Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nya GCACW - Battle above the clouds ??

Startat av BernadotteOnline, 4 mars 2010 kl. 00:51:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BernadotteOnline

Har någon testat?
Vet något om hur spelbart det är?

P-O Jönsson

Har det, men inte testat ännu. De övriga spelien i serien är ju mycket spelbara.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Elias Nordling

Har det, läser rxieglerna just nu. Tjockleken verkar rätt skenbar, inte så mycket complexity creep som jag misstänkte. Tycker dock fortfarande att det är bisarrt att hålla reda på fyra sorters trött.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Finns supply-regler i detta system? Hur funkar det? Mycket sugen på en testomgång.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Finns i alla fall en hel massa supply-relaterade brickor. Tror de reglerna kickar igång om man kör något av de längre kampanjscenariorna.

tinG

Citerafyra sorters trött
:lol:

Låter som en vanlig dag för mig.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Själv är jag just nu sömnbristtrött, förkylningstrött, lunginflammationstrött och penicillintrött.

Spelet skiljer också på om man gått långt för att man gått fort eller för att man gått länge. Inget fel med allt detta, men det känns som om det måste finnas en elegantare lösning.

Reglerna upprepar ofta ordagrant hela stycken i olika sektioner. Bra för referens, men försvårar inlärningen och får spelet att verka svårare och reglerna längre än vad de är.

Andreas Lundin

Min uppfattning av tidigare genomläsningar av seriens regler är att det är busenkla regler.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Ja, om man skulle stryka all redundans och lämna detaljer om förflyttningskostnader och sånt till tabellerna tror jag att regelboken skulle koka ner till 16 sidor eller mindre.

Delirium

Citat från: "Elias Nordling"Reglerna upprepar ofta ordagrant hela stycken i olika sektioner. Bra för referens, men försvårar inlärningen och får spelet att verka svårare och reglerna längre än vad de är.

Det känns som ett väldigt vanligt fel och ett problem för många spel, tyvärr. Givetvis en helt annan diskussion, men jag har uppfattningen att spelkonstruktörer i gemen inte har som mål att göra spelet så lättillgängligt som möjligt eftersom det då framstår som simplare än de vill att det ska vara. När (host) jag gör mitt eget spel ska det vara så många blippar som möjligt och så få sidor regler som möjligt.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Snowfox

>Reglerna upprepar ofta ordagrant hela stycken i olika sektioner. Bra för referens, men försvårar inlärningen och får spelet att verka svårare och reglerna längre än vad de är.

Det är i alla fall bättre än när reglerna sprider ut informationen på ologiska sätt eller än värre har hål som gör spelet ospelbart eller förvandlar lådan till en gör-det-själv-design.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Nu har jag precis läst en sida regler för tärningsmodifieraren för flankattacker. Först ett par paragrafer för vilka hexer som räknas som flankerade, sedan ett par paragafer om vilka hexer som ska subtraheras från dessa under vilka betingelser, sedan får man fram flankmodifieraren, SOM I SIN tur modifieras neråt under vissa givna betingelser, tills man får den SLUTGILTIGA flankmodifieraren. Denna kan NATURLIGTVIS i sin tur modifieras vidare under vissa givna betingelser tills man örfilar upp spekonstruktören och skriker "Snap out of it! It is just a single die roll modifier, dammit!"

Snowfox

Citat från: "Elias Nordling"Nu har jag precis läst en sida regler för tärningsmodifieraren för flankattacker. Först ett par paragrafer för vilka hexer som räknas som flankerade, sedan ett par paragafer om vilka hexer som ska subtraheras från dessa under vilka betingelser, sedan får man fram flankmodifieraren, SOM I SIN tur modifieras neråt under vissa givna betingelser, tills man får den SLUTGILTIGA flankmodifieraren. Denna kan NATURLIGTVIS i sin tur modifieras vidare under vissa givna betingelser tills man örfilar upp spekonstruktören och skriker "Snap out of it! It is just a single die roll modifier, dammit!"

Det krävs nog att du har ett starkt intresse av tidsepok, skala osv som spelet representerar för att njuta av det där. Vi har nog alla våra små svarta får där vi njuter av den formen av detaljrikedom i våra spel. Utan den entusiasmen så skulle spel som OCS, Twilight in the East, La Batalle etc inte nått marknaden.

Om alla designers "snapped out of it" skulle vi fortfarande spela Avalon Hill classics...  :wink:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

CiteraOm alla designers "snapped out of it" skulle vi fortfarande spela Avalon Hill classics...

Snöa in på är det man gör när man inte är kreativ på riktigt.

Snowfox

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraOm alla designers "snapped out of it" skulle vi fortfarande spela Avalon Hill classics...

Snöa in på är det man gör när man inte är kreativ på riktigt.

Hoppsan, det där sidospåret får du åka längsmed själv.  8)