Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av S&T The New Mexico Campaign 1862

Startat av Strv102r, 2 december 2012 kl. 14:15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Efter Corinth följer detta. Striderna längst i väster.  I tidningen finns ett par riktigt intressanta artiklar om VK1 flygkrig och om medeltida krig i Mali!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#1


Brickorna. Bara infanteri på de federala och bara kavalleri på rebellerna. I spelet är det ingen skillnad då alla enheter anses vara "combined arms".
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#2


Kartan. Mycket öken.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#3


Dukning klar. Sibley har en brigad ungefär, mellan 2500 och 3000 man, och Canby har ungefär lika mycket. Stora ytor, pyttesmå förband. Känns bekannt på något sätt...

Min plan är väl den historiska. Framryck längs Rio Grande och jaga bort de federala längs vägen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#4


Sibley rör sig mot Fort Craig/Valverde där Canby skickar 1000 milismän från fortet till byn Valverde. Sibley lämnar 100 man i garnison i de byar han lämnar/passerar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#5


När Siblet hotar VALVERDE förstärker Canby byn med huvuddelen av sin styrka. Sibley anfaller då FORT CRAIG istället! Han tar fortet och depån. Canby finner sig stående i en liten håla utan underhåll med en stark fiende i fortet! Han viker norrut mot floden mot en anslutande underhållskolonn från ALBUQUERQUE. SOCORRO lämnas med en mindre styrka för att fördröja den förföljande Sibley. Canby tappar ca 400 man p g a underhållsbrist.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#6


Jag kringgår SOCORRO och jagar efter Canby men denne håller undan med minsta möjliga marginal. Dock hinner han inte få kontakt med sitt underhåll innan ödesdigert ledarskap, sandstorm, dysenteri eller vad det nu kan vara slår till och kostar honom katastrofala 1200 man. Mycket värre än vad jag kunnat göra med Sibleys styrka! En annan underhållsfora med eskort lämnar FORT WINGATE för att ansluta till Canby.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#7


Sibley och Canby, som nu har fått en trossfora, rör sig båda norrut längs RIO GRANDE. Fiendens reserver i FORT UNION samlas med förstärkningar i LAS VEGAS. Historiskt stoppades Sibley, den vandrande whiskeytunnan, i GLORIETTA PASS.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#8


Sibley fortsätter och når nästan SANTA FE. Canby rör sig bara långsamt efter.





Sibley passerar SANTA FE och når GLORIETTA PASS som är oförsvarat i vår parallella verklighet. Canby står still medan försvaret av LAS VEGAS grupperar bakåt in i FORT UNION.





Sibley når FORT UNION, faller det vinner jag på suddendetah. Jag har tre underhållsforor med mig. Två av dessa hade jag tänkt bygga en depå av i LAS VEGAS  för att kunna slåss och bara vara här utan begränsningar men hotet från Canby i min rygg gör att en sådan skyddas måste  vilket skulle kräva för mycket trupp. Jag behåller de rörliga resurserna med mig istället. Första anfallet mot FORT UNION ger bra utdelning, jag tar inga förluster men fienden, lika stark som jag tappar 400 man. Men de håller och det kostade mig en underhållsfora att anfalla med full effekt. Jag har råd med ett anfall/försvar till om jag ska kvar en underhållsfora för att undvika "attritionförluster" p g a uttömt underhåll. Canby når nu nästan fram.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#9


Sibley anfaller på nytt och undviker egna förluster men tar tull på försvararna i FORT UNION. Canby rör sig för att anfalla samordnat med en utbrytning från fortet men Sibley sidsteppar.





Canby tågar in i fortet som nu blir alldeles för starkt för Sibley att anfalla. Istället anfaller fienden ut och överraskar tydligen Sibley, på kanelen kanske, för han tar stora förluster och ger nästan fienden inga alls.





Sibley börjar återtåget. Han har bara en underhållsfora kvar och den måste nyttjas för att inte den lilla armén ska smälta bort av sig självt. Mer strid är inte att tänka på. Han når LAS VEGAS. Som tur är så segar Canby.





Sibley når GLORIETTA PASS före fienden och tar sig förbi ner i RIO GRANDE dalgången. Fälttåget var mer framgånsrikt än historiskt men slutade änå med ett misslyckande. Nu gäller bara reträtt tills egna underhållsdepåer i söder nås, förföljda av en förenad starkare fiende. Dock lyckas jag ta en seger på poäng då fienden lidit större sammanlagda förluster och jag ännu håller FORT CRAIG.

Snabbspelat, tar drygt en timme, och inte alls oävet. Vi kör en gång till.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#10


Sibley försöker återupprepa framgången och marscherar mot FORT CRAIG. Canby skickar milisen, 1000 man, och 200 reguljära soldater till VALVERDE för att fördröja Sibley om han försker kringgå fortet på andra sidan floden. Han har kvar så mycket att fortet inte faller för ett kuppliknande anfall som sist.






