Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AH War & Peace

Startat av totte30, 22 augusti 2011 kl. 16:46:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

totte30

Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?  

Tredje spelet till rakning:

War & Peace

Ett spel jag har haft i samlingen sen 80 talet. Jag har antagligen spelat det solitärt någon gång, men jag har inga som helst minnen ifrån spelet.

En bidragande orsak till att det har samlat damm i 30 år är att jag är tämligen ointresserad av napoleonkrigen och bortsett från lite figurspel i mitten av 90 talet och några enstaka partier har jag i princip bojkottat Napoleon i spelform.

Men har jag som mål att försöka spela mig igenom samlingen, så får jag bortse från petitesser som tycke och smak. Det kunde vara värre, det kunde vara på operativ nivå :wink:

Regelläsningen gick förvånansvärt bra och väckte ett intresse för spelet. Reglerna är en bra kombination av "straightforwardness" och "krom". Fransmännen har inbyggda fördelar i "attrition", "forward marching", "moral" osv, vilket med mina begränsade kunskaper verkar vettiga.  

Vi satte igång med introduktionsscenariot " Austerlitz" och jag (fransman) blev något fundersam när Napoleon blev allvarligt skadad i första stridskontakten vid "Ulm" och utgick ur spelet! :shock:   "Lannes" tog därmed över huvudansvaret för de franska styrkorna med "honour"

Efter ett antal strategiska & taktiska missar från respektive spelare utmynnade scenariot i ett stort "trekejsarslag" i Wien med fransk framgång. Den gamla devisen "spelar du inte bra, slå då bra på tärningen" bidrog till den franska segern...

Spelet var så pass trevligt att vi nu spelar "Jena to Friedland" där mina "preussare" för närvarande får "råpisk", men "Benningsen" är på ingång...

En till effekt av spelomgången var att jag faktiskt började läsa in mig på perioden och de bakomliggande faktorerna till vissa "kromregler" och det är väl ett bra betyg om något?

Så "War & Peace" förtjänar sin plats i hyllan...

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Snowfox

Rätt beslut. Spelet är utsökt med tanke på skalan. Ni spelar med 3rd versionen av reglerna?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

totte30

Jajamen!

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

BigPapaBear

Omvärdering och genomgång av spel. Kul idé! Ser fram emot en massa inressant läsning.  :up:
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Den klassiska anekdoten om War and Peace är annars de korsade floderna. Just det på kartan vid Kiev är det två floder som rinner i kors.

Det ena var egentligen en järnväg på källkartan de använde. Man undrar om någon i processen funderade över hur det egentligen går till när floder korsar varandra.

Och så finns det folk somm hävdar att speltillverkarna är slarvigare i dag...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Nu pratar vi den tidsera när spelare såg det som naturligt att använda samma CRT i ett strategiskt spel om befrielsen av Frankrike 1944 och i slaget om Waterloo. Hur kan man bekymra sig över hur floder dras då?   :P

Dock är det kuriosa idag då War & Peace har en ny karta som går att få tag i över nätet, och som passar till både 3:e och 4:e versionen av reglerna.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.