Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Slaget vid Lund

Startat av Andreas Lundin, 10 oktober 2005 kl. 16:19:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Slaget vid Lund är ju som bekant ett avgörande fältslag i den svenska och den danska historien. Eftersom slaget böljade fram och tillbaka och var relativt jämt, så kanske det skulle lämpa sig som spel.

Är det någon speltillverkare som redan gjort slaget om Lund? Skulle man kunna göra ett scenario till GMT:s Pike & Musket-regler baserat på slaget, tror ni? Har ni några andra förslag?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

thermopylai

Har aldrig hört om något existerande spel. Men kanske kommer från GMT, enligt Ben Hull på boardgamegeek:

"I am looking a doing several Post-Thirty Years War battles involving the Swedes. I have info on Warsaw (1656), Fehrbellin and Lund. The next volume after Gustav Adolf will be the Dutch War period 1674-1678."

Se:

http://www.boardgamegeek.com/geeklist.p ... stid=10665
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

A F

Lund är ju ett rafflande slag och hade säkert gått att göra nått ytterst säljbart på om det inte utkämpats i Skåne.

Andreas Lundin

Citeraom det inte utkämpats i Skåne.

:P

Så sant! Själv är man invandrad från Sörmland, så jag förstår vad du menar...

Men om man saluför spelet som att de utspelades i Danmark? Då blir det ju ett "ärofullt" slag på fiendemark i försvar av "fädernesjorden"....

:ultra:

Ben Hull nämner på Boardgamegeek att han har foton av slagfältet, men de kan inte hjälpa mycket. Terränglådan är ju helt annorlunda nu mot då. Det har ju hänt en hel del i området sedan Kalle Elva var i farten om man säger så. McLean's skifte, utdikning och urbanisering har ställt till det endel till att börja med... Jag har kollat upp lite landskapsbeskrivningar från 1600-talet och 1700-talet och de stämmer definitivt inte med topografin på slagfältet idag...

Det var först och främst mycket mer vallar, bankar, stengärdsgårdar och häckar på den tiden. Och mindre villa- och radhusbebyggelse... Sedan är det ju ett jävla sopberg mitt i skiten också!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elimää

Citat från: "Andreas Lundin"Ben Hull nämner på Boardgamegeek att han har foton av slagfältet, men de kan inte hjälpa mycket. Terränglådan är ju helt annorlunda nu mot då. Det har ju hänt en hel del i området sedan Kalle Elva var i farten om man säger så. McLean's skifte, utdikning och urbanisering har ställt till det endel till att börja med... Jag har kollat upp lite landskapsbeskrivningar från 1600-talet och 1700-talet och de stämmer definitivt inte med topografin på slagfältet idag...

Det brukar finnas ganska bra dokumenation ifrån tegbruket. Det fanns liksom intresse att dokumentera vad man ägde... Jag skulle höra mig för med hembygdsförening eller liknande, borde finnas målningar ifrån tegtiden.
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Men om man saluför spelet som att de utspelades i Danmark? Då blir det ju ett "ärofullt" slag på fiendemark i försvar av "fädernesjorden"....

Kan inte danskdödandet vara ett argument?

Andreas Lundin

Tja, kanske det. Det gäller dock att jag håller detta hemligt för min danska sambo.... :wink:

magnus lindström

Skalan stämmer inte särskilt väl med MPBS men nu håller Ben på skapar specialregler för att få 2 polska slag att funka.

Delirium

Jag tror bestämt han pratar om Sankt Hans backar.  :P
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Terränglådan är ju helt annorlunda nu mot då.

Nån påstod nångång (i samtal) att du i princip behöver vara arkeolog eller geolog för att reda ut Lundaslagfältet. Och om man gör en karta så är den skitsvår att i sin tur få att stämma med slagets förlopp. Det är nästan lika hopplöst som med vissa antika slag eller drabbningar som Brunkeberg eller Dresten som äger rum inne i moderna statskärnor.

Som drama är nog annars det mest hårresande av alla Svenska slag. Gör jag nån gång spelet "Unbekanten Siege" så ska Lund vara huvudnumret.

