Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krigsspel Galore !V

Startat av silversixx, 22 oktober 2010 kl. 06:25:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 7 Gäster tittar på detta ämne.

Delirium

Att ha två salar till förfogande, en på andra och en på fjärde våningen, är ju inte lika roligt som att ha alla mednördar tätt inpå. Vet att det är skolan som klantade sig, men ta gärna upp det nästa år för en något förbättrad förhandlingsposition. ;)
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

aegneus

Några ord om "det andra" BfN-partiet:

Provade som sagt att starta 7 juni för att se om vi kunde komma lite längre in i juni. Det känns som om britterna har en väldigt bra position och amerikanerna en inte alltför kass (även om luftlandsättningen på Carentanhalvön kanske inte är något att skryta med jämfört med grannbordets).

Det blev också en hyfsat historisk händelseutveckling i stort.
Dessutom slog vi storm den 10:e vilket satte stoppkloss på det mesta - men vid det laget var de allierade nere i 45 supply och brände 6-8 varje turn på Ranville-brohuvudet...

Mitten: Bayeux faller 8:e juni, vi (jag spelade tysk avsnittet Isigny - slättlandet väster Caen) satsade inte på att hålla staden mot en god brittisk landning. Tillräckligt mycket tyska enheter lever för att sakta falla tillbaka till bocagen framför Tilly och Balleroy utan att det osade kris ngn gång. Lehr fick ta fronten Caen - Tilly när den kom in.
29:e ami försökte avancera på båda sidor floden mot Isigny men råkade in i ett motanfall från 17SS på landsidan om floden - Isigny höll när vi bröt.

Öst: 12SS kastade sig mot 6:e Airborne och kom till 2.5 km från Ranville-bron. Men det kostade massor tyska steps, och massor av brittiskt supply.  Från tyska sidan var det ungefär det vi förväntade oss - att engelsmännen skulle skjuta stopp på anfallet men att det skulle suga ner tillräckligt mycket resurser (supply, arty, armed recon, ground support)  för att bromsa utvecklingen på andra fronter. (Det var också moralhöjande att höra Tommy (spelade britt) utbrista "45!" och liknande med jämna mellanrum när östtysken (Hasse) summerade attackstyrkan i spjutspetsanfallet.)
21 Pz fäktades lite med britterna framför sig och fick vika några rutor då och då, men backade aldrig hela vägen hem till Caen.

Väst: Västtysken (Micke) lyckades bra med att boxa in Utah, även om amerikanarna (Svante) tryckte sig uppför kusten mot Cherbourg med ca en hex per turn. Vid Carentan slog sig 4:e över floden in i träsket och stod sedan och utväxlade arty med 91:a. Jag har lite dålig koll på detaljerna därborta, noterade mest att inga kriser utbröt.

Felspel: Vi gjorde några kul felspel :)  
* Tysken förlorade ett antal enheter (3-4?) på att han inte fick backa genom ZOC under den 7:e. Det får man, det kostar ett step/stack och ruta (där vänlig enhet negerar loss)
* De allierade flyttade in sina förstärkningar den 7:e med full move istf att bara landa på stranden och stanna där. Inte undra på att vi hade det lite hett om öronen runt Bayeux...
* Svante frågade om han kunde dra supply över en stream. Javisst säger både en tysk och britten - varpå delar av 29:e flyttar och slåss OoS i 2-3 turns innan jag upptäckte det (efter det var jag ful nog att gå till motangrepp med 17SS mot trupperna som inte hade tillgång till GS).
Och sist - men inte minst!
 * Tyskarna kör bara delaying defense av Bayeux - och först när en ruta är kvar i tysk ägo läser vi Victory conditions och inser att de allierade vinner en sudden death den 9:e med den taktiken. Hoppsan. (Vi struntade i den segern och spelade ändå).

Lärdomar:
* Sudden death VC 9:e juni verkar väääldigt tuffa för tysken. Spontant ser jag inte hur man skall kunna hålla en ruta i Bayeux alt. Trevieres till den 10.e utan att offra allt man har i fronten (och det offrandet tror jag inte man har råd med).
* De allierade får "slut" på supply runt 11-12:e juni och behöver sätta sig ner och invänta mullberries mm. Spelar man på konvent kan man kanske planera för att köra till den 12:e, alternativt 15:e (där det finns VC). Eller tänka på hur man skall snabbspola genom pausen för att komma till nästa  offensiv.
* Motattack i mitten som tysk när amerikanen har sträckt ut sig är kul, men fullständigt livsfarligt - jag fick glesa på min front så mkt att om britten eller amerikanen haft lite mer supply (och ingen storm) att panga på med så hade det kostat mycket mer än det smakat.'
* Du kan inte smacka ner en bra brittisk luftlandsättning - men du kan få britten att reagera.

BfN lämnar mersmak. Och jag ser fram emot nästa Galore, även om det säkert blir ngt annat då.

Delirium

Nu snackar vi spelrapporter! Tack, precis vad jag var ute efter! :up:

wingnut

Om jag spelar US någon mer gång lär det bli fler "1-anfall" dvs utnyttjande av 1 Supply-point och färre "3-anfall". Det blir fler egna steplosses men är antagligen värt det med tanke på mängden enheter som fyller på från stränderna och behovet av offensiv under en längre period.

Om det uppstår möjligheter till större genombrott kan 3-anfallen komma till användning, och egentligen endast då.
wingnut

Granlid

Detta är nog också en förutsättning för att supply points över huvud taget ska räcka under hela kampanjen.

Vid vårt bord som överutnyttjade vi dessa och redan den 9 juni så var våra initiala 150 poäng slut. Detta bidrog naturligtvis till att vi kunde få till en sudden death så snabbt.

En annan lärdom vi drog var att tysken måste förflytta trupper från området vid Caen längre västerut, för att hindra ett snabbt genombrott söder om Omaha/Gold.
Friendly fire isn't.

aegneus

Citat från: "wingnut"Om jag spelar US någon mer gång lär det bli fler "1-anfall" dvs utnyttjande av 1 Supply-point och färre "3-anfall".

Precis min erfarenhet också - helst skall man nästan rensa småkrafs utan att använda supply över huvud taget. GS är trevligt att ha med, men egentligen inte nödvändigt om allt man är ute efter är ett step loss. 1/1 är ett bra resultat för de allierade i början.

Nästa parti som allierad  kommer jag säkert snåla för mycket bara för det...

Maglica

Hur ser det ut med planerna för nästa Krigsspel Galore?

/Robert
Robert Maglica

silversixx

Well, sådär?
Jag har inte funderat så mycket på det. Men det vore å andra sidan trist att bryta när vi är på väg att fira fem år.
Jag ska fundera, och återkommer :)

Maglica

Det låter bra.   :up:
Robert Maglica

Granlid

Skövde kommer garanterat att delta med en bil full med personer.
Friendly fire isn't.

Andreas Lundin

Jag kommer!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Hade ju varit synd att bryta traditionen med ett blippspelskonvent mitt i vintern. Jag vågar inte lova hundraprocentig närvaro en hel helg men jag skulle kunna vara med och ta visst administrativt ansvar för begivenheten om det kan hjälpa.

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"Jag kommer!

Jag är på't! Och hjälper gärna till med det praktiska.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Citat från: "tinG"

Och jag kräver att få spela Ryss-japanska kriget mot Scipio!!  :D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Och jag kräver att få spela Ryss-japanska kriget mot Scipio!!  :D
Och väääldigt motvilligt så accepterar jag till slut...  ;)
"Randomization is too important to be left to chance"