Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Shiloh: Grant Surprised (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 26 oktober 2010 kl. 22:24:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Det andra Shiloh-spelet är alltså i teorin ett omkok av ett gammalt spel i Blue&Grey-serien. Jag säger i teorin, för spelet har fått ett helt nytt spelsystem, kallat Musket & Sabre. Reglerna är på 8 sidor, men är rätt hårdpackade med smådetaljer, och systemet är förvånansvärt ambitiöst. Mest märks det på stridsresultaten, som kan ha förstahandsresultat och andrahandsresultat som i sin tur kan modifieras av vilken taktik spelarna valt. Det blir rätt svårt att överblicka stridsresultaten och vad man ska göra för att uppnå önskat resultat.

Tyvärr tycker jag inte att alla dessa ambitioner leder någon vart, för efter ett tag märker man att stridsresultaten nästan alltid mynnar ut i en retreat eller en rout, och här är det värsta som kan hända om man retirerar eller routar genom en zoc att enheten kommer tillbaka igen ny och fräsch efter två omgångar. Man kan alltså inte ens orsaka skada genom att omringa en enhet med zocar. Endast på höga slag extremt högt på tabellen börjar man hitta stegs förluster (och så exchanges då, som finns litet var stans).

Det blir alltså till att fösa Grant och hans män mot Pittsburgh Landing, utan att någondera sidan tar några förluster. Det känns bara fel, tycker jag, och spelet får en svag trea i betyg av mig. Vinnare i Shiloh-duellen blir alltså S&T-spelet. Detta trots att folio-spelet känns mer ambitiöst och på flera sätt har mer tilltalande grafik. Så här ser det ut:

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"