Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av TCS Bloody 110.

Startat av Strv102r, 15 augusti 2012 kl. 17:42:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

I ardennes '44 så hade jag inga 6-1:or.
För att ta Clervaux var det 1-1 styrkeodds (max anfalls-styrka på 15, räcker med 8 i försvar för att få 1-1), ett skift för pansar och ett skift för artilleri, dvs slutligt 3-1 om jag kommer ihåg rätt.

Strv102r

Citat från: "Tordan"Ola, hur lång tid har spelet pågått i speltid (simulerade dagar/timmar)? Ser ut att gå tungt för US.

Startade 0800 16 dec. Slutar 1800 17 dec. Jodå det är lite uppgivet för grön. Men nu får de in ett strvkomp till! Och grå har fått drygt halva Pz V bat utslagen och II-2 är slaget. I-304 är lite tilltufsade. Ok utdelning kanske med step loss på ett Pzgrenreg och Pz V bat i A44 termer? Och mer blir det.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

aegneus

Det ser ut som mindre än 6-1 här men så är det också utspritt över flera hexer. Min erfarenhet är mest SPIs Ardennes quad och där får man om jag minns rätt en bataljon inf i Clervaux, och jag tror pansarbataljonen ligger och täcker norr om clervaux. Då blir det ungefär en 6-1:a mot Clervaux på morgonen den 17:e.

Blir sugen på att spela Ardennes 44 och se vad en modernare tappning av scenariot ger (fast jag tycker SPI Ardennes stått sig bra)

Strv102r

Citat från: "aegneus"Det ser ut som mindre än 6-1 här men så är det också utspritt över flera hexer. Min erfarenhet är mest SPIs Ardennes quad och där får man om jag minns rätt en bataljon inf i Clervaux, och jag tror pansarbataljonen ligger och täcker norr om clervaux. Då blir det ungefär en 6-1:a mot Clervaux på morgonen den 17:e.

Blir sugen på att spela Ardennes 44 och se vad en modernare tappning av scenariot ger (fast jag tycker SPI Ardennes stått sig bra)

Jag har också mest erfarenhet av SPIs Ardennes Quad (mitt första spel...) och vill också minnas att där är det en ensam skyttebataljon i CLERVAUX. Men i Bloody 110 som tar upp kanske 3x2 hex i Ard Quad skalan så möter 2 Pz drygt 2½ bataljon över den ytan. 2 Pz är inte heller kraftsamlad mot Clervaux hexen. Totalt vill jag påstå 3-1 rent numerärt med terräng mods neråt och mods uppåt för tyskt art och kanske pansar(A44) eller div integrity för tysken (Ard quad). Tja då kan det gå som det går. Frågan är väl vilket tärningsutfall resultatet här motsvarar?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Vad är det 38 Pvbat och 2 PzAA samverkar om? Tysken har beslutat att ta tag i de där lätta Strv i nordväst.

Strv102r

Jänkarna å sin tur diskuterar hur det tillkommande Strvkompaniet ska nyttjas. Då de känner sig frustrerade över att bara reagera på tysken hela tiden, det är ju något negativt för en svensk officer som vill agera och tvinga fienden att reagera, så vill de nyttja det offensivt. Att skicka in det i CLERVAUX till vad som kan bli ett "Verdun vid Clerf" är uteslutet. De verkar luta åt att skicka det norrut över den av tyskarna röjda bron vid A-coy och D/707 för att sedan anfalla österut och söderut mot MARNACH. Frågan är vilken väg dit de ska ta? De vet ju att HEINERSCHEIDT var försvarat tidigare. Och när kommer rörelsen igång? Och hur långt har 38 Pv och 2 PzAA kommit i sin rörelse då? Kan bli en intressant krock i norr i den öppna terrängen...

Strv102r

Strv102r

Strv102r

Strv102r

Tysken stridsleder nu med följande order:

II-304 drar ur stridskontakt och fortsätter enligt order.

2-I-304 grp Pv-pjäserna i  östra URSPELT för eld i N ri.

1-I-304: ber försvara SST med den underställda StuGIII plutonen med eld i nordlig riktning.

För striderna vid CLERVAUX gäller följande.

Beslut i stort:

En reducerad bat skla försvara MARNACH.

En bataljonsstridsgrupp ska försvara mål 21.

En bataljonsstridsgrupp ska fortsätta anfalla mot CLERVAUX.

En reducerad Strvbat ska omgruppera och utgöra divreserv.

I ett senare skede ska bat som försvarar 21 kunna anfalla mot CLERVAUX eller i N ri.

IGU:

II-2 tillbakarycker till MARNACH. Försvarar därefter MARNACH. Underställes Lvpj i MARNACH. Skyttekomp i 21 kvarstannar i 21 och underställes 38. Pibat.

II-3 tillbakarycker till FICHBACH. Divisionsreserv.

38. Pibat försvarar 21. Beredd ta CLERVAUX. Underställes de delar ur II-2 och I-3 som finns i 21 samt en Pv-plut ur 38 Pvbat enl tidigare.

I-2 fortsätter anfallet mot D. 1-I-2 frr och övertar 2-I-2 uppgift att ta D. 2-I-2 understödjer 1-I-2 anfall. 3-I-2 försvarar C. Disp 6 ES 10,5cm Sgr och en insats med kårart Nebelwerfer.

Fjärrspaning: Hjälm på! Ta bättre skydd! (mitt tillägg)

Strv102r

Strv102r

Strv102r

Strv102r

Strv102r

Tysken ger följande order till II-3:

Frr med ett kompani till 2:1 och försvara 2:1. Frr med ett kompani till GRINDHAUSEN.