Sibley hamnar lite i ett dilemma. Både VALVERDE och FORT CRAIG är så starka att de inte lär falla för ett snabbt anfall. Samtidigt kostar det tid att kringgå båda i ökenterrängeh utanför RIO GRANDES dalgång. Några undehållsvägar att tala om finns inte att oroa sig över. Sibley beslutar sig för att anfalla VALVERDE men utan att spendera underhåll, han behöver båda fororna om han ska bygga en depå inför anfallet på FORT UNION senare. Han tillfogar fienden 400 man förluster men tar själv 200. Milisen som är kvar försvinner dock GT2 så Canby tillför 700 man till vilket gör att Sibleys dilemma kvarstår inför GT3...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#11


Sibley verkar ha svårt att hantera detta dilemma. Han får inga MP alls nästa GT vare sig i egen fas eller reaktionsfasen! kanske han tog till flaskan, eller kagger då det rör sig om två veckors time out. Dock genomförs ett anfall till på VALVERDE för att något ska ske. 300 federala mot 200 rebeller. Hmmm.... Inget att hurra över.





Nästa två veckors period är inte mycket bättre. Sibley rör sig bara en hex! Men han anfaller inte. De federala funderade på att anfalla honom istället men ser inte att det skulle vara värt risken. Tiden jobbar för dem.





Men så nyktrar Sibley till och sätter fart norrut! Men nu marscherar federala förstärkningar söderut längs RIO GRANDE för att möta honom. Canby skickar en mindre styrka för att återta byn söder om FORT CRAIG.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#12


Sibley framrycker mot de tillkommande federala för att passa på att ge dem en snyting, men det begås ett misstag varpå en mindre del av de federala, men med två underhållsforor, smiter söderut på norra sidan av RIO GRANDE och förenar sig med Canbys styrka som marscherar norrut men inte har något rörligt underhåll med sig och således bara kunnat framrycka längre norrut med risk att självdö! Nu är det problemet löst för de federala... De två mindre federala styrkorna förenar sig också. Sibley skulle väl egentligen vilja kringgå dem mot SANTA FE spåret till LAS VEGAS och sedan till FORT UNION, men fienden är ganska stark och har två underhållsforor. Han anfaller och förbrukar en egen fora. Han får betala 300 man för att nedkämpa 500. Även de fedrala förbrukar en underhållsfora.

Canby har ju nu fått underhållsresurser att röra sig norrut längre från depån och rör sig snabbare norrut medan de federala förbanden som fick smisk i slaget vid ALBUEQUERQE rör sig norrut och sedan in på SANTA FE spåret för att blockera detta för Sibley. Denna vill inte fastna mellan två fientliga styrkor tillsammans överlägsna hans egen utan tar ett djupt andetag och börjar kringgå SANTA FE i ödemarken...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#13


Och Sibley rör sig snabbt genom ödemarken och kommer före de fedarla till GLORIETTA PASS! Han fortsätter till LAS VEGAS mot FORT UNION och paniken griper de federala. FORT UNION har alldeles för svag garnison, bara 200 man, för att hålla mot Sibleys 1700 man och artilleri!





Och Sibley saktar inte in utan håller tempot uppe och når fram till FORT UNION utan att de förföljande federala hinner ikapp. Den operativa och strategiska segern är ett faktum. Om bara inte Sibley öppnat segerwhiskeyn i förskott och supit ner sig så illa att anfallet misslyckas (0 på den tio-sidiga tärningen). Dessutom förbrukade man den kvarvarande underhållsforan för att öka chansen att lyckas vilket var en bra ide då. Men nu kommer "attrition roll" då man står itan underhåll i öknen. Vips så är styrkan 500 man mindre då det blir attraktivt att smita undan till LAS VEGAS bordeller och barer eller desertera till fienden. Canby och Paul hinner ikapp men Sibley linkar undan i öknen för att inte bli slagen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#14


Sibley drar sig undan men "attrition" är stenhård och han tappar 400 till. De federala är nöjda med att se till att han får svårt att nå FORT UNION igen.





I slutläget har Sibley sakta haltat sig längre bort men han har tappat 200 man till. Han har nu bara 600 man kvar och är inget hot mot något. Det är bara att masa sig tillbaka till utgångsläget och hoppas att några soldater finns kvar då.

Federal seger.

Om de federala inte gör bort sig, som i FORT CRAIG i första genomspelningen och bjuder på underhåll, eller genom att ha för liten garnison i FORT UNION, så kan nog inte rebellerna ta hem detta. Logistiken gör det snudd på omöjligt. Lite scriptat kan man kanske säga för att få ett historiskt förlopp.

Nåja, med stöd av den bra artikeln i tidningen så har spelet ändå gett kunskap om en del av kriget jag aldrig hört talas om.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.