Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Consimworld, fattar inte upplägget

Startat av Tordan, 29 september 2010 kl. 15:11:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Snowfox

Volymen osorterade kommentarer i en tråd på consim gör det så opraktiskt som man kan tänka sig. Men den är ju gratis så man får ju vad man betalar för om man lägger ned tid där.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

jonjac

Citat från: "Snowfox"Volymen osorterade kommentarer i en tråd på consim gör det så opraktiskt som man kan tänka sig. Men den är ju gratis så man får ju vad man betalar för om man lägger ned tid där.
Men krigsspel.se och boardgamegeek.com är också gratis, men det är ju ändå vettiga forum. :)

Elias Nordling

Jag vet inte varför jag skulle föredra osorterade trådar framför osorterade kommentarer i en tråd. På Consimworld vet man i alla fall var man ska börja leta.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Tordan

Gör man? Återigen, jag är inte ute efter att dissa någonting utan vill förstå hur man hanterar trådarna där. På båda forumen (fora?) så får man söka efter något begrepp och får träffar. Min uppfattning, som kan vara felaktig, är att i ett traditionellt forum så handlar en tråd om en specifik fråga, men i CSW så måste jag titta på sökresultatet och i värsta fall klicka in på en post för att läsa, sedan antingen fortsätta och läsa genom tråden tills svaret kommer eller återgå till sökresultatet för att hitta fortsättningen förutsatt att svaret innehåller mitt sökbegrepp? I bästa fall så följer svaret direkt efter frågan, men eftersom poster rasar in kronologiskt så finns det ingen garanti för det?
/Tord Hoppe

Elias Nordling

På Consimworld kan du alltid bläddra dig fram till den tråd som handlar om spelet och söka bara i den tråden. Här kan en fråga finnas varsomhelst, och sökfunktionen suger. Jag har många gånger sökt efter en viss tråd där jag vet att det jag vill ha finns, sökt på ord som jag vet finns i namnet på tråden, och fått noll träffar. Det händer mig aldrig på Consimworld.

Sedan är det ju olika typer av info man söker på olika forum, här hittar man ju ingen errata rller frågor och svar från konstruktören. På Consimworld kan man i 95% av fallen hitta errata genom att gå till tråden för relevant spel och söka på errata.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Citat från: "jonjac"
Citat från: "Snowfox"Volymen osorterade kommentarer i en tråd på consim gör det så opraktiskt som man kan tänka sig. Men den är ju gratis så man får ju vad man betalar för om man lägger ned tid där.
Men krigsspel.se och boardgamegeek.com är också gratis, men det är ju ändå vettiga forum. :)

Det är en _mycket_ lägre inläggsvolym här, Consimworlds mycket större volym lyfter fram nackdelen med bristen på struktur i programmet. Den enda svagheten vi har här att alla inlägg loggas som lästa om du avslutar besöket innan du läst dem du vill läsa, t ex efter en månads semesterfrånvaro, vilket gör att du tappar en del kanske intressanta inlägg. Men man får ta det eftersom alternativet är inget forum alls.

Men har man mycket tid till sitt förfogande kan man gräva ut mycket info om ett specifikt spel på Consimworld.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.