Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fields of Fire

Startat av pelle, 2 september 2008 kl. 10:41:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

pelle

Precis sådana använder jag också. Faktiskt så sent som i förrgår jag kom mig för att fixa det. Mätte inte, men tog med ett kort ned till lokala spel/serie-butiken och frågade vad som passade till det där. Han i butiken provade ett par olika och rekommenderade sedan de billigaste Magic-plastfickorna.

Men jag har bara plastat in action-korten än så länge. Är lite osäker på terräng-korten. Är lite orolig för att de skulle bli för hala. Dessutom ser jag inte att de kommer slitas speciellt mycket.

Micke G

Ja, terräng-korten blir lite hala på bordet, måste fixa ett underlag av samma typ man använder på pokerbord och sånt. Det är väl något filt liknande material.

Håller på med Mission 1 just nu, återkommer med kommentarer.

Micke G

Håller på att spela för fullt, det tar lite tid eftersom jag får bläddra i både böcker och sidor på nätet. Som jag påpekade förut så finns de frågor jag haft redan besvarade på antingen CSW eller BBG. Så när jag kör fast så brukar det lossna ganska snabbt. När det rullar på så är FoF hur kul som helst och jag har mycket svårt för att slita mig ifrån det. Spelet är inte svårt men hur/när man gör vissa aktioner kan vara lite rörigt samt att bestämma fiendens handlingar. Att spelet har en mekanik som är helt ny för en annan gör ju sitt också. Hur lyckas jag då? Mja, planering och utförande har liksom kommit andra hand då jag har som primära mål att lära mig spelet fullt ut innan jag börjar ställa krav på mig själv.

Micke G

Fick mina errata counters med posten idag, mycket bra service ifrån GMT´s sida.

Tänkte höra om någon vet om det finns "hårda" skydd för korten att köpa?

pelle

Magic-plastfickor passar hyfsat bra (jag kör med sådana), så gissningsvis finns det ungefär en halv miljon olika typer av fickor att välja mellan.

Det spelades tre partier FoF, med två olika spelare, i krigsspelsrummet på Lincon i helgen. Jag övervakade, hejade på och försökte svara på regelfrågor. Det var roligt! Det var inte riktigt coop, men ändå tyckte jag spelet tjänade mycket på att det var mer än en spelare närvarande, eftersom det hela tiden händer så många roliga/tråkiga saker man vill berätta för någon om. Att köra regelrätt coop är nog riktigt kul, speciellt om man har två spel och kör varsitt kompani i bredd.

Tror en tvåspelar-variant av FoF vore riktigt bra också. Det fanns halvfärdiga sådana regler med i en uråldrig version av reglerna Ben postade på CSW (leta bland hans texter där från ca 2006-2007...). Tyvärr i de färdiga reglerna, i designer's notes, avfärdar han det där med två spelare med en massa förklaringar om hur dåligt lämpat spel på den här skalan är för annat än solitärspel. Det är nog fel inställning för att få systemet att riktigt slå igenom. Får väl se om han ångrar sig, eller om någon annan fixar sådana regler (kräver väl helt ny scenarion och en del nya blippar tyvärr).

Micke G

Äh, varför ska man skapa en variant för två spelare? Det som är bra med FoF är ju just att det är solitärt :wink:  Men det är klart, systemet som används med terrängkort och actionkort istället för karta och tärning/tabeller är utmärkt. Jag antar att det är det som de flesta önskar skulle finnas i ett standard spel. Själv hoppas jag att FoF fortsätter utvecklas som det är och att det kommer nya moduler. Skulle vara häftigt med en nutida kampanj, eller varför inte en östfront kampanj?

Micke G

Hur fungerar Vassal med Tutorail modulen? Är den till någon hjälp om man redan har hyfsat grepp om spelet?

Elias Nordling

CiteraHur fungerar Vassal med Tutorail modulen?

Riktigt bra om man har en sparad setup till att börja med. Har man inte det har man mer än en timmes pyssel att göra det, vilket känns väldigt onödigt med tanke på att tutorialen är gjord i Vassal, och de kunde ha skickat med setupen. Nu har jag i alla fall gjort den, och skickat till Consimworld. Om du inte hänger där kan jag skicka dig filen.

CiteraÄr den till någon hjälp om man redan har hyfsat grepp om spelet?

