Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av 3Ws Campaigns in the Valley

Startat av Strv102r, 19 januari 2012 kl. 21:24:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Från den tiden då 3W hade S&T. Hittade det billigt på Noble Knight och det passar in temamässigt och tidsmässigt så det klämmer sig in före Stonewall. Innehåller ett spel om fälttåget 1862 och ett om fälttåget 1864 (Early mot Sigel/Hunter och senare Sheridan). Vi väntar så klart med det senare tills det stämmer kronologiskt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kartan är väl inget estetiskt mästerverk direkt...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Var ligger egentligen den där Shenandoah-dalen? Känns lite som "The deliverence-varning" på det hela. Mycket banjo och "min pappa är min bror är min morbror är min kusin" och "squeel like a pig". Varför var den så viktig? Jag har haft lite dimmiga begrepp om det förutom att den ligger väster om det egentliga operationsområdet i Virginia och att det var en omfattningsmöjlighet främst för syd och en viktig försörjningslevereantör för syd.

Bilden nedan visar den inringade dalens läge i förhållande till Richmond och Wasington.

Nästa bild visar dalen i mer detalj som den ser ut i dag med route 81 som löper i nord-sydlig riktning. Route 81 förljer i princip vägar som fanns 1862 och 1864.

Dessa kartor saknar ju höjdkurvor och visar inte mycket hur terrängen egentligen ser ut. Bilden nedan visar det bättre.

zilver

Dalen var Virginias kornbod i någon mening. Den erbjöd även en relativt skyddad utflankeringsoption, särskilt för sydstatarna då de ett flertal gånger kunde smita upp genom dalen för att invadera Pennsylvania, vilket de ju faktiskt gjorde såväl 1862, 1863 och 1864. För nord var den inte riktigt lika viktig som invasionsled, men väsentlig dels för att kunna skära av järnvägen till Knoxville och därmed den rakaste vägen västerut samt för att sabotera livsmedelsförsörjningen. Jag har rest upp och ner genom dalen och bergsryggarna är inte extrema, men tillräckligt besvärliga för att de ska vara svåra att ta sig över. I klart väder ser du lätt från ena sidan till den andra. Det är lite Vättern på land om det nu säger något. Det är väl egentligen inte så mycket Deliverance över dalen då den redan på den tiden var uppodlad, Deliverance hittas nog snarare i West Virginia lite längre västerut. Eftersom det går en lätt väg upp och ned i dalen var det inte så konstigt att Stonewall lätt kunde använda dalen för att ta trupp upp och ned.

Spelet i sig var väl lite av en gäspning vad jag kommer ihåg. Kanske är helt fel.

Strv102r

Citat från: "zilver"Dalen var Virginias kornbod i någon mening. Den erbjöd även en relativt skyddad utflankeringsoption, särskilt för sydstatarna då de ett flertal gånger kunde smita upp genom dalen för att invadera Pennsylvania, vilket de ju faktiskt gjorde såväl 1862, 1863 och 1864. För nord var den inte riktigt lika viktig som invasionsled, men väsentlig dels för att kunna skära av järnvägen till Knoxville och därmed den rakaste vägen västerut samt för att sabotera livsmedelsförsörjningen. Jag har rest upp och ner genom dalen och bergsryggarna är inte extrema, men tillräckligt besvärliga för att de ska vara svåra att ta sig över. I klart väder ser du lätt från ena sidan till den andra. Det är lite Vättern på land om det nu säger något. Det är väl egentligen inte så mycket Deliverance över dalen då den redan på den tiden var uppodlad, Deliverance hittas nog snarare i West Virginia lite längre västerut. Eftersom det går en lätt väg upp och ned i dalen var det inte så konstigt att Stonewall lätt kunde använda dalen för att ta trupp upp och ned.

Spelet i sig var väl lite av en gäspning vad jag kommer ihåg. Kanske är helt fel.

Thanks for the input!

Strv102r

Brickorna. Nästan lika tråkiga som kartan. Kul med SS-pansarkårerna. Slåss de för unionen eller konfederationen?

zilver

Kan du återuppliva minnet lite om vad siffrorna betyder på enheterna?

Eftersom Banks och Fremont gärna fikade lite extra på morgnarna antar jag att den första siffran är någon form av initiativrating där fyra indikerar antalet extra påminnelser de behöver om att "advance" faktiskt innebär marsch MOT fienden.

Fanns det någon chart med bokföring av styrkepoäng också?

Jag antar att du har noterat att det finns en errata som bild på BGG. Kanske behövs.

Strv102r

Tack för tipset om erratan. Fixat! Hur upplevde du/ni spelet?

Strv102r

Första siffran är Command rating, andra är initiative och den tredje är combat bonus rating. Inititive ska vara hög liksom combat bonus.

zilver

Det var ett tag sedan jag spelade det här men jag har någon minnesbild av att Jackson sprang upp och ned för "motorvägen" i mitten medan nordstatarna hade svårt att komma till skott i 1862-scenariot. Det låter väl historiskt, men är inte så rafflande att spela på det sättet att det känns väldigt "scriptat". Det är en besvärlig kampanj att göra bra spel på. Columbia Games har gett sig på det med sitt blocksystem med ännu oklart resultat. Samtidigt råder en häftig mytbildning kring kampanjen vilket leder till ett visst amerikanskt intresse att försöka.

Så här i efterhand kan jag tycka att det är lite slentrianmässigt att ge Jackson högsta betyg i alla delar. Hans insatser på slagfältet var lite blandade under kampanjen.

