Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av DGs Cobra "III"

Startat av Strv102r, 13 mars 2011 kl. 18:55:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Storm! Äntligen kan tysken nyttja sina förbands fulla rörlighet. 9 SS avöses på nytt. Denna gång av 49 inf div (från 15. armén som AH i sin nåd gått med på att skicka västerut). Den hamnar mitt i ett nafall från tre pansardiv (7, 11 och 4 kan.) och tar stora förluster, men håller. Väster om ROCQUANCOURT (där 9 SS återhämtar) anfaller jag över ORNE med 3 infdiv och två pansarbrig mot den infdiv som svlöste 10 SS i detta parti. Åter håller tysken, men med stora förluster.

Stormen underlättar hans urdragning och medger ett motanfall med 9 Pz och 17 SS Pzgren för att få ut 3 FJ. Anfallet lyckas och 9 Pz återgår som reserv. Tyvärr för tysken lyckas jag ändå tillfoga 3 FJ stora förluster därefter, och nästan avskära 17 SS. Men frontlinjen ser bättre ut ändå. Den nya kåren med sina 2 infdiv hinner komma på plats öster om MORTAIN.

I väster kan tysken i skydd av det dåliga vädret genomföra en ordnad urdragning till en ny linje med stöd av floden SELUNE. Dock hittar jag en kucka och anfaller med 4. pansardiv, 6. pansardiv går också över och skyddar väster flank, medan 2. fria franska Pansardiv är strax bakom. Åter hålls den tyska linjen av en kårstab...

Och hela operationsområdet.  Den 12 augusti.

Nådastöten!
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

11. pansar och 4. kan pansar anfaller och tar terräng i sydvästlig riktning. Nu börjar det se illa ut för försvatert i CAEN. Om bara inte resterna av 711. tyska infdiv lyckats hejda mig väster om ROCQUANCOURT igen!

Sakta tar jag terräng mot Pz Lehr och 654 Jagdpanzerbataljonen (den med Jagdpanther).

Amerikanarna anfaller längs tre vägar. Dels från VIRE rakt österut. Går bra. Tar terräng men inte i expressfart direkt. Dels från VIRE i sydostlig riktning mot FLERS. Funkar också, 17 SS ger sakta terräng. Oroar mig lite för 9 Pz dock... Slutligen anfaller jag från MORTAIN österut. Men i den svåra terängen bjuder 84 och 89 tyska inf div hårt motstånd och jag kommer ingenstans.

I söder ger tysken upp försöket att hindra min utbredning mot väster och söder. Han drar ur österut, men två inf div hinner inte med och innesluts.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

12SS drar ur CAEN och övertar 49 inf uppgift då denna går ur för reorgansiation. Infanteriet söder om CAEN förstärks med tungt Lv och håller också för mina anfall. Men det kostar hans infanteri så klart. 9 SS övertar det vaclande försvaret väster om ROCQUANCOURT så jag ställer in anfaller där och satsar de förbanden på det tyska försvaret söder om CAEN. Se ovan.
Inget anmärkningsvärt i väst mot Pz Lehr.

Tysken drivs sakta bakåt men 17 SS ger mig rejält med pisk då han håller ställningen vid vattendraget. Med tre divisioner mot ett stackars FJ-reg tar jag mig dock över vattendraget söder om 17 SS. Där är tysken svag nu. Men han har både 9 och 21 Pz i FLERS som reserver. Nu lyckas jag tvinga bort honom från den svåra terrängen längs brunvägen öster om MORTAIN. I söder håller hans inringade infanteri ut! Det kostar tid.

Strv102r

Mina anfall ut ur CAEN söderut fortsätter. Men ingen terräng vinns. Bara ömsesidiga förluster. Väster om FALAISE lyckas britterna och amrisarna ringa in en infanteridivision.

17 SS viker lite så jag kommer ver vattendraget och tar höjden. Som väntat sätter tysken in 9 Pz och 21 Pz för att stoppa mig nordväst och väster om DOMFRONT. Den amerikanska kåren i väster är nu frigjord och framrycker mot sydväst, men den andra inneslutna tyska div håller ut än, eller resterna av den dvs. De är inte så straka de tyska infdivarna, men de kan ta 4 eller 6 steploss beroende på antal regementen. Att jämföra med de ofta dubbelt så starka allierade divisionerna som kan ta 4 steploss. Tyskarna blir sega i försvar.

Strv102r

Tysken fortsätter envist hålla emot mina anfall ut ur CAEN. Det kostar step loss men har har tillräckligt med infanteri och jag har så lite tid på mig att det kvittar.

Inget anmärkningsvärt i sydväst för britterna.

Också i området runt FLERS håller han emot. Inte så mycket tagen terräng här inte.

I söder tar jag lite terräng mot DOMFRONT, men där väntar 9 Pz. I övrigt hinner jag bara marschera upp med förband inför nästa tre dagars GTs anfall.

Men det blir inget 28 GT! 50% chans för det så detta är slutläget. På bilden nedan syns att tysken har ytterligare två infdiv på väg in i centern från ARGENTAN mot FLERS.

De tyska förlusterna nedan: (helt slagna alltså):

En Tigerbataljon, annars bara infanteri och luftvärn, och en kårstab. Mina egna förluster var två amerikanska fallksärmsjägarreg och hela brittiska 6 luftburna. + att jag tagit 57 replacements och hade 13 steploss på kartan = 60 step loss vilket motsvarar 15 hela infateridivisioner.

Tysken har inte kunnat stänga in mig i NORMANDIE men han har en obruten front från norr till söder. Allied marginal victory. Justeras för VP skillnaden som är till hans fördel till DRAW spelmässigt.

Snowfox

Det var ett bra parti, det måste ha varit en nagelbitare tidvis för er som spelade.  :up:

Sen en kommentar, fixar du till bilderna i Powerpoint?  :o
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Strv102r

Det är ett bra spel på många sätt. Tids- förbands och kartskalan gör att man hinner med hela Normandie-fälttåget på rimlig tid och yta. Problemet är att det då blir lite ensidigt. Tidskalan och förbandsskalan gör att många tyska motanfall försvinner in i tärningslaget för de allierades anfall vilket i sin tur resulterar i att tysken inte gör så många anfall under spelet. Om den som spelar tysk inte har något emot att vara lite reaktiv så är det väl OK. Jag såg några tillfällen till tyska anfall som jag nog hade tagit, men det rör sig inte om så många mer. Betydligt bättre än föregångaren SPI/TSR Cobra får man dock ändå säga. Skalan gör att GMTs Normandy 44 är roligare och mer fartfyllt och växlande, men man spelar ju bara ett skede av fälttåget då.

Eftersom jag ofta lägger in symboler, gränser, anfallsmål och namn i bilderna så är PPT ett bra format att jobba i. Använder det mycket i tjänsten också så vanan att jobba i formatet finns.