Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av DGs Cobra "III"

Startat av Strv102r, 13 mars 2011 kl. 18:55:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

II SS kåren dyker upp vid VILLERS-BOCAGES... Jag tar ännu lite mer terräng mot MAY-SUR-OUDON men i stort tror jag det är slut med framgångarna i denna sektor. Får fokusera på nordost i stället. gardespansardiv och en infdiv med en pansarbrigad tvålar till Lehr Pzgrenregementen men det kostar lite. I nordost fortsätter utnötningen och tysken matar in ny trupp från CAEN i vårt lilla mini-verdun vid kusten.

I väster tar jag terräng öster om COUTANCES längs höjden. Egentligen vill jag anfalla längs kusten, men där står fortfarande 2 SS Pz. Kanske jag kan locka in den österut i bocagen och sedan, när det är vackert väder och han har svårt att röra sig, slå till vid kusten? Vid CHERBOURG har jag begränsade framgångar. Sakta nöter jag ner försvaret men till priset av rejäla egna förluster. Har bara tre divisioner där.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Jag kastar om kraftsamlingsriktning till nordost. Alla pansardiv, utom gardesdiv som upprätthåller ett sken för att binda tysken i väst, går dit. Och jag kommer över ORNE! Gardespansardiv slås åter tillbaka av Pz Lehrs Pzgenförband. Men nu är de nednötta. Två infdiv med pansarbrigader anfaller också mot höjd 112, som håller, men med stora förluster för 12 SS. Tysken överger CAEN norr om vattendraget för att frigöra trupp och kanadensarna tar chansen att utropa en stor seger.

Ett anfall mot ST LO stås tillbaka. Öster om COUTANCES fortsätter jag att ta terräng. Och ta mig f-n, 2 SS Pz rör sig österut...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

2Pz skyndar från CAEN mot kusten och ersätts i CAEN av 1 SS och 102 tunga Strvbat. 9 SS Pz avlöser Pz Lehrs Pzgren regementen som dras ur för återhämtning. 10SS Pz återfinns söder om VILLERS-BOCAGES.

Jag försöker utnyttja att jag kommit över ORNE men 2Pz begränsar mig bara genom att finnas där. Anfallen för att ta mer terräng på andra sidan ORNE stoppas, om än med nya stora tyska förluster på infanteriet. Kulle 112 med 12 SS Pzgren håller för ett anfall som ger mig rejäla förluster.

En bombmatta levererad av strategiska bombare över ST LO! Och ett uppföljande anfall! Men jag hejdas ändå. Kostar tysken mer än mig i och för sig. Öster om COUTANCES fortsätter jag sakta ta terräng mot sydost. CHERBOURG är ännu långt från taget.

Strv102r

1 SS Pz framrycker ut till kusten för att stoppa min framryckning åt öster. 12 SS Pz tar över områder från kulle 112 in i västra CAEN. 9 och 10 SS Pz grupperar som reserver söder om CAEN.

Jag tar kulle 112! Och i nordost tar jag mig över ORNE på två täter till! Stora framgångar!  Känns det som i alla fall... Tre hex är väl inte så mycket egentligen...

Tysken förstärker östra delen av ST LO, så jag anfaller den västra istället. Hejdas där med... I väster hotar jag överflygla och inringa 17 SS. Fortsatta strider i CHERBOURG.

Strv102r

Lite detaljbilder.

Strv102r

Jag vill hålla trycket högt på hunnen i nordost så mer förband tar sig över ORNE mot öster. Jag försöker mig på ett anfall mot 2 Pz men han slår mig tillbaka med lätthet. Mer M4 Sherman till skroten... Men öster om kulle 112 tar jag mer terräng istället.

I väster kastar jänkarna om 2 och 3 armored som anfaller längs i väster, men stoppas till priset av stora tyska förluster.

Strv102r

Tysken drar ur områdert mellan ORNE och DIVES och jag följer så klart efter. Ett anfall över DIVES hejdas med nöd och näppe av tysken. 1SS får nog göra helt om och stanna kvar vid DIVES. Jag tar ytterligare lite terräng mellan kulle 112 och CAEN.

ST  LO östra delar håller återigen för ett anfall trots att den nytillkomna 4 armored hjälper till. Längst i väster tvingar jag mig fram över vattendraget. CHERBOURG faller!

Strv102r

1 SS får gruppera fram till DIVES igen för att hindra mig att komma över som jag trodde. Öster om kulle 112 tar jag mer terräng mot CAEN.  12 SS Pz tar en hel del förluster nu och drar ur växelvis för att återhämta dem förbanden. Väster om kulle 112 jagar jag bort delar avPz Lehr från flodbanken. Nu börjar det knaka lite i tyskens linjer väster om CAEN...

Tysken börjar dra ur ST LO och backa lite överallts. Visar sig vara ett farligt företag. Delar av förbanden i ST LO blir avskurna då jag omedelbart anfaller de urdragande. Mellan ST LO och COUTANCES brakar det till rejält då jag är lite hänsysnlös med overruns. Likadant sydväst om COUTANCES. Det kostar lite, men vad f-n! Finns mer där de kom från!

Strv102r

Tysken backar nu syost om CAEN också. Jag hänger på och lyckas ge Pz Lerhs ena stridsgrupp en känga. 10 SS får ansvar för området mellan Pz lehr och 12 SS. Känns som att en bombmatta över 9 SS öster om CAEN kanske skulle vara lämplig nu?

I väster fortsätter tyskan att backa och jag hänger på här med. Hans förband i ST LO slås. Jag når nästan VILLEDIEU, men inte riktigt. Närmast kusten är ett genombrott nära efter både overruns och anfall, vilket kostat 3 armored mycket, men tysken har chans att reagera först.

Strv102r

En bombmatta över 9 SS Pz! Och ett anfall med 7 och 11 armored. Som stoppas! Men 9 SS är nere på 50%. Kostar mig med givetvis. CRT är bra gjord i det här spelet. Ingen dålig bild för att vara med en mobiltelefon... (X10)

Men där skakade jag till lite. Pz Lehr östra stridsgrupp stoppar mig och slår ut en ny drös Shemans... Också Lv förbandet i någonting -ODON stoppar mig men det kostar dem också. Två brittiska pansarbrigader dras ur för återhämtning.

I centern är den tyska linjen tunn nu. Och det vackra vädret försvårar urdragning.

3 amerikanska pansardivisioner trycker på längs kusten. 116 Pz har dock anlänt bakom det utnötta tyska infanteri i bocagens yttersta utkant. Och medan 2 SS håller i centern så viker infanteriet på dess högra flank nordväst om VILLEDIEU och två av mina pansardivisioner kommer över där. 2 SS Pz hotas kanske av inringning?

Strv102r

Tysken drar ur hela 9 SS Pz för återhämtning och avlöser dem med ett återhämtad Pzgren reg ur 12 SS och ett reg ur 346 inf. Jag återupprepar mitt anfall och plockar ner infreg ur 346 ett steg, och jag anfaller nu också grannförbandet i väster, ett annat reg ur 346 och ett tungt Lv-förband. Även här plockar jag ner infreg ett steg. Mina egna reducerade pansarbrigader drar ur bakåt till OUISTRE för återhämtning.

I den här sektorn börjar jag också bli lite tunn. men jag anfaller och tar ÅNEJ-SUR-ODEN.

Jag fortsätter pressa på och tysken drar sig bakåt så gott han kan, men han kan inte hålla en linje längre. De inringade tyskarna håller än, om än reducerade, och de biter ifrån sig de kräken!

Tysken drar sig ur bakåt i väster. I centern tvingar jag honom bakåt. I väster upptsår en lucka efter att jag anfallit 116 Pz med 2, 3 och 5 armored så jag piper runt 116 Pz och drar österut, sedan söderut genom AVRANCHES med dem och sedan västerut av kartan och inhöstar VP! 4 armoured finns i VILLEDIEU medan 6 med Patton framrycker mot 116 Pz. Nu ska jag bara åretöppna underhållslinjerna bakom förbanden som pep av. För tillfäligtvis kommer tysken att stänga dem för mig.

Nick

Var är ni tidsmässigt? Slutet juli början augusti?

Strv102r

GT22. Och varje GT är 3 dagar om jag minns rätt. Så 66 dagar efter 6. Juni. Början av Augusti va?

Jag fortsätter anfalla nordost om CAEN mot båda målen som förra gången. Båda fortsätter blöda. Och tysken fortsätter envist hålla.

Lugnt denna sektor för stunden.

Jag lyckas till sist slå de inringade tyskarna i TESSY, men det skulle ju bara kosta en step loss till... I en lucka lyckas jag krångla in den nu motoriserade 9. infdiven i VIRE. Kanske kan röra om lite i grytan.

116 Pz och 2 SS Pz är lite för starka bakom vattendraget i väst, så jag satsar rakt söderut från VILLEDIEU mot BRECEY istället. Och det går bra. Det svaga tyska infanteriet viker och 21 Pz börjar bli kringränd.

Och så en bild över hela operationsområdet.

Fredrik H

Du nämnde att CRT:n är bra. Sådant intresserar mig, på vilket sätt är den bra? Jag gillar till exempel Friedensturms tabeller, både resultaten och koordinationen. Även TKG:s tabell är riktigt skön, där anfallaren kan ta mer stryk än försvararen men ändå avancera etc. Spel med 1-5: DR och 6: DE klarar jag inte riktigt av.
I övrigt en mycket intressant rapport (som vanligt)  :up:

Strv102r

Tysken roterar in den delvis återhämtade 9 SS Pz för att avlösa reg ur 12 SS som nötts ner igen. Tysken har ett par infdiv på väg in långsamt långsamt pga flygtrycket (bara vackert väder!) 4. kanadensiska pansardiv anländer och jag lyckas nu tvinga 9 SS bakåt med förluster så vips är hannere på 50% igen. Dessutom tar jag terrängen som reg ur 346 och Lv-förbandet höll också.

Jag fortätter pressa mig södeut och 10 SS får sprida ut sig längs ORNE för att håll kontakten med Pz Lehr.

Tysken viker sakta och jag tar ett bra grepp om VIRE. En lucka i väster utbyttjar jag till att nästan avskära 3 fallschirmsjäger och ett reg ur 17 SS Pzgren, och till att ta MORTAIN. Bara en stab står i vägen för mig nu! Men i öster dyker 9 Pz div upp och en ny kår med två infdiv. För sent?

21 Pz och 2 SS Pz kämpar fortfarande för att komma undan pch 116 Pz får skicka sina Strv österut för att hålla någon form av linje. Även i söder anländer två nya tyska infdiv och en ny fallschirmsjägerdiv. På denna bild ser man vägen från BRECEY till MORTAIN och till ST HILAIRE som jag tog för mitt genombrott.  Även i väster står en tysk stab plötsligt i frontlinjen.

Nu knakar det mer än bara lite i väster för tysken.