Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Consimworld, fattar inte upplägget

Startat av Tordan, 29 september 2010 kl. 15:11:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tordan

Hej, jag måste erkänna att jag går bet på den siten. I bästa fall kan jag hitta en rak och ständigt växande tråd för ett specifikt spel eller ämne. Jag kan söka i denna tråd, men strukturen känns oerhört 80-tal. Är det så eller missar jag något (mer eller mindre) uppenbart i upplägget?
/Tord Hoppe

sfclinken

Citat från: "Tordan"...eller missar jag något (mer eller mindre) uppenbart i upplägget?

Nä. Du har uppfattat allt korrekt.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

pelle

Funkar hyfsat när man prenumererar på många trådar och kan enkelt gå in och klicka fram senaste nytt. Med lite lagom hack applicerade i webbläsaren för att layouten ska bli ok.

Maglica

Måste säga att Consims upplägg funkar bra för mig också. Men det kanske säger mer om mig än om att upplägget är särskilt bra.
Robert Maglica

Elias Nordling

Ungefär samma upplägg som här, minus att man kan hitta en tråd för ett specifikt spel.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Tordan

Mja, för mig är en seriell tråd rörande ett spel innehållande alla frågor och svar runt spelet liggande i strikt kronologisk ordning svårare att följa rent strukturellt jämfört med "en fråga-några svar på frågan"-upplägget hos "vanliga" forum.
När jag bläddrar där och ser en intressant fråga, finns det något sätt att hitta alla svar gällande den specifika frågan, eller är det bara att bläddra sig framåt?
/Tord Hoppe

silversixx

Man kan söka.
Men nej, Consim vinner nog inte något pris för läsbarhet... Speciellt kasst är det för oss oinsatta som missar alla härliga Designer vs Player-slagsmål som sker där med en regelbunden frekvens.

sfclinken

Citat från: "silversixx"Man kan söka

Precis, enda sättet att få fram äldre vettig information i en tråd man INTE följer är att söka, söka, söka...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

CiteraPrecis, enda sättet att få fram äldre vettig information i en tråd man INTE följer är att söka, söka, söka...

Precis som här, här hittar man ju inte ens relevant tråd utan att söka.

silversixx

Men här trycker man på "Senaste inläggen" och kan läsa allt ;)

Elias Nordling

Kan man göra på C-world också, förutom att "allt" är ohanterligt mycket.

pelle

Jag tycker som sagt det fungerar rätt så bra att bara klicka sig fram till nästa olästa om och om igen tills man har läst ut alla dagens nya inlägg för alla trådar jag prenumererar på.

Sedan är det kul när man upptäcker ett spel sent att man kan gå tillbaka och läsa allt om spelet ofta från långt innan det gavs ut och skumma igenom alla eller många gamla inlägg. Det har jag roat mig med några gånger. :shock:

Någon form av trådstruktur vore trevligt, men jag gillar samtidigt att allt är ordnat i tidsordning också.

Det finns ju massor av bra lösningar, ofta decennier gamla, men webbforum är tyvärr väldigt efterblivna. Google försökte väl göra något åt det när de introducerade Wave, men det gick visst inte så bra (läggs ned till årsskiftet förmodligen). "Före sin tid" säger många. Fast egentligen var väl det de gjorde bara att ta några bra sakrer från hur gamla NEWS och KOM (och IRC?) fungerade och försöka göra det på webben. Tyvärr inte helt lätt.

pelle

Den här fulkoden har jag (i någon äldre version) delat med mig av tidigare förresten:
http://www.lysator.liu.se/~perni/consimworld.user.js

Fungerar kanske bara i Opera, men den händige borde enkelt kunna anpassa den till Firefox/GreaseMonkey också.

Största fördelen med att ha det skriptet installerat, förutom att den gömmer en massa skräp i  csw-gränssnittet så att själva texterna framträder tydligare, är att den definierar NEXT-länkar korrekt, så att det går att (i Opera; vet ej vilken tangent som gäller i Firefox) att trycka space för att skrolla ned, space igen för att skrolla vidare osv till botten på sidan och när man trycker space där hoppar man automatiskt till nästa olästa inlägg i nästa olästa tråd, så jag kan luta mig tillbaka och bara trycka space om och om igen tills allt är utläst. Det gör ungefär 2000 % till användarupplevelsen på csw kan jag lova.  :)

Elias Nordling

Låter ju lysande, kan du modda den till en Android-telefon? :-)

pelle

Citat från: "Elias Nordling"Låter ju lysande, kan du modda den till en Android-telefon? :-)

Tanken har slagit mig, men jag har inte undersök hur det i så fall skulle kunna gå till.