Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fields of Fire

Startat av pelle, 2 september 2008 kl. 10:41:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 8 Gäster tittar på detta ämne.

Micke G

Det är väl som att lära sig cykla...  :)  Men kanske inte i detta fallet, vissa saker har man slagit upp på nätet i all hast och sedan bara kört på. Några regeltolkningar har jag dock skrivit upp, men inte allt. Jag ska ta en liten paus tills jag åker norröver på semester, tänkte nämligen ta med FoF (och lilla Notebooken) i fall det skulle behövas (fusk, jag vet).

Micke G

Det ligger en ny Errata (8-17-09) uppe på CSW nu.

pelle

Även om jag inte har spelat fof på evigheter håller jag i alla fall ett öga på vad som sägs csw och börjar få en skaplig samling med besvarade frågor/svar sparade för framtida bruk, jag tänkte att jag kanske skulle dela med mig lite försiktigt av (här). Kanske kan vara till nytta för någon annan också (men viss risk för att mest förvirra nybörjare och att en del svar säkert är fel).

Ursäkta svengelskan.  :oops:

jonjac

Jag har fortfarande inte lyckats få upp det på bordet.  :cry:

Tordan

Med risk att bli kallad för tråd-nekrofil undrar jag om det finns någon som spelar detta som kan tipsa om siter/info kring hur man spelar förutom BGG? Hittade även http://grognard.com/reviews1/fieldfire.txt skriven av vår halvsvensk Mr Lee B-W, i övrigt ser det skralt ut...
/Tord Hoppe

Micke G

Citat från: "Tordan"Med risk att bli kallad för tråd-nekrofil undrar jag om det finns någon som spelar detta som kan tipsa om siter/info kring hur man spelar förutom BGG? Hittade även http://grognard.com/reviews1/fieldfire.txt skriven av vår halvsvensk Mr Lee B-W, i övrigt ser det skralt ut...
Jag spelar FoF lite då-och-då och brukar inte ha några problem med systemet. De gånger jag kör fast och inte hittar svar direkt så improviserar jag och använder sunt förnuft för att få ett bättre flyt. Om du har frågor kanske jag kan hjälpa dig.

pelle

Nu har äntligen en ny version av regelboken lagts upp (tillsammans med en ny kampanj, Heartbreak Ridge):

http://boardgamegeek.com/thread/641460/ ... are-now-up

Jag har inte hunnit läsa så mycket än. Vad jag förstår och kan se direkt är det väldigt mycket som är omskrivet, men jag hoppas att reglerna egentligen inte har ändrats så mycket.

Elias Nordling

Eftersom förmodligen inte två personer spelat spelet likadant med de gamla reglerna är det svårt att säga vad som är ändringar. Förmodligen är det som konstruktören tycker att det funkat hela tiden.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Lee Brimmicombe-Wood

As noted, the new rules are posted. I have not had the chance to look at them yet. I doubt there's been much change. As I understand it the extra verbiage is mostly clarification and examples.

To be honest I really didn't have a lot of trouble with the old rules. Maybe it's because I grokked the design intent, having worked on the problem myself for some time. I found it easy to fill in the gaps.

However, a lot of people came unstuck, in part because of the novelty of a lot of concepts. Also there were one or two howlers--for example, the complete lack of explanations to how pyrotechnics could be used--that brought some players to a crashing halt, unable to progress.

But I maintain that this is really not a hard game to learn. Open the rules at the sequence of play and follow them closely and you can't go wrong. And as for the rules that lack explanation, like pyrotechnics, you can skip them the first couple of times.

I maintain this is the state-of-the-art for the company-level battle. I have been discussing the game extensively here:

http://www.boardgamegeek.com/thread/637 ... rimmicombe
Up in the air Junior Birdman

Andreas Lundin

I must agree with Lee. Maybe I'll crack this open today?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Micke G

FoF is like a drug, the most difficult and challenging part is to put it away after use. You just want more :)

I will start reading up on the new campaign today.