Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av DGs Cobra "III"

Startat av Strv102r, 13 mars 2011 kl. 18:55:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Nästa för avverkning!
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Brickorna till den nya utgåvan. Mest en ansiktlyftning men även lite förrändringar som ett par nya förband, 503 tunga Strv med Tiger IIB har 3 i styrka istället för 2 som de vanliga Tiger IE bataljonerna etc. Klart snyggare än de gamla, konstigt vore väl annars, men GMTs Normandy 44 vinner.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Lite suddig bild men kartan är i stort sett i klass med GMTs Normandy 44. Notera att 21Pz redan är i CAEN vid starten på Cobra III jämfört med i Normandy 44 där divisionen i stort fanns söder om CAEN. Gör kanske lite skillnad... 30. Schnellbrigade (cykelskytte) framställs här som ett pansarspaningsförband.

magnus lindström

Ska detta spel spegla D-day tom Cobra?

Strv102r

Möjligheten finns att bara köra Cobra som i SPI versionen, eller börja på D-dagen 6 juni. Precis som i TSRs utgåva. Men den sågades ju ganska hårt då systemet inte klarade av att få till dödläget under sommaren. Det ska tydligen vara tillrättat. Vi får väl se.

Strv102r

Läget vid landstigningen som det är planerat i den brittuska sektorn. Bilden nedan visar hur det blev.

Skillnaden ligger bara i att 3. Infdiv på SWORD fick en steploss. Annars mycket lindrigt!

Motsvarande hos amrisarna.

Läget ovan som planerat. Och läget nedan som det blev...

Hupp! Rejäla förluster på både 82. och 101.! Och ett par reg som landar lite fel. Utah beach utan förluster, men båda div (1 och 29) på Omaha tar var sin steploss. Och rangers skjuts bort helt.

Strv102r

Typiskt nog glömde jag ta en bild efter GT1. Men nedan läget efter GT2.

21Pz lade ett halvt GT på att ge sig på den brittiska luftburna din innan de omgrupperade västerut till CAEN. De avlöstes av 12 SS som lagt all sin tid på att prygla upp britterna öster om ORNE med understöd av 711 Infdiv som anlände från norr. De brittidska fallskärmsjägarna är helt nedkämpade med det har kostat 12SS två steploss, 21Pz en och 711 en. Norr om CAEN har britterna drivit 716 div söderut mot CAEN till ptiset av att 3. div som lansetg på SWORD nu har två steploss och ska återhämta.  Kanadensarna har tagit terräng söderut mot CAEN medan 21Pz Pzgrenreg fördröjer britterna mellan CAEN och BAYEUX. Kostat 21Pz en steploss till. 7. brittiska armored har anfallit mot BAYEUX. PzLehr finns nu söder om CAEN och lite infanteri marscherar västerut mot CAEN.

2. US inf avlöser 1. och 29. på OMAHA så att dessa kan anfalla västerut. Vid UTAH händer inte mycket. Tyskarna är passiva så jag kan knyta ihop försvaret och slå ut de tyskar som fångades mitt i smeten. 17SS är på från söder.

Strv102r

GT3. Rejält stopad framför CAEN då Lehr avlöst de untnötta delarna av 21Pz som gått för återhätmning. 12SS återhämtar och omgrupperar. Jag satsar i väster istället och anfaller med framgång söderut mot TILLY.

Jänkarna anfaller både CARENTAN och VALOGNES. Båda anfallen stoppas. 2. armored landstiger och rör sig västerut för att skära av CONTENTIN, men hinner inte göra något än. Söder om OMAHA framrycker jag in i en lucka med det återhämtade infanteriet. Mina replacements går åt ganska snabbt faktiskt...

Strv102r

Tysken slår ut ett kraftigt anfall men 2Pz, 21Pz och 12 SS Pz mot 49 inf div som drivs bakåt med steploss. 21Pz tar också en steploss. Men tysken förljer inte upp utan drar 21Pz bakåt för att kunna sätta in divisionen runt TILLY där jag fortsätter framåt samtidigt som jag bryter in i BAYEUX. 49 erhåller ersättningspersonal och återtar sina ställningar.

Tysken sprider ut 17SS för att hålla ihop någon form av linje. 4. US inf tar CARENTAN medan 2 armored sätts in mot VALOGNES söderifrån och tar terräng, men det kostar steploss så klart. VALOGNES håller, och det kan vara så att jag får skära av CONTENTIN längre söderut, med 4 inf div, än jag tänkt.

Strv102r

Britterna fortsätter söderut i väst och tar TILLY, men nu hejdas jag av armégränsen. Får inte fortsätta mot sydväst utan bara mot söder eller sydväst. Och som synes finns det ett par hinder där. Vid CAEN dödläge. BAYEUX taget.

Amrisarna tränger sig framåt i luckor mellan de fåtaliga tyskarna eller gör luckor som söder om CARENTAN där jag nu har ett genombrott mot västkusten på CONTENTIN. Tur det, för VALOGNES håller.

Strv102r

Britterna fortsätter ta lite terräng vid TILLY, annars ganska lugnt.

Amrisarna närmar sig ST LO som jag avser försöka ta så tidiogt jag kan. 2 armored lyckas komma fri och framrycker mot CHERBOURG eftersom jag räknar med att VALOGNES snart faller ändå. CONTENTIN skärs av. På denna bild syns att 21Pz är på väg från den brittiska sektorn mot ST LO:

Strv102r

Tedrickarna fortsätter pressa sig sakta söderut mot VILLERS-BOCAGE.

Nordväst om ST LO pryglar jänkarna upp ett reg ur 17SS som viker med förluster. I väster tar jag mig förbi en av förträngningarna och nästa försvarbara ställning för tysken är i COUTANCES, men han kan ju alltid fördröja mig på vägen dit.

Strv102r

Nu står jag utanför VILLERS-BOCAGES och Pz Lehr har delat upp sig i två stridsgrupper för att inga luckor ska uppstå. 2Pz och 12 SS Pz står envist kvar vid CAENS västra delar.

Tysken ger upp terrängen fram till COUTANCES. Vid ST LO sätts 21Pz in för att ta över avsnittet som reg ur 17SS höll. Detta reg går bakåt för återhämtning. I norr har fienden vid VALOGNES slagits. Nu kan anfallet mot CHERBOURG ansättas!

Vad som inte syns på de tidigare bilderna är att II SS kåren anlänt med två reg vardera ur 9 SSz och 10 SS Pz samt ett ur 1 SS Pz samt 102 tunga Strvbat. Kåren grupperar som reserv i VIRE. Väster om dem finns också två reg ur 2 SS Pz. Solklart reserver. Men för att möta mig, eller göra något själv?

Strv102r

Tysken  vägrar att ge upp VILLERS-BOCAGES utan tar heller förluster. 10SS Pz, nu fulltalig, tillförs från den operativa reserven. Pzlehr slår också tillbaka ett anfall, men utan egna förluster. I nordost, vid kusten ansätter jag ett anfall för att splittra tysken eller eventuellt skapa en alternativ anfallsriktninmg om/när jag kör fast runt VILLERS-BOCAGES. Även här väljer tysken att ta förluster hellre än att släppa mig över floden. Slaget om CHERBOURG har inletts bra.

Även i COUTANCES väljer tysken att försvara hårdnackat snarare än att dra sig ur och spara stridsvärde. 2 SS Pz anluter framåt. Här är det svårare att förstå hans agerande. Han backade ända dit utan strid från föregående ställning när han kunde ha sakta fördröjt mig i bocagen. Varför blev terrängen så viktig nu? Om den var det redan tidigare så hade han ju försvarat den bättre genom att fördröja mig ner dit för att då försvara hårdnackat. Kan vara ett trendbrott. Han slutar ge upp terräng och accepterar därmed ett utnötningskrig. Kan gynna mig...

Nedan en bild över hela operationsområdet. Där syns hans reservkår i VIRES, som nu består av 9 SS Pz som är komplett, två reg ur 1 SS Pz samt 102 tunga Strvbat. Reserven är halverad jämfört med tidigare. Bra!

Strv102r

Jag tar VILLERS-BOCAGES. Pz Lehr backar över vattendraget. I nordost slår tysken tillbaka ännu ett anfall över ORNE men åter till priset av rejäla förluster.

I väst tar jag COUTANCES då tysken inte avlöser de slitna infanteristerna med den fräscha 2 SS Pz (hade han gjort det hade jag ju aldrig kommit in i staden). Som syned har II SS Pzkåren med 9SS Pz och 1 SS Pz samt 102 tunga Strvbat nu framryckt till frontlinjen mellan VILLERS-BOCAGES och ST LO. Där är jag lite svag, men med terrängen som stöd kan jag nog fördröja ett anfall ganska bra samtidigt som jag sätter press vid VILLERS-BOCAGES och COUTANCES.

Nedan lite detaljbilder: