Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Enemy at the Gates-challenge

Startat av Gamaliel, 19 mars 2009 kl. 09:31:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

#30
helskoj! Tyskens tid kommer snarare än ni tror! 8)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

#31
När börjar scenariot? Sommaren 1942 gissar jag, men mer exakt. Eller är det rentav vintern 42/43?
En mycket bitter liten man.

tinG

#32
Citat från: "BigPapaBear"När börjar scenariot? Sommaren 1942 gissar jag, men mer exakt. Eller är det rentav vintern 42/43?
19 November 1942 med en garanterad rysk flipflop. och utan tysk 'reaction phase'... Aj!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

#33
Tjoff! De första två rundorna är det ju öppet mål för Zhukov. Skulle vilja ha en scenariostart för 26 november istället, så man slapp "tillverka" fickan runt Stalingrad. Nu är det som det är och vi har kul ändå! Det är ju OCS-lagspel! Kan inte bli skojigare!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

#34
Var är bilderna?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

#35
Batteritorsk i kameran!  :(
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

#36
Citat från: "Andreas Lundin"Batteritorsk i kameran!  :(

Bristande förberedelser pga dålig förtänksamhet. Krig förloras på grund av sådant...  :wink:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

#37
Citat från: "Andreas Lundin"Batteritorsk i kameran!  :(

Jag har kamera OCH dubbel uppsättning batteri med mig idag. INGET kan gå fel!!!! :roll:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

#38
...Murphy...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

#39
För er som är lite rostiga i gruppen rekommenderar jag starkt att man kollar in detta. En AAR som förklarar de mesta reglerna. Med detta i bakhuvet kanske nästa runda går snabbare för båda sidor (för att vara ärlig är inte Peter och jag särskilt snabba vi heller - däremot slår vi fantastiskt bra Flak-tärningsslag!). :)

Kan Johan månne sprida ?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Gamaliel

#40
Jag vidarebefordrar AAR:en. Jag och Peter var rätt kvicka på vårt front tycker jag, men befälhavarna för Stalingradfickan blev lite paralyserade av stundens allvar. Dock är spelet helt nytt för en av oss. Men bättring krävs! Jag vågar lova att nästa impuls går snabbare nu när allt vårt flyg är nerskjutet  :cry:

sfclinken

#41
Citat från: "Andreas Lundin"däremot slår vi fantastiskt bra Flak-tärningsslag!). :)

Kan Johan månne sprida ?

Ja jag tappade räkningen på antalet dubbel och trippel 6: or i både flak och flygstrid. Tyvärr slog vi sämre i markstriderna...

Någon gång kommer det bilder...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

#42
Nu börjar det bli ordning på Fickan vid Stalingrad. Även trupperna vid Chir börjar det bli ordning på. Vi har även etablerat ett brohuvud över floden med samma namn. Det ser ljust ut för de röda inför nyåret '42/'43!

/Zhukov
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Gamaliel

#43
Stalingradfickan är nu totalt stängd och de tappra tyskarna i staden är nu inneslutna och lever på hoppet samt en ansenlig mängd korv.

I norr fortsätter den ryska offensiven och var nära att innesluta D'Aosta och ett par rumänska divisioner som dock lyckades bryta inringningen.

Tunga flygförluster på båda sidor.

sfclinken

#44
Ja rapporteringen från östfronten har varit usel. Antagligen mest beroende på tidsbrist samt uselt minne gällande kamera.

19:e - 29:e November 1942

Norr om Stalingrad går 4 stridsvagnsdivisioner understödda av 4 kavalleri divisioner över Don och slår hårt mot de rumänska försvararna. Den 1:a Rumänska pansardivisonen blir i stort sett tillintetgjord. 22:a Pz & 14:e Pz tar svåra förluster men lyckas slutligen ta sig västerut och bildar försvar längs med floden Chir från Don ned mot Nizhne-Chirskaya.  

Ryssarna intar Surovikino, Oblivskaya och Bokovskaya.

Söder om Stalingrad sveper 4:e och 13:e motoriserade divisionerna undan det rumänska motståndet och i slutet av November har man intagit Kapinskiy, Sovietskiy, Kalach, Marinovka och Karpovka.

Häftiga luftstrider med svåra förluster på båda sidor utkämpas. Kvantitet mot kvalitet.

Inför månadskiftet är den tyska vänsterflanken uppsliten från Veshenskaya österut längs med Don ned mot Ilovia där floden vänder tvärt sydväst. Den högra flanken är i stort sett helt tillintetgjord men stäppen i kombination med Don hindrar vidare framryckningar.

Stalingrad är helt inneslutet och tyska förband har intagit försvarsställningar längs med Don och Chir i väntan på förstärkningar och motanfall.

1:e December 1942

1:e december eskalerar flygstriderna ytterligare med förluster på båda sidor.

Ryska förband går över Chir vid Bokovskaya och innesluter den italienska divisionen D Aosta, en italiensk INF Div, två Rumänska INF Div samt en Tysk INF Div. Två tyska Pz divisioner (14:e, 22:a) sätts in för att undersätta de inringade förbanden drabbas av förluster och tvingas avbryta när ryska Katyushaförband landar 2x75 barrage över dom. När allt hopp verkar vara ute så lyckas ett italienskt Kossackförband (?) nedkämpa en rysk INF Div och få in supply till de inneslutna.

Striderna runt Bokovskaya är hårda och båda sidor tar stora förluster.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "