teknisk fråga, utan en administrativ. Inte för att du påstått något annat vad jag vet, jag har bara missförstått i så fall.

Trådning kräver mycket mer moderering i förhållande till trafikmängden (eller disciplinerade användare, haha) för att inte bli meningslöst. Jag skulle inte vilja moderera ett trådat CSW. Rubriken shipping i DAK är t ex inte av mycket glädje för mig om jag letar frågor om supply tokens, även om svaret kanske göms där. För många trådar med vaga rubriker blir lika oöverskådligt som otrådat.

Ett forum som jag ibland har att göra med i jobbet är Esato, som har oändligt mycket mer trafik än CSW, och som är trådad. Verkar använda samma motor som Krigsspel. Det blir i alla fall hopplöst oöverskådligt det med när man kommer upp i rejäla trafikvolymer, och det enda som funkar för att hitta information är att söka.

pelle

Det är synd att man inte kan få läsa CSW som mail i stället. Eller kan man det? Jag måste kolla. Det vore perfekt om alla webbforum kunde läsas som maillistor för den som ville, så man fick allt samlat på ett ställe och med ett vettigt och enhetligt gränssnitt. Det är ju fördelen med grupper på Yahoo Groups och Google Groups - den som vill läser och skriver direkt i webbforumen och vi andra kör allt i mailklienten.

BigPapaBear

Citat från: "pelle"Det är synd att man inte kan få läsa CSW som mail i stället. Eller kan man det? Jag måste kolla. Det vore perfekt om alla webbforum kunde läsas som maillistor för den som ville, så man fick allt samlat på ett ställe och med ett vettigt och enhetligt gränssnitt. Det är ju fördelen med grupper på Yahoo Groups och Google Groups - den som vill läser och skriver direkt i webbforumen och vi andra kör allt i mailklienten.

Låter betydligt krångligare i mina öron...

pelle

Om man inte har en bra mailklient är det såklart jobbigt att läsa mail, annars är det ett väldigt behagligt sätt att hantera allt på, jämfört med att jaga runt på 20 olika webbforum och halvmanuellt leta efter vad nytt som har skrivits.