Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Jackson at the Crossroads.

Startat av Strv102r, 10 mars 2012 kl. 17:37:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Nu är det det här som gäller.

Brickorna är de gamla vanliga.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Utgångsläget. I väster Ewell med den gamla flaggan på sina brigader och i öster Jackson med "the battleflag" för sina. De federala har bara en brigad på väg in från Shields division och så ett par kavallerikompanier en bit söder om den brigaden. Jacksons förband är i läger och måste larmas a la Wilsons Creek/Bloody april.

Gt 1. Carolls brigad framrycker söderut liksom det federala kavalleriet. Jag lär blir larmad nästa GT för då tror jag att kavalleriet går över vadet in i PORT REPUBLIC.

Efter det federala draget GT2. kavalleriet går över vadet. jackson larmas. panik uppstår i vagnslägret hos Jackson och allt där förlagt flyr av kartan söderut. utom Stonewall himself. I väster gör Fremonts kår entre. Den består av Fremonts egen division (Schenkers, Milroys och Clusarets brigader) och Blenkers division (Stahel, Kolstens och Bohlens brigader). Fremont har valt att ha Schenker som ordersatt brigad. Ildeningsvis får han bara sätta in en brigad i strid. Det ska simulera Fremonts historiska tvekan då han trodde att fienden var dubbelt överlägsen. Går det bra (han slår brigader) får han sätta in fler förband i strid, går det dåligt (han får egna brigader slagna) blir han i värsta fall helt passiv.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Efter mitt drag GT2. Taliferro och Patton tar sig så snabbt de kan mot närmsta övergång för att driva ut fienden ut PORT REPUBLIC. Taylor skickas till Ewell medan winder (Stonewallbrigaden) framrycker bakom Taliaferro.

Schenck grupperar sitt understödjande artilleri och breddgrupperar. 2 av mina batterier hos Elzey (hade förväxlat Steuart och Elzey första bilderna)  visar sig ha slarvat med amuppfyllnaden för de skjuter slut sin am redan nu! Taylor grupperar centralt i luckan som uppstått då Trimble glidit åt vänster. Taliaferros soldater visar ingen vidare kampvilja då en handfull kavallerister och två lätta pjäser hejdar deras anfall i PORT REPUBLIC...

Schencks anfall visar vara förödande effektivt! Elzey drivs bort från de skogsbevuxna kullarna i oordning. Jag kastar snabbt om Taylors brigad för att backa upp Elzey.

Patton tar sig över vadet långsamt. Han möter en av trossfororna som återkommit efter sin flykt. Bra! Den behövs ju hos Elzey. Taliaferros 1200 man stoppas fortfarande av det federala kavalleriets 200 man och två lätta pjäser. Carolls brigad framrycker så fort de kan längs skogsvägen för att undvika mitt artilleri på min sida floden som kan beskjuta det som rör sig längs huvudvägen.

Strv102r

Taliaferro tar till sist och jagar bort/nedkämpar fienden i norra PORT REPUBLIC. Patton närmar sig också men fienden som är kvar är ganska överflyglad av Taliaferro.

Förvånande nog drar Fremont tillbaka Schenks order! Taylor får snabbt gruppera tillbaka igen i luckan i centern.

Strv102r

De federala i PORT REPUBLIC slås eller jagas över vadet i flykt. Men de har köpt tid för Carolls brigad att ansluta framåt och ta en bra ställning för att försvara övergångarna. Jag beslutar mig för att göra upp rejält med Fremont innan jag ger mig på Shields, sannolikt nästa dag. Alltså en historisk prioritering. Analogt med det så skickas Winders brigad till Ewell. På den fronten har Bohlen nu fått order att omfatta Steuart så han rör sig mot norr. Steuart reagerar snabbt och grupperar om för att möta hotet. Taylor omgrupperar han med för att ta över försvaret av Steuarts ställning

zilver

Finn ett fel. Vem  :evil:  placerade vinglaset på kartan (jag hoppas verkligen att det är plexi under). Eller är det konjak? Principiellt går dryck på kartor bort oavsett. För ni har väl knappast de fina gamla SPI-enheterna under plexit? Vi borde ha en kommission för etisk handhavande av vintagespel. Där borde i och för sig också kravet på klippta hörn vara bland de första tre punkterna  :wink:

Jag kan inte komma ihåg när jag spelade detta scenario sist, då jag alltid har valt Corinth-slaget istället (ett av de bästa i serien). Det är intressant att notera systemkillnaden mellan de spel som spelas här. I Campaigns in the Valley är skillnaden mellan Stonewall och de mycket förvirrade nordstatsgeneralerna monumental. I det här systemet är det egentligen en väldigt liten skillnad mellan en Stonewall och en Fremont (värdena skiljer sig åt, men effekten av detta är begränsad).