Andreas Lundin

vicken tur att man är arkeolog då'ra! :)

A F

Citat från: "Andreas Lundin"vicken tur att man är arkeolog då'ra! :)

Ut och gräv med dig!!! Sen kan du skriva nån revisionistisk bok som säljer utav helvete på SMB. Se bara till att ditt verk inte sammanfaller med något av nästa års stora kioskvältare.

• "Hitlers Frisörer" av Bosse Shöön

• "Punchskålar från Ballongcorpsets Underofficersmäss" (foliant, sk. praktverk)

• "Så minns jag mitt Mässtocka" (400 sidor mysiga beredskapsminnen från Sydveriges enda Norrländska myr.)

• "Karl XII Uppfann Den Operationella Manövergruppen, Gav Stryktipsraden Sin Trettonde Siffra och Var Inte Rasist."

• "Jätterstora Kulsprutor Med Koola Sikten 3"

Andreas Lundin

...hade jag inte skrivit på en avhandling hade det varit lockande att göra ett spel på slaget... men vafan! Man har ju inte tid.

Någon som vet hur det är med genralstabskartorna från 1800-talet? Finns de bara på Lantmäteriverket, eller kan man hitta sådana på universitets-bibliotek och stadsbibliotek också? Har P7 i revinge ett sjysst bibliotek också kanske?

A F

Citat från: "Andreas Lundin".
Någon som vet hur det är med genralstabskartorna från 1800-talet?

Krigsarkivet har dem säkert. För dom har nästan allt. Och det finns säkert nån utgåva av "Svenska Krig" från generalstaben med hyggliga kartor. Frågan är nog närmast om ens dom är antika nog att ha koll på 1670-talets jordbruksbyggd. Har jag fattat saken rätt så är skiftena (för de är fler) ganska brutala omvälvningar som flyttar på allt utom mindre berg och större städer. Vad man troligen får göra är att utgå från älsta möjliga toppo-karta (och dom börjar man göra först på 1830-talet) och sen försöka korsrefferera den med skisser från 1600-talet. Kan vara rusktigt svårt med tanke på att den enda stabila referenspunkt du har är The Church of Doom i Lund och ett par andra kyrkor.

Andreas Lundin

Jag gick upp till universitetsbiblioteket och beställde just en gammal genrelstabskarta fån 1800-talet. Det som är bra med dem är att gravhögarna (som spelade en viss roll i slaget) och andra höjder säkerligen stämmer överens med "de bruna linjerna på kartan" på 1670-talet. Efter det blir det nog en del gissningar.

Utdikning har ju tagit bort våtmarkerna, så man får gå på höjdsträckning och (kvalificerat) gissa var de legat, etc.

En sak som förbryllar mig med slaget vid Lund är att det vid inledningen, då de svenske gått över Kävlingeån, upptäckte att terrängen där de tänkt att anfalla inte lämpade sig för anfall. De fick söka sig söderut, närmare Lund, istället. Det som gjorde anfall omöjligt är enligt böckerna ("Slaget vid Lund" och "Sextonhundrasjuttiosex") att gärdsgårdar och låga murar gjorde manövrering svårt till omöjligt. Frågan är hur sådan svår terräng såg ut?

I Linnés Skånska resa beskriver Linné om vägen mellan Lund och Malmö att den var flankerad av mycket höga jordvallar. Troligtvis såg dessa vallar likadana ut på 1700-talet. Linné kommenterar att dessa vallar eroderade väldigt och att bönderna(-s lantarbetare) jobbade hårt med att hålla dessa vallar i skick. Vidare menade Linné att jordvallarna lätt kunde bindas genom att man, som på kontinenten, odlade buskage eller små träd på vallarnas krön (troligen var bönderna alldeles för konservativa för att ta till sig sådana nymodigheter, men ändå...) :P

Om man skulle konstruera ett spel som simulerade slaget vid Lud uppstår också ett annat problem. En "what if"-situation är ju frågan om när slaget skall inledas. Skall man börja spelet när striden inleddes historiskt, eller skall man låta spelarna bestämma detta lite mer fritt? Kanske simulera vad som skulle kunna ha hänt om till exempel den danska hären blivit förvarnad om övergången av Kävlingeån, eller om Karl XI blåst till anfall trots den dåliga terrängen strax nordost om Nöbbelöv.