Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Highway to the Reich (DG)

Startat av Andreas Lundin, 1 juni 2008 kl. 11:14:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Böh!
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

Om jag förstått saken rätt tillkommer det nya förflyttningsfaser i WARII, flera år efter att spelet släppts...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: "Elias Nordling"Om jag förstått saken rätt tillkommer det nya förflyttningsfaser i WARII, flera år efter att spelet släppts...
Inte riktigt sant.
Den senaste modifikationen gäller artilleri spotting och turordningen för pre-assault barrage.
Att ett spelsystem utvecklas efter release är väl bara bra (oftast). OCS är väl ett exempel på det.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

CiteraAtt ett spelsystem utvecklas efter release är väl bara bra (oftast). OCS är väl ett exempel på det.

Eller ett tecken på att det var dåligt från början. Och OCS 1.0 var vad jag förstått ingen höjdare. Och det är skillnad på en serie där man, som för fallet OCS kan upptäcka att reglerna inte riktigt funkar för en ny situation, och ett enda spel som man pillar och pillar med.

Andreas Lundin

Tur att jag hoppat på WarII-tåget nyligen då. Ty jag upptäcker inget sådant med regelversionen som jag laddat ner nyligen. WarII tycks "hålla ihop". Men jag har ju som sagt inte läst första versionen av reglerna...

Det kanske är så man skall göra? Köpa ett spel sisådär 2-4 år efter att det släppts. Då har man en uppdaterad och rättad countererrata och en version av reglerna som håller måttet.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Elias Nordling

Det var faktiskt en av de stora fördelarna med ytfrakt från USA, som de ju tog bort nyligen. Man fick spelen lagom tills de genomgått sin första errata-shakedown, så man missade de verkligt frustrerande ospelbarheterna.

tinG

Nu sitter jag alltså äntligen och pilllar med HttR II. FAn vad jag känner mig lat inför att läsa regler... Man tycker liksom att man vid det här laget har spelat så många krigsspel så att man inte skulle behöva läsa igenom regelboken innan man sätter igång!  :P  Upp med blipparna och sen är det bara att börja luftlandsättningarna!

MEN... så var visst icke fallet!  :oops:

Dags att ställa lite dumfrågor. Jan Kristian och Tommy borde kunna hjälpa till...

1) När man får ett S1-resultat på Air Landing Table blir det först scatter på HELA gruppen (Serial) och efter det en för varje kompani i gruppen? 14.5 indikerar att man gör scatter för hela gruppen medan 14.23 indikerar att man slår för varje enskild enheti gruppen.

2) För att bestämma hur mycket MA en enhet har kvar efter Air Landing slår man 2d6. Detta görs ju individuellt, men frågan är om man kan slå för alla i en Serial först för att ev. kunna skapa en 'stack' som flyttar tillsammans för tex. göra en Close Assault? Mao. flyttar man varje enhet individuellt eller kan man invänta andra enhets MA-slag och flytta gemensamt?

3) Ok, har man ZOC i ADJECENT Forest/City eller har man det inte? En enhet i concentrated mode blir alltså INTE påskjuten (OF) när dom flyttar in i en Forest/City brevid en fiende? Inte heller om dom ändrar mode/stacking brevid eller flyttar bort. ENDA gången dom kan dra Opporunity Fire är om dom göe en Close Assault. Har jag fattat detta rätt? Att det är så rätt att infiltrera runt enheter i skog.

4) Kan en Observer/Spotter på en Hilltop mitt i Forest se ut över kringliggande Forest hexar och observera en enhet i Forest? Hoppas inte.

1.AbnD scenariot på bordet...

Jonas
-- Napoleon Bonaparte

Tommy Röhs

Hej,

jag har spelat på detta sätt:

>När man får ett S1-resultat på Air Landing Table blir det först scatter på HELA gruppen
man slår för scatter per serial. Sedan gör man scatter resultatet för varje enskild enhet.
Dvs missar en serial sin landning, så blir det trupper lite över allt.

>Mao. flyttar man varje enhet individuellt eller kan man invänta andra enhets MA-slag och flytta gemensamt?
Jag har spelat med att man slår för varje bricka separat, och flyttar klart den brickan.
Sedan slå för nästa bricka och flytta den. Dvs close assault blir jobbit.

>Ok, har man ZOC i ADJECENT Forest/City eller har man det inte?
Aldrig ZOC in i Forest/city

>En enhet i concentrated mode blir alltså INTE påskjuten (OF) när dom flyttar in i en Forest/City brevid en fiende?
Korrekt

>Inte heller om dom ändrar mode/stacking brevid eller flyttar bort.
Korrekt.

>ENDA gången dom kan dra Opporunity Fire är om dom göe en Close Assault.
Korrekt

>Kan en Observer/Spotter på en Hilltop mitt i Forest se ut över kringliggande Forest hexar och observera en enhet i Forest?

1. Man kan bara se en enhet i forest/city från rutan intill
2. Man kan se över forrest/city för att observera enheter i annan terräng än forest/city.

tinG

Toppen Tommy!
Tack och rest asured... det kommer mera!  :P

/Jonas
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Man tycker liksom att man vid det här laget har spelat så många krigsspel så att man inte skulle behöva läsa igenom regelboken innan man sätter igång!

Länge leve spelserierna!!!  :up:
En mycket bitter liten man.

Snowfox

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "tinG"Man tycker liksom att man vid det här laget har spelat så många krigsspel så att man inte skulle behöva läsa igenom regelboken innan man sätter igång!

Länge leve spelserierna!!!  :up:

Håller med, att tuffa igenom en hel radda av spel med samma system på kort tid har ju framgångsrikt visats genom de utsökta AAR vi fått läsa på sistone.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.