Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Stormakten knackar på

Startat av Erik Axel, 9 juli 2008 kl. 14:10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Erik Axel"Jag vet inte om situationen skulle vara annorlunda om man istället skulle göra spel om korridoren mellan Gävle och Söderhamn.

Lika jävligt. KA är det mest psykotiskt noggranna av alla vapenslag. Minsta badbrygga från Halden till Happaranda är minerad.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Lika jävligt. KA är det mest psykotiskt noggranna av alla vapenslag. Minsta badbrygga från Halden till Happaranda är minerad.

Vilket är anledningen till att vi aldrig har haft ett svenskt Baywatch på TV...
En mycket bitter liten man.

totte30

Vafalls :shock:
En rysk invasion vid sommarstugan :evil: (mellan Söderhamn & Gävle)

Dessutom får man reda på att ens badbrygga är minerad :twisted:
Går inte det under dolt fel?

Jo jo lycka till, nån mer stenigare & svårnavigerat kust finns nog inte

Kan jag lägga in en preorder?

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Holmgren

Citat från: "Strv102r"NORRKÖPING tas bäst genom att man luftlandsätter på VIKBO-landet och tar NORRKÖPING från sydostlandsidan. Det är inte en slump att VIKBO- landet var utgångsgrupperingsalternativ 1 för PB9 (Skaraborgsbrigaden).
Utgångsgrupperade inte även IB4 där eller sviker minnet mig? Förvisso ingen pansarbrigad, men nägra blippar till på kartan blir det ju i alla fall.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Citat från: "Holmgren"Utgångsgrupperade inte även IB4 där eller sviker minnet mig? Förvisso ingen pansarbrigad, men nägra blippar till på kartan blir det ju i alla fall.

Inte omöjligt. Och sen gud vet hur mycket Csk och Hv och KA.

Erik Axel

Är inte utgångsgrupperingarna för det gamla invasionsförsvaret fortfarande hemliga?

Strv102r

Kanske detaljerna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

A F

Citat från: "Strv102r"Kanske detaljerna.

Det vi alla kan vara säkra på är att det runt en ort som Norrköping skulle myllra av folk. Alla hv + vapenslag i en jävla röra. Vägposter överallt och förbansgränser som går i varandra. Hv som ingen orkat orientera om the big picture bevakar en mast i pansarbrigadens grupperingsområde som till allas förvåning också innehåller en flygbas (HÄR FÅR BARA VI VARA, FÖR VI HAR JÄTTELÄSKIGA BASJÄGARE!!!!) och en flytvapendepå (VI KOMMER INTE UPP OVAN JORD FÖRRÄN DET KOMMER HIT LITE INFANTERI OCH VAKTAR OSS!!!!). Försvarets farligaste jobb under mobilisering var helt klart fordonsförare eller kvm.

Erik Axel

Citat från: "Anders Fager"Det vi alla kan vara säkra på är att det runt en ort som Norrköping skulle myllra av folk. Alla hv + vapenslag i en jävla röra. Vägposter överallt och förbansgränser som går i varandra. Hv som ingen orkat orientera om the big picture bevakar en mast i pansarbrigadens grupperingsområde som till allas förvåning också innehåller en flygbas (HÄR FÅR BARA VI VARA, FÖR VI HAR JÄTTELÄSKIGA BASJÄGARE!!!!) och en flytvapendepå (VI KOMMER INTE UPP OVAN JORD FÖRRÄN DET KOMMER HIT LITE INFANTERI OCH VAKTAR OSS!!!!). Försvarets farligaste jobb under mobilisering var helt klart fordonsförare eller kvm.

Särskilt med tanke på, ska jag säga stämningen i fordonsförarleden när jag gjorde lumpen  :D

I mitt hittills lite halvhjärtade letande efter OOB och pillande med karta sprang jag på det här ska vi säga ambitiösa projektet. En tanke som genast slår en när man rotar lite där är hur små hålor plötsligt skulle ha överbefolkats till den milda grad under några dagar. I Vittangi (pop. 789) skulle man ha mobiliserat en fördelningshaubitsbataljon, en lokalförsvarseldledningstropp, ett lokalförsvarskanonkompani, tre jägarkompanier, pryttlar för ett drivmedelsförråd, en fortifikationsgrupp ("jaha grabbar, börja gräva"), ett underhållskompani, en hög "förstärkningsmateriel", en gruppstab, "A-platspersonal" (vad nu det är), ett värnkompani, mobiliseringsgruppreserver och sist men inte minst 15 man "arbetskraft vid mobilisering".

Puh. Trafikstockning i Vittangi för första och enda gången.

För trådrelevans: den ovan nämnda sidan består av uppgifter från 72-73. Därefter verkar det vara hemligt fortfarande. Chansen att förbandsindelningen bestod längre än så, till exempel till 1979 fast med annan materiel får väl anses vara ganska stor? M. a. o. om jag sätter spelet till 1979 kan jag använda en hel del av materialet som grävts fram ur krigsarkivet på ovanstående sida?

Snowfox

Citat från: "Anders Fager"Inte omöjligt. Och sen gud vet hur mycket Csk och Hv och KA.

Umh, en regel i ASL?  8)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Strv102r

Bara för stämningen skull... En vagn från mitt kompani 1998

[/img]
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Bara för stämningen skull... En vagn från mitt kompani 1998

Tjusig! Ser ut som nån skön Warhammer 40k-pryl.  :D
En mycket bitter liten man.

Erik Axel

Jaha ja, utan att göra några som helst egna efterforskningar utan bara sammanställa det som finns på armehandbok.se (och anta att detta även gällde sju år senare) visar det sig att det i det nämnda området 1979 skulle ha mobiliserat:

4 IB 66
1 (med en ytterligare nära till hands) PB 63
5 Spaningsskvadroner
6 Fördelningshaubitsbataljoner
6,5 Luftvärnsbataljon
2 Fördelningsingenjörkompanier
1 Milosäkerhetskompani
4 Militärpoliskompanier
6 Fallskärmsjägarplutoner
3 Jägarkompanier
2 Fältjägarbataljoner
13 Cykelskyttebataljon 69
5 Cykelskyttebataljon 61
4 Kulsprutekompanier
32 Värnkompanier
9 Lokalförsvarshaubitskompanier
4 Lokalförsvarsluftvärnsbataljoner

Kyss mig i ryggen, som morfar brukar säga. Jag måste uttrycka min beundran för den svenska förmågan att kasta fram skrot på slagfältet. Alla ovanstående kommer inte nödvändigtvis i spel, och jag inser att förband inte nödvändigtvis hade krigsuppgifter just där de mobiliserades.

Om man räknar med bataljons och kompaniblippar blir det summa summarum 146 blippar på den blågula sidan. Manöverbrigaderna i övriga delar av landet torde också inom rimliga gränser engageras i försvaret av det här området. Vilka principer jag där ska använda mig av har jag inte klurat ut ännu.

Det här kanske inte var intressant för någon, men ändå. Om någon har koll på vilka fyra infanteribrigader som 1977 först omvandlades till IB77 får denne gärna meddela sig.

Erik Axel

...och just det, det här är exklusive psykosartilleriet och diverse läskigheter vid flygbaserna.

A F

Citat från: "Erik Axel"Kyss mig i ryggen, som morfar brukar säga.

Sanslöst.