Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Axis Empires: Totaler Krieg

Startat av Andreas Lundin, 8 augusti 2013 kl. 09:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Även om reglerna är i det knöligaste laget är AE: TK det roligaste jag haft med ETO-spel på länge. Får se vad jag tycker när väl striderna sparkar igång.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Kul att se att ni är igång även om jag inte förstår så mycket (har inte läst reglerna). Är det korrekt uppfattat att ni kör live-vassal?

Även om jag hört negativa saker från insatta (host host Roger) är jag fortfarande nyfiken, kommer att följa er AAR noga. Om ni vill (och orkar) är det alltid trevligt med personliga kommentarer från spelarna om hur och varför man resonerar som man gör (utan att avslöja för mycket givetvis). Anders genomgång av händelserna i turnen är kanon men kräver som sagt lite inblick i hur systemet fungerar.

Keep up the good work!
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

Som västallierad har du inte lika många vägval i början som dom övriga spelarna. Tidigt i spelet har fransmannen ett val att reformera armén eller bygga ut maginotlinjen. Om man väljer det förstnämnda får man lite flyg och pansar (misstänker att de Gaulle och hans gelikar har ett finger med i spelet). Väljer man bort pansar för betong, så får man en jäkla massa bunker på gränsen till krauten. Därefter kan man också välja att ingå en slags vänskapspakt med den Röde, men vi har inte kommit dit ännu...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

...förresten så spelar vi VASSAL via epost.

Elias Nordling

Som tysk upplever jag att man i förkrigsdiplomatin har två val: Det historiska och något annat mycket sämre alternativ. Men jag gissar att det är noga utprovat  och att fördelarna med de dåliga alternativen är subtila.

Reglerna är bitvis otroligt frustrerande, och spelade vi inte med en som redan kan grunddragen i spelet hade vi nog famlat i blindo.

Kortspelandet är riktigt kul, men inte särskilt intuitivt och orsak och verkan mellan vad man gör med kortet och vad det får för framtida konsekvens är sällan helt logisk. Funkar förmodligen bättre ju mer man spelat spelet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Citat från: "Delirium"Även om jag hört negativa saker från insatta (host host Roger)
Nja jag är väl kritisk mot alla spel i allmänhet (förutom St-Lo som är perfekt  ;) ).

Men jo även fast det är intressant och roligt så finns det en hel del konstigehter som ploppar upp med jämna mellanrum. Fast det kan man leva med för det finns många andra bra kvalitéer med spelet som uppväger det.

Däremot så om ryssen kör på Stalinlinjen-vägen så kan det bli mycket svårt för tysken att nå särskilt långt med en historiskt "timead" start av barbarossa. Så det är mest att det känns som det finns en strategi för ryssen som är nästan alltid bättre än dom andra vägarna han kan gå om han spelar den bra vilket också tar bort poängen med valet som ryssen kan göra.

Det kan säkert lösas om man "house-rular" in någon form av "nerfning" av stalin-linjen och hittar en bra balans på egen hand.
"Randomization is too important to be left to chance"

aegneus

Massa saker att kommentera :).
Jag börjar med att citera designern: Spelet är tänkt att simulera den upplevelse de som styrde under tiden hade 'of a world spinning of it's axis'. Ingen visste riktigt vad som skulle bli konsekvenserna av deras drag, och ofta hände saker utanför direkt kontroll. Jämför med de flesta andra där du förklarar krig och kör över minors utan vidare mycket osäkerhet. Kortspelsdelen har vad jag vet ingen direkt likhet i annat spel (det här är inte ett CDG!) och gör ett bra jobb med att ge aktörerna historiska ramar att röra sig inom - eller skall vi säga försöka hantera de stigande spänningarna och stegrande kriserna.

Om val: Det känns som alla har var sitt stort val innan kriget drar igång.

Axis måste välja om han skall gå på öst eller väst först (och sedan hur - skall han sätta upp en Nazi-Soviet Pact eller bygga allianser med neutrala via Pact of Steel (som drar in 1.5 Minor countries - spelet ger dig en allierad om du får in två influence i den, och Pact of Steel ger dig 3 influence)). På vägen kommer han sedan kräva territorium av diverse grannar, en manöver som är mer eller mindre risky och som kan gå snett (hur var det nu - räknade tyskarna med att invasionen av Polen skulle starta WWII?). Tysken tvingas också gradvis kasta kort och får mindre och mindre svängrum allteftersom tiden går.

Western Allies har väl egentligen ett stort val - när och om skall de garantera neutrala staters säkerhet? Utan att sätta ner foten kan tyskland fortsätta ta för sig av grannar, men när väl de allierade satt ner foten kommer ett minor land som gör motstånd starta kriget. Men det finns två sätt att göra det på - i det ena fallet - Guarantees - kommer England och Frankrike gå i krig ihop. Men i det andra - Entente - är det Frankrike och Soviet som går ihop, vilket kan antingen hålla England utanför i början alternativt leda till ett tysk-engelskt krig utan Frankrike och Soviet (till att börja med). Sedan har man valet om Frankrike skall bygga Maginot eller en modernare arme...

Och Soviet har ett trevägsval turn ett, och ett tvåvägs turn 2-3.
Val ett är mellan den historiska vägen med utrensningar och en svag arme som växer sig tokstark när väl Total War drar igång. Att hålla kvar Tuchatjevskij och modernisera armen - mer trupp o högre kvalitet up front men utrensningar och sämre förstärkningar senare. Eller bygga en Stalinlinje av befästningar ( vilken som konstaterats på Consimworld är hyfsat trasig just nu. Det verkar speltestas för nerfning.)
Val två är mellan hård diplomati (den historiska vägen att ta grannars land med kraft) eller en satsning på Collective Security som förespråkades av Litvinov - här kan man få allierade, men till priset av sämre armekvalitet.

Och för alla gäller att diplomatitombolan kan leda till att planerna snabbt får anpassas till verkligheten...

aegneus

Jag gjorde ett medvetet val att inte gå vidare djupt i reglerna för att hålla postningsbördan på rimlig nivå  :insecure:  Får se vad jag hinner med i framtiden.

Elias Nordling

CiteraAxis måste välja om han skall gå på öst eller väst först (och sedan hur - skall han sätta upp en