1864 kan nog vara lite intressantare då sidorna är betydligt mer jämnbördiga.

Strv102r

Utgångsläget. Banks är urstark och ska undvikas. Shield är starkare än Jackson men Jacksons fördelar kan väga upp det till stor del. Min idé är att omedelbart anfall Shields för att vinna en seger och börja samla VP som börjar trilla in när Linciln track anger att operationerna i dalen blir ett störande moment för unionen som har ögonen på McLellan väster om Richmond. Med lite tur kan jag vinna en seger mot Shields, ta underhållsdepån i Winchester och dessutom visa närvaro i norra dalen. Då går Lincoln track i taket och han får mer resurser, men jag får VP just därför att unionen börjar kraftsplittra från den krigsvinnande insatsen mot Richmond.

Efter två dagar. Till min förvåning och bestörtning får de federala börja! Banks rör sig mot Shields vilket gör ett anfall mer riskabelt. Milroy rör sig norrut vilket inte heller är vad jag väntat mig. Jag beslutar mig för att ta en risk och anfalla Shields ändå! Vid den lilla byn KERNSTOWN utanför Winchester möts vi i en drabbning som slutar med en mindre seger för mig, men jag kommer inte åt hans depå. Johnson som är jämnstark med Milroy framrycker till McDowall.

Jackson lösgör sig och drar sig söderut, men Turner Ashby tar sitt kavalleri på en räd norrut och visar närvaro. Hans nästa mål är den federala depån som Milroy är på väg till.

Ashby tar depån men överger den snabbt när Milroy kommer. Han återförenar sig med Jackson. Shields försöker jaga ikapp Jackson, men denne reagerar och går till motanafall och hoppas att banks inte ska hinna fram han med. Mycket riktigt. Jackson örfilar upp Shields som retirerar bruten. Milroy börjar röra sig söderut igen när Fremont anländer med Schenk. Schenk skickas mot Banks och Shields. .

zilver

Det är lite "divide and conquer" för Jackson i det här scenariot. En vis nordstatare bjuder inte Jackson på möjligheten att anfalla Fremont och Shields för sig. Jackson måste å sin sida hitta just den möjligheten.

Strv102r

Citat från: "zilver"Det är lite "divide and conquer" för Jackson i det här scenariot. En vis nordstatare bjuder inte Jackson på möjligheten att anfalla Fremont och Shields för sig. Jackson måste å sin sida hitta just den möjligheten.

Vi får väl se hur jag lyckas med det.

Jag beslutar mig för att krafstamla mot Milroy då jag räknar med att Fremont och Banks kommer att vara långsammare än kall honung. Ashby lämnas med sitt kavalleri som arrriärgarde.

Johnson rör sig mot Milroy för att kunna förena sig med Jackson, men Milroy får ett anfall av överskottsenergi och framrycker på andra sidan åsen och tar McDowall. Övriga federala står still.

Jacksosn sätter fart men hinner inte fram innan Milroy anfaller Johnson. de är dock i stort jämnstarka och striden blir "inconclusive" så att säga... Ashby fördröjer Shields och Banks.

Jackson når fram och tillsammans med Johnson ger de Milroy rejält med smörj, men han slås inte. Asby fortsätter fördröja fienden längs den stora vägen, men Shields avdelar Broadhead med kavalleri för att kringgå Ashby i öster.

Fremont ger sig in i striden som fortfarande slutar till min fördel, men fienden är inte slagen. Ashby lämnar vitvägen och litar på att Banks och Shields fördröjer sig själva för att istället hinna före Broadhead till underhållsbasen i nedre högra kartkanten. Jag vill gärna besegra Fremont innan jag vänder mig mot Shields och Banks med Jackson...

Strv102r

Men det blir inte så. Broadhead hinner före Ashby till min depå i Gordonsville och Shields och Banks marschrera mot den andra depån när McDowaALL. jag kan inte försvara den andra depån med Jackson för då kan både Fremont och Banks koncentrera sina styrkor där och slå mig i ett hörn. Så jag drar ur striden med fremont och marscherar västerut norr, alltså bakom Banks, för att jaga bort Broadhead och trygga min LOC.

Jackson lyckas inte bara jaga bort Broadhead utan slå honom fullständigt. Med en säkrad underhållsdepå och LOC kan jag åter tänka på hur jag ska slå fienden bit för bit.

Jag beslutar mig för att försöka slå Shields först och räknar med att både Banks och Fremont är för långsamma för att hinna påverka det. Shields blir uppriven och retirerar mot McDowall.

Shields hinner dock retirera mer och förena sig med Fremont och Milroy. Banks är som väntat seg som bara den.

Strv102r

Jackson/Johnson står utanför McDowall och Fremont/Shields/Milroy närmar sig med en ca fyrdubbelt överlägsen styrka. På andra sidan dalen har Schenk lämnat Banks men inte heller han är snabb just nu.

Men så sätter Schenk fart och hotar Jackson/johnson i ryggen. Jag struntar i Fremont & Co och ger mig efter Schenk istället. Banks rullar sakta söderut. Nu anländer Ewell dessutom med ung lika många man som Jackson har (utan Johnson). Tillsammans kan mina förband nu ta risken att våga större slag.

Schenk får smisk, men viker inte. Fremont framrycker så makligt för att undsätta honom men min plan är att så snart som möjligt lämna Schenk och marschera mot Banks. Ewell har därför börjat manövrera för att skära av Banks.