Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Deklarationen

Startat av Doomfarer, 16 april 2009 kl. 21:15:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Doomfarer"Jag har använt BankID och Firefox i flera år, funkar hur bra som helst.

Och du menar att det borde funka på Mac också?

pelle

Inget jag skulle sätta pengar på. Jag har haft massor av strul med e-legitimationer i både Windows och Linux med olika webbläsare. Till slut insåg jag att det bästa är att skita i skiten och köra med pappersblanketter. Kanske eller kanske inte kan du få det att fungera på en Mac, men även när det fungerar (i Windows) är det otroligt omständligt och irriterande designat. Sedan jag installerad bankid i Vista till exempel får jag varje gång jag startar datorn upp en dialog om att bankid vill ansluta någonstans med MODEM för att titta efter uppgraderingar, som jag måste klicka cancel i för att komma vidare. Förtroendeingivande...

A F

Citat från: "pelle"Förtroendeingivande...

Lite min erfarenhet också. Men det var ju ett tag sen.

Elias Nordling

CiteraLite min erfarenhet också. Men det var ju ett tag sen.

Ja det hela kändes mer stabilt nu när jag förnyade än när jag skaffade mig första gången för ett par år sedan.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

f98alda

Citat från: "Elias Nordling"Ja det hela kändes mer stabilt nu när jag förnyade än när jag skaffade mig första gången för ett par år sedan.

Jag kan bara säga att det var hur smidigt som helst för mig i år. Javisst, jag fick ladda ner ett program från Nordea, men hela proceduren att få ut min elegitimation och deklarera med den tog mindre än en halvtimme. Så jag ger dem helt klart godkänt.

Enda saken jag störde mig på var att eleg-programmet la in sig så det startade automatiskt vid uppstart av Windows, men det var simpelt att ändra på.

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Elias Nordling

Det jag tycker är mest korkat med systemet är att a) ett e-leg bara gäller i ett år, och b) det bara ligger på en specifik dator. Vilket nästan garanterar att man får göra om processen för varje gång man behöver e-leg. b är väl förmodligen något personuppgift/integritetsrelaterat, men det borde gå att göra en bättre teknisk lösning.

f98alda

Å andra sidan, om du inte behöver elegitimationen oftare än så, och det tar ~5 minuter att fixa en ny, är det verkligen ett så stort problem?

Jag måste säga att jag nog faktiskt föredrar att elegitimationen inte gäller längre än så, för det minskar ju säkerhetsriskerna ganska drastiskt.

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Elias Nordling

Det tar snarare en halvtimme än fem minuter att få till e-legitimationen. I synnerhet som det alltd har kommit en ny version av e-legprogrammet som måste installeras först, och så måste datorn startas om efter det.

Vad gäller säkerhetsriskerna är som oftast åtgärderna som vidtas ett större samhällsekonomiskt problem än de faktiska riskerna. Fascinerande med folk som vägrar använda sitt kortnummer på Internet men gladeligen lämnar ifrån sig kortet till en främmande människa som försvinner med det utom synhåll ett tag på krogen (ingen här avses).

f98alda

Hmm... då gick det onekligen smidigare för mig...

Men jag kan hålla med om att klantighet och oförsiktighet hos användarna är och kommer att förbli de största säkerhetsriskerna i alla system där vi blandar in människor.

/Alexander
- David Gemmel, Legend