Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Highway to the Reich (DG)

Startat av Andreas Lundin, 1 juni 2008 kl. 11:14:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Ser att HttR ges ut i år av DG. Sitter och funderar på om det skulle kunna vara idé att lägga en "pledge". Vad tror ni? Är HttR ett kul lir. Har hört mycket gott om det, men samtidigt är man ju lite tveksam till DG...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Tommy Röhs

Jag spelade DG's HttR pa ConsimworldExpo.

Kan skriva ihop en AAR nar jag kommer tillbaka till Sverige nasta vecka

BigPapaBear

Tommy - vår man på plats där det händer!  :up:
En mycket bitter liten man.

P-O Jönsson

Spelade en del HttR i min ungdom. Ett rätt så omständigt system, men kul ändå. Vad jag minns så var det en synnerligen lång omgåg, med en väldigt massa faser. Åtminstånde två skjutfaser per spelare i varje omgång. Man kunde stacka mycket också, utom i "city". Om jag minns rätt så kunde man bara stacka 12 sp per hex i city, men 1a luftburnas glidarkompanier var 7sp, vilket gjorde att man var tvungen att vänta tills två kompanier hade tagit ett step var innn man kunde trycka in två kompanier per hex i Arnhem.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Snowfox

Strider var, om jag kommer ihåg rätt, baserade på styrkepoäng och förbandets "stridseffektivitetsvärde" (huga) där det sistnämnda hade stor påverkan på utgången. Det gjorde bland annat att tyskarnas 88 mm AT pjäser (med högsta värde) fick övermänskliga förmågor när de stormades av brittiskt infanteri. De var ett djävulstyg att få bort från upphöjda vägar!

Om reglerna inte har moderniserats är det här mest kuriosa. Fast är det en uppdatering i stil med Joe Yousts version av Wacht am Rhein kan det nog bli intressant.

Sen ska man inte underskatta effekten av att lägga ut alla fyra kartorna med alla brickorna utplacerade. Majestätiskt!
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Strv102r

Jag har spelat Descent on crete och det samma spelsystem som i Highway to the Reich om jag minns rätt. Tungspelat!
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Andreas Lundin

Tungrott eller ej, jag är lite intresserad efter att ha läst lite på Consimworld. Mr Youst verkar ha jobbat en del med spelet. Jag väntar dock till spelet är släppt tror jag. Pledgepriset brukar inte vara så mycket lägre än de priser man får på BHG, Nobleknight och Wargamedepot ... och de deklarerar inte det exakta värdet på kartongerna heller...  8)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

P-O Jönsson

Descent on Crete var faktiskt det andra krigsspel jag köpte, och jag var nästan fyllda 14 år då. Läste regler i två veckor, ställde upp, och började med introduktionsscenariot för att sedan hoppa rätt in i kampanjen. För de som inte sett DoC uppställt så kan det kanske beskrivas som två divisoner på kompaninivå brickor, uppställda längs vägen melan Maleme och Chania, 3-4 brickor per hex i ca 2-3 led, sedan ett luftlandsättningsregimente på plutonsnivå på det. Man fick hålla tungan rätt i mun för att inte rasera 2-3 stackar i varje stridsfas.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Tommy Röhs

Några kommentarer (sp == strength points)

Stacking är idag 28 sp.
Begränsningen är hur mycket pansar man kan ha i en ruta, tätate terräng == mindre pansar
Ex stacking på 28/12 innebär 28 SP varav max 12 får vara pansar.

Strider utförs i "firegroups"
Alla som skjuter på samma mål slår ihop sin sp och använder lägsta effectivness värdet
Man kan maximalt göra en attack per mål per effectivness värde.

Det är artilleri och i viss mån flyg som röjer i HttR.
Ett ensamt 88 batteri stående på en upphöjdväg överlever inte en stridsfas om 30.kåren kan
få två artilleri batterier att bära.

Tricket är att ställa 88:orna nedgrävda i terräng med två infanteri kompanier som skydd.
Lägg till några artilleri batterier som eldunderstöd, så kommer 30.kåren få problem att
ta den ställningen.

Tommy Röhs

Jag fick med ta med mig speltest kopian av HttR2 som användes på Expo'08.

Kartan och brickorna är "skarpa" versionen.
Reglerna, tabellerna och setup chart är inte riktigt klara, så de versioner jag har är inte den som kommer med i den slutgiltiga versionen av spelet.

Så om intresse finns så går det att sätta upp HttR2 på klubben i Stockholm

Andreas Lundin

Intresse finns att se detta på Friendly Fire om det går att ordna!  :)

tinG

Citat från: "Tommy Röhs"Jag fick med ta med mig speltest kopian av HttR2 som användes på Expo'08.

Kartan och brickorna är "skarpa" versionen.
Reglerna, tabellerna och setup chart är inte riktigt klara, så de versioner jag har är inte den som kommer med i den slutgiltiga versionen av spelet.

Så om intresse finns så går det att sätta upp HttR2 på klubben i Stockholm

Om du har möjlighet att ta med det till FF'08 vore jag också jättegla'! Skulle vara spännande att få titta på det och höra mer om din spelupplevelse av det under Expo'08.

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"Intresse finns att se detta på Friendly Fire om det går att ordna!  :)

Synnerligen intressant om det finns på FF08!
Du verkar så nöjd. DGs svaga produktioner senaste åren kommer kanske på skam nu. Vore toppen!

Elias Nordling

CiteraMr Youst verkar ha jobbat en del med spelet.

Det är inte precis goda nyheter.  :shock:

Ju mer Youst jobbar med nåt, desto mer krom får det och desto sämre hänger det ihop. Se t ex Wacht Am Rhein, Spires of the Kremlin...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Det är inte precis goda nyheter.  :shock:

Ju mer Youst jobbar med nåt, desto mer krom får det och desto sämre hänger det ihop. Se t ex Wacht Am Rhein, Spires of the Kremlin...

Akta dig, Elias. Säg inget ont om WaR. Roger bits...  :D
En mycket bitter liten man.