Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Stormakten knackar på

Startat av Erik Axel, 9 juli 2008 kl. 14:10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Erik Axel

Citat från: "Strv102r"2 manöverenheter är kass, så kass...
3 är OK.
4 är överlägset.

Således, har man 14 Strv ska dessa organsieras i fyra plutoner om tre i varje + en till chefen och en till Stf chefen, inte tre plutoner med fyra vagnar för då optimerar man för plutonschefen vilket är bra om man avser strida som plutoner. I Sverige har vi dock ansett att Strvkompani är en manöverenhet, inte Strvpluton.

Intressant, tackar!

Jag har hört resonemanget om att fyra manöverenheter är överlägset flexiblast tidigare, och då sammankopplat stormaktens (dåvarande?) trissorganisation till deras omtalade doktrinära stelhet: för Ivan gällde det att hälla bly i målet, och man ville inte ha listiga manöverkrigande bataljonschefer. Men om en trissorganisation som du säger optimerar plutonchefen är man ju i någon mening kontraproduktiv: man får frimicklande plutonchefer istället, något som spontant känns värre om man satsar på en enkel doktrin om lokal överlägsenhet och snabba genombrott.

A F

På tal om flexibilitet. Citerar en bok jag just läser "man ansamlade sådan mängd trupp och materiel att fiendens åtgärder blevo ontressanta."

Strv102r

Det jag menar är att man optimerar för plutonschefen om han får fyra vagnar på bekostnad av en pluton till för kompanichefen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Vvornth

De nuvarande striderna i Georgien påminner en smula om att Stormakten Ryssland inte alls är så olik stormakten Sovjet.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Sten Ekedahl

Citat från: "Vvornth"De nuvarande striderna i Georgien påminner en smula om att Stormakten Ryssland inte alls är så olik stormakten Sovjet.

Eller som vår utrikesminister kommenterade: Ryssland motiverar det på  samma sätt som Nazi-Tyskland gjorde vid anekteringen av Sudetområdet. :x
Wargames - Laborationer i historia

Snowfox

Eller som en av de politiska stollarna i försvarsutskottet (ni vet de som inte hade en aning om att FRA spanade på främmande makt...) sade: Rysslands demokratiska utveckling har inte nått så långt som vi trodde...
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Vvornth

Det mest illavarslande i hela denna situation är inte att Ryssland visat upp sin vilja att ta till med militära medel utan USAs ovilja att sätta hårt mot hårt. Vad för signaler skickar det till andra utsatta länder längs Rysslands gräns?

Erik Axel

Citat från: "Vvornth"Det mest illavarslande i hela denna situation är inte att Ryssland visat upp sin vilja att ta till med militära medel utan USAs ovilja att sätta hårt mot hårt. Vad för signaler skickar det till andra utsatta länder längs Rysslands gräns?

Tja. Det finns säkert en hel hög överväganden som ligger bakom USA:s ageranden, så jag ska inte försöka mig på någon djupare analys, men...

Det blir svårt att sätta hårt mot hårt när man har engagerat sig i Irak och Afghanistan på den nivå man nu har. Jag tror faktiskt att i det realpolitiska klimat som råder mellan USA och Ryssland krävs i slutändan gripbar trupp som säkring för det man säger om man vill bedriva aggressiv diplomati, trots att det kanske låter dramatiskt i överkant. Tro inte att jag är någon slags rysslandskramare, jag bor i Finland.

Ryssland är, främst genom sitt Tjetjeniendebackel, i princip en allierad i det krig USA utkämpar just nu, vad man än vill kalla det. Georgien vill hemskt gärna gå med i NATO, men det förslår inte mycket i jämförelse.

Valkampanjerna har precis dragit igång i USA. Obama har siktat in sig på republikanernas vilja att sätta in amerikaner utomlands.

EU har agerat snabbt för att få till stånd diskussioner mellan parterna. Om vi har lite tur, tänker jänkarna, löser europeerna det här sinsemellan. Jag tror inte att amerikanerna tror att ryssarna tänker låta det här bli utdraget.

Jag har förmodligen fel, men så tror jag.

Stridstekniskt verkar ryssarna bruka pansarkolonn, helikoptrar och vägmarsch. Har man inga slangladdningar i Georgien?

Elias Nordling

Rent folkrättsligt kan ju Ryssland tyvärr med viss rätt hävda att man bara gör vad Nato gjorde i Kosovo.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

EvilSpook

Citat från: "Elias Nordling"Rent folkrättsligt kan ju Ryssland tyvärr med viss rätt hävda att man bara gör vad Nato gjorde i Kosovo.
Rent realpolitiskt spelar folkrätten lika lite roll där som den gjorde i Kosovo.
Ryssarna var starka, opinionen för menlös och de ekonomiska konsekvenserna försumbara.
Då dyker pansarIvan (ej att förväxla med PansarPatrik) upp.  :ultra:

//EvilSpook

Vvornth

Att Ryssland har något folkrättsligt att stödja sig på överhuvudtaget är ju pga att de varit mycket frikostiga med att dela ut Ryska pass till Nordostare (avlägsna släktningar med prästostare).

Med den ursäkten så gör nog de cirka 300.000 ryssarna i balitkumländerna lokalbefolkningne lite ilal till mods.

EvilSpook

För att återgå till den vid det här laget tråkiga ursprungsfrågeställningen (Innan Holmgren rycker oss i örat igen). Hittade följande sidor:

http://www.bergrum.se/sverige/militart/ ... laner.html
http://www.bergrum.se/sverige/militart/ ... anden.html

Mycket bra site förövrigt!  :up:

//EvilSpook

Erik Axel

Citat från: "EvilSpook"För att återgå till den vid det här laget tråkiga ursprungsfrågeställningen (Innan Holmgren rycker oss i örat igen). Hittade följande sidor:

http://www.bergrum.se/sverige/militart/ ... laner.html
http://www.bergrum.se/sverige/militart/ ... anden.html

Jo, den där har jag sett. Beundransvärd OT-räddning!  :up:

Allt eftersom jag läser mer och mer om ämnet kommer jag närmare slutsatsen att det inte skulle bli mycket till landstrider, som tidigare sagts. Idén framstår som dödfödd. Man kanske skulle spela invasionskakan i Harpoon dock, bara för sakens skull. Det kräver att jag köper och lär mig ett nytt system, men värre har hänt.

Gasen återstår kanske som någon slags möjlighet för att lamslå spakryckarna, men det återstår att se.

EvilSpook

Citat från: "Erik Axel"Man kanske skulle spela invasionskakan i Harpoon dock, bara för sakens skull.
Låter som tre intressanta månaders spel  :up:
Air-Superiority/Strike skulle vara ännu roligare - då har man dubbelt så många turns och ännu mer detaljer att grotta ner sig i.

//EvilSpook

Johan

Citat från: "Elias Nordling"Rent folkrättsligt kan ju Ryssland tyvärr med viss rätt hävda att man bara gör vad Nato gjorde i Kosovo.

Parallellen haltar ordentligt.

För det första hade Milosevic-regimen redan tidigare bedrivit etnisk rensning, vilket är en eufemism för folkmord. I FN-stadgan förpliktas alla medlemmar att ingripa mot folkmord, vilket som rättslig princip tar över folkrättens garantier om territoriell integritet. Något sådant föreligger inte i det georgiska fallet.

För det andra har Ryssland redan tidigare agerat för att annektera sydossetien och abchasien genom att dela ut ryska pass till georgiska medborgare. Så en rysk aggression har alltså föregått Georgiens agerande.
Mvh Johan