Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

X-acto knivar eller liknande, var köpa?

Startat av Doomfarer, 21 september 2011 kl. 12:48:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Doomfarer

Har precis fått hem min C4 counter cutter så nu behöver jag köpa en bra hobbykniv. Var hittar man en X-acto eller liknande kniv i Sverige?
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Elias Nordling

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147843895

Dög bra för mig på den tiden jag skar hörn med kniv (nu har jag gått över till nagelknipsare)

Vill du ha något ännu vassare föreslår jag en skalpell från samma eller liknande firma, men då får du räkna med viss åtgång. Jag gjorde av med hyggligt mycket blad på min brytkniv.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Vore inte ett riktigt jäkla vasst stämjärn vara bäst? det kan du slipa själv till en helvetisk skarphet.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jonjac

Citat från: "Doomfarer"Har precis fått hem min C4 counter cutter så nu behöver jag köpa en bra hobbykniv. Var hittar man en X-acto eller liknande kniv i Sverige?
Panduro har sådana där "raka" som brukar användas med C4. Se i deras katalog på sida 457 artikel 34:
http://web03.pandurohobby.se/pan/IboxSe ... _CATALOGUE

Recensera gärna C4:an sen!

Doomfarer

Tack för tipsen. Har skickat iväg frugan till Panduro nu, får se när jag kommer hem om det funkar.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Doomfarer

Funkade över förväntan. Inte lika snyggt som med en nagelsax kanske men det går väldigt mycket snabbare och blir dessutom uniformt.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

jonjac

Citat från: "Doomfarer"Funkade över förväntan. Inte lika snyggt som med en nagelsax kanske men det går väldigt mycket snabbare och blir dessutom uniformt.
Vad är skillnaden mot nagelsax menar du?

Doomfarer

Med nagelsax menar jag egentligen nagelklippare.

Min nagelklippare är lite rundad vilken tillsammans med det faktum att när du klipper med nagelsax så kläms brickan ihop från båda hållen gör att hörnen blir snyggare.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Fredrik H

Citat från: "Doomfarer"Med nagelsax menar jag egentligen nagelklippare.

Min nagelklippare är lite rundad vilken tillsammans med det faktum att när du klipper med nagelsax så kläms brickan ihop från båda hållen gör att hörnen blir snyggare.

Ah, estetik för riktiga män...  :P

zilver

Bäst är väl nagelklippare med plastbehållare som håller (merparten) av hörnen vid klippning. Lite rejälare storlek på dem också. Rundad klippare känns som det enda alternativet. Sedan är det ju också en smakfråga hur långt in hörnen ska klippas. Självfallet behövs ett par tre stycken i olika storlek så att det går att välja klippare efter dagsform och konsistens på enheterna...

Snowfox

Jag känner mig som jag spelar i korpserien då jag aldrig reflekterat över att det kunde vara bra att ha nagelklippare i  olika storlek. Det är bra att konstformen utvecklas!  :up:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

zilver

Att ha en rejäl klippare motverkar också arbetsskador som kan uppkomma som "hörnklippartumme" åstadkommet av otillräcklig hävstångseffekt i klippningen. Betänk att typ Fire in the East innebär en sisådär dryga tiotusen klipp. Kombinera det med den psykiska stressen av att ha klippt tusen hörn och inse att nu MÅSTE du klippa de niotusen andra på det att spelet annars blir estetiskt ospelbart, så inser du att detta är en hobby som kräver sin tribut.

Elias Nordling

Jag räknade nångång ut att jag måste ha klippt minst en miljon hörn, men det var ett tag sedan nu.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jonjac

Citat från: "Doomfarer"Funkade över förväntan. Inte lika snyggt som med en nagelsax kanske men det går väldigt mycket snabbare och blir dessutom uniformt.

Vore kul med en bildjämförelse på hur det blev med din C4:a kontra nagelklippare...

Doomfarer

Skall se om jag orkar foto det.

Jag tycker jag får bäst resultat med C4:an när jag tar en stack med 7-8 brickor, skär hörnen och sedan vänder stacken upp och ner och skär igen. Tar dubbelt så lång tid men ändå mycket snabbare än att knipsa varje enskild bricka.

Annars skall man skära lite färre brickor i taget (typ 5-6) och ha en dummybricka i botten. Har dock inte testat det.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on