Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fields of Fire

Startat av pelle, 2 september 2008 kl. 10:41:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Micke G

Har också börjat läsa reglerna, vet inte vad jag ska säga än. Vad jag förståt så aktiveras enheterna med "Command Points" och flyttas omedelbart därefter. VoF och PDF marker placeras ut direkt då fienden finns inom LoS och är synlig. Som sagts så har reglerna en hel del att önska men det verkar inte vara så illa som jag först befarade. Det finns en hel del spel exempel att följa och lära sig av, plus att många frågor redan är besvarade på CSW och BBG. Håller på att klippa counters nu och ska läsa igenom reglerna en gång till och till helgen får jag se om jag fattat något. Hur har det gått för dig Elias?

Elias Nordling

Ett par sidor kvar, sedan tänkte jag prova med spelexemplet. Reglerna blir mördande tråkiga någonstans i mitten.

CiteraVad jag förståt så aktiveras enheterna med "Command Points" och flyttas omedelbart därefter.

Fast inte högkvarter. Tror jag. Och en enhet kan aktiveras mer än en gång. Tror jag.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Micke G

HQ aktiveras genom "Chain of Command", se Turn Sequence  Summary på baksidan av regel boken (3.3).

Regelboken blir roligare igen när man kommer till kapitlet "The Enemy" :wink:

pelle

Man använder command points både för att aktivera lägre högkvarter och för att säga åt enheter att göra saker.

Detailed Example of Play rekommenderas starkt. Skumma reglerna lite först och gå sedan igenom det exemplet noga. Om möjligt ha en dator nära till hands för att kunna söka snabbt i PDF-versionen av reglerna och i erratan.

Jag har just i kväll suttit och gått igenom erratan och skrivit in små kommentarer i regelboken. Har aldrig gjort något liknande med något spel tidigare. Brukar tycka att komponenter är heliga och ska inte kladdas i, men jag såg ingen annan utväg för att komma ihåg de mest viktiga ändringarna. Annars slår jag upp något i reglerna och läser och tror att det är det som står där som gäller.

Så snart jag hittar lite tid ska jag börja på en ny kampanj. Har förberett ett formulär med ett nytt kompani. Det knepiga är att jag inte har något bra bord, än mindre ett katt- och barn-säkert bord, så jag måste i princip spela färdigt vid ett tillfälle. Ett uppdrag verkar ta ungefär 2-4 timmar, MEN om man misslyckas och måste försöka igen blir det nästan lika mycket tid till, och sedan igen om det blir ett tredje försök (och man kan inte enkelt packa ihop spelet mellan omförsöken heller). Måste verkligen lära mig att spela snabbare.

pelle

En enhet får göra en av varje action varje segment. Tror det är fyra segment per turn, så maximalt kan en enhet göra varje action fyra gånger. Med några undantag då som att en enhet som är exposed inte får förflytta sig mer.

Det blir en himla massa actions. Fast man har ändå aldrig tillräckligt många command points eller närvarande chefer för att göra det i praktiken.

Lärde mig just i dag att om man flyttar mellan två kort från en trench till en annan trench blir man inte exposed. Alltså får man flytta igen samma turn. Så i teorin kan man flytta en enhet fyra kort på ett drag. Jag måste fråga på CSW om det verkligen är meningen. Kan inte hitta något i reglerna som motsäger det, men det kan ju vara ännu en av dessa så kallade "Clarifications" som behövs i erratan..

Micke G

Jag tolkar det så också att man får flytta en enhet så länge den inte har en Exposed marker på sig. Det står ganska klart i regelboken, 5.1. Du kan dock flytta en enhet  som är "Exposed" inom samma kort, dvs till och från Cover eller du så kan du försöka hitta skydd (Attempt to Seek Cover).

Du Pelle, använd en skiva av något slag som underlägg när du spelar. Hinner du inte klart är det bara att lyfta upp och stuva undan från barn och katter.

Elias Nordling

CiteraDet knepiga är att jag inte har något bra bord, än mindre ett katt- och barn-säkert bord, så jag måste i princip spela färdigt vid ett tillfälle. Ett uppdrag verkar ta ungefär 2-4 timmar, MEN om man misslyckas och måste försöka igen blir det nästan lika mycket tid till, och sedan igen om det blir ett tredje försök (och man kan inte enkelt packa ihop spelet mellan omförsöken heller). Måste verkligen lära mig att spela snabbare.

Har en 11-månaders och knäskada som gör att jag inte kan sitta så mycket, så jag är också en smula begränsad, ja. Har du provat att köra med Vassal?

A F

Citat från: "Elias Nordling"Har en 11-månaders och knäskada

Två månader till och du måste börja öva på flygande tacklingar.

Elias Nordling

CiteraRegelboken blir roligare igen när man kommer till kapitlet "The Enemy"

Nej. Biten om hur man placerar ut fiendetrupp var ännu en mardrömssektion. Kändes omöjlig att begripa när man läser till OCH omöjlig att referera till med mindre än att man läser igenom två sidor för varje fiendetrupp som ska placeras ut.

pelle

Elias, erratan har ett långt stycke som i princip ersätter hela sidan med regler för placering. Bättre att läsa där direkt. Kanske något fall som bara nämns i regelboken.

Någon skiva finns inte direkt plats för. Stora problemet är att ens hitta ett tillräckligt stort bord och kombinationen av det och att det ska stå i ett rum jag kan stänga.  :(

Provade VASSAL. Problem ett var att min dator inte pallade den enorma modulen med grafik i utskriftkvalitet typ (vaddå optimera för datorskärm? Vi vill ju visa alla detaljerna på våra fina brickor och kort!). Problem två att för att se något kan man inte zooma ut och då ryms typ två kort på min lilla skärm. Problem tre är att sådana här spel helt klart ska spelas med riktiga kort och brickor.

Funderar på att underhålla mig med miniversioner av scenarion. Kanske scenario 1 eller 2 men utan översta raden kort. Kanske göra om ena B-PC till en A-PC

Micke G

Förresten, mailade GMT om errata counters och snälla som de (hon) var
så skulle dom skicka dessa när de var klara.

Vilken typ av fickor för att skydda korten med rekomenderar ni? Gärna någon typ som gör att det också går lätt att blanda korten med.

silversixx

Jag känner inte till storleken.
Men om det är en viss standard så hade jag kört med Ultra pro-fickor som alla kortspelare har. Finns med olika färger på baksidan med :)
De absolut bästa för ändanmålet. Finns på worldofboardgames om du är sån där internethandlare.

Micke G

Korten i FoF har måtten 64x89 mm.

Elias Nordling

CiteraProvade VASSAL. Problem ett var att min dator inte pallade den enorma modulen med grafik i utskriftkvalitet typ

Det problemet har jag ofta med Vassal.

Jag kör korthållare typ UltraPro, billigaste sorten. Det går inte att blanda korten på "pokervis" då, men busenkelt att blanda dem genom att bara trycka ihop dem mot varandra.

Micke G

Menar ni Ultra Pro, typ 9kr för 100st som World of Boardgames har?

Hur har ni parat ihop Fire/Assault Team counters med de tre olika kampanjerna? Det finns ju förvisso en squad breakdown i slutet av boken men den visar inte alla LAT counters.