För mig gjorde den det reglerna totalt misslyckades med: Förklarade i stora drag hur spelet fungerar. Det känns inte som om tutorialen innehåller några exceptionella överraskningar. Om du redan tycker att du kan spelet skulle jag föreslå att du skriver ut och läser igenom den utan att nödvändigtvis följa med med Vassal, bara för att se att det inte är något du fått helt om bakfoten.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Micke G

Jodå, jag hänger på CSW och har sett att du postat filen där. Jag har nyss laddat ned både Vassal Engine och de båda modulerna till FoF. Jag ska installera nu och får då se hur det ser ut. Jag återkommer i frågan om jag inte fattar något.

Micke G

Du Elias, jag förstod ingenting av det där. Jag startade Vassal och sen öppnade jag Normandy modulen. Sen öppnade jag filen du postade. Jag har nu en spelplan där det ser ut som Turn 1 just spelats. Men vad gör jag sen? Vart är tutorialen?

Elias Nordling

Tutorialen finns också på Consimworld, länkad i headern på FoF-ämnet. Som PDF eller doc.

Har nu börjat mitt första parti (två omgångar avklarade), och det funkar ju riktigt bra, betydligt lättare än man skulle kunna tro av reglerna. Men så har jag än så länge bara lyckats undanröja en granatkastarobservatör (EFTER att han fått slut på ammunition).

Micke G

Jaså, den tutorialen har jag, det är den jag går mest efter. Skulle vara bra om dom släppte fortsättningen också. Själv är jag inne på försök nummer två av Mission 1. Första försöket genomförda jag utan tanke på taktik och istället fokuserade på hur systemet fungerade. Nu går det bra och jag har gjort en punktlista på lite saker så att jag kommer ihåg lättare.

Jag har avancerat till OBJ1 (Dock beskjuten av ett Mtr Team som dök upp "utanför" planen) och har säkrat Attack Position. 3:e plutonen har decimerats kraftigt av en sniper och ett minfält. Min 1st SGT fixade dock snipern (rättare sagt, försvann) med .50 cal (H) som han hade med sig.

Problemet jag gjorde i början var att ha enheterna ur tex en pluton under olika Cover marker vilket ställde till det när order skulle ges. Nu försöker jag att endast använda Cover om jag ska gå i skottställning under beskjutning alternativt låta endast ett MG team söka skydd. HQ och Command är ju själva motor i spelet och bemästrar man det så blir man en jäkel på det här.

Elias Nordling

CiteraProblemet jag gjorde i början var att ha enheterna ur tex en pluton under olika Cover marker vilket ställde till det när order skulle ges. Nu försöker jag att endast använda Cover om jag ska gå i skottställning under beskjutning alternativt låta endast ett MG team söka skydd.

Varför låter du inte enheterna i plutonen använda samma skydd?

CiteraHQ och Command är ju själva motor i spelet och bemästrar man det så blir man en jäkel på det här.

Jag har faktiskt mer command points än vad jag kan hitta på att göra med. Fast att sätta ihop en sqad med en pinnad och paralyserad enhet och ett pinnat fire team tar förstås minst 5 actions...

Micke G

Jag fick dålig erfarenhet i början av att ha alla under samma skydd. Concentrate Fire och Mortar FO gjorde mitt liv surt. Nu har jag börjat använda skydd lite smått, och som du säger, placerar jag dom under ett och samma (Jag sänder in en squad/team först och sedan försöker jag ge den skydd i General Initiative Segment) skydd.

Vad gäller command points så stämmer det att oftast har man fler än man kan utnyttja. Problemet ligger snarare i ordergången, att har man en pluton utspridd över fler kort så är det väldigt svårt att göra något konstruktivt, utan man får hålla på att flytta runt HQ för att gubbarna ska lyssna på en. Jag har inte satt mig in i pyrotechnics så mycket än, utan har precis börjat använda dessa medel.

Det såg väldigt bra ut nyss. En turn till, kanske två och jag hade lyckats med uppdrag 1. Nu råkade jag ut för en katastrof när min 1st PLT HQ förvandlades till ett Litter Team. 1:a plutonen ledde hela anfallet och nu måste jag försöka få upp ett annat befäl/pluton dit (Längst upp på spelplanen). 3:e plutonen är i spillror men 2:a plutonen är intakt på högerflanken, så dom får nu lite att bita i efter att blivit uppehållna av (verkningslös) fientlig granatkastar eld.

Elias Nordling

Början av omgång fyra, jag har intagit attackpositionen, och har FORTFARANDE inte mött annat motstånd än en grk-observatör. Och ett minfält som jag lyckades undvika att kliva på. Jag misstänker att jag har snortur.

En sak som är irriterande är att mina kulsprutor just nu tömmer sina magasin på ett litter team. Eftersom det är det enda som finns att skjuta på hjälper inte eld upphör...