Strv102r

Det är ett ölglas mon ami...

Det finns ju en stor skillnad mellan Fremont och Jackson med reglerna som begränsar hur mycket förband Fremont får sätta in i strid (se ovan) men systemet i normalmodell har ju inga sådana skillnader (tja Gleam of bayonets har ju något liknande).

Andreas Lundin

En ring av vin från ett vinglasfot på kartan ökar ju bara vintagekänslan.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Nu dras Bohlen tillbaka! Det räckte med att Steuart kom på plats.

magnus lindström

Öl och krigsspel härlig kombination, då saknas det bara musik, en dam och lite sport-tv i bakgrunden så är alla intressen samlade på ett ställe :)

zilver

Citerareglerna som begränsar hur mycket förband Fremont får sätta in i strid

Ah, det kan ju vara sant. Som sagt, länge sedan jag spelade. Men i övrigt kan det ju sägas att kommandanterna har en relativt liten roll i systemet. Gleam of Bayonets är ju tungt scriptat, men det skulle bli ren överkörning annars.

CiteraEn ring av vin från ett vinglasfot på kartan ökar ju bara vintagekänslan.

Morr...

CiteraÖl och krigsspel härlig kombination, då saknas det bara musik, en dam och lite sport-tv

Jo, damen ifråga tycker säkert att de övriga aktiviteterna är helt i enlighet med hennes intressen.

Strv102r

CiteraÖl och krigsspel härlig kombination, då saknas det bara musik, en dam och lite sport-tv

Jo, damen ifråga tycker säkert att de övriga aktiviteterna är helt i enlighet med hennes intressen.[/quote]

:lol:

Strv102r

Stahels brigad får order att göra ett frontanfall i centern där det är tomt på infanteri för mig. Men Taylors brigad omgrupperar snabbt och hinner före fienden till höjdkammen över MILL CREEK.

Strv102r

Stahel slås tillbaka av Taylor. Schenk tröttnar poå fremont och tar ette eget initiativ och anfaller Elzey igen. Han får åter viss inledande framgång men lyckas inte ta höjden än.

Stahel dras tillbaka och får sin order återkallad. Schenk får dock hållas. hantar del av höjden men ett motanfall av Elzey, som skadas, kastar honom tillbaka i viss oordning. Trimble avlöses av Winder och Trimble vinklar upp mot Schenks flank och anfallsgrupperar.

Jag övergår till offensiv vilket i speltermer innebär att jag får passera demarkationslinjen som följer MILL CREEK. Det innebär också att jaf nu blir först i varje GT, så jag får två turer på raken. Jag nyttjar detta till att med Trimble och Elzey kasta mig över Schenk och stora delar av Fremonts artilleri. Det blir en framgång och jag tar ca 40% av artilleriet och ger Schenk stora förluster.

Även Taylor jagar efter Stahel och hinner delvis ifatt. Koltes får dock order att genomföra ett motanfall och angriper Taylors högra flank.

Strv102r

Elzey och Trimble fortsätter riva upp Schenk efter bästa förmåga och Stahel backar för att knyta ihop linjen mellan Koltes och Milroy. Taylor vänder sig mot Koltes och skickar hela brigaden flyendes.

Schenk är i princip krossad och Koltes flyr. Taylor sätter efter för att bryta även den brigaden vilket skulle få Fremonts initiativ att helt försvinna och de federala skulle bli helt beroende på underlydande ur Fremonts divisions egna initiativ (och det är högst eventuellt och kan återkallas av Fremont).

Elzey, som är ganska nära att slås vilket skulle öka Fremonts initiativ igen, drar sig tillbaka tillsammans med Trimble. Syftet är uppnått när Taylor nu slår Koltes. Nu kan jag återgå till att försvara MILL CREEK med minsta möjliga mängd förband då fremont kommer att vara, passiv, i stort sett i alla fall, och jag kan vända mig mot Shields båda brigader på andra sidan floden.

Och jag blev klar med fremont lagom till mörkret! Nu påbörjar Taylor och Trimble en snabbmarsch ner till PORT REPUBLIC medan Winder grupperar för att täcka upp deras front.

Vid soluppgången är Taylor framme medan Trimble har lite kvar. Winder är gles, men hotet finns främst hos Elzey och Winders väntsra flygel då Blenkers division, som för övrigt skadats, inte kan ta initiativ själva utan är beroende på att någon i Fremonts division gör det, behåller det länge nog för att slå en av mina brigader och därmed öka Fremonts initiativ så att han kan ge order igen. Jag tar den risken. Fremont tar dock och grupperar fram igen mot MILL CREEKS andra sida under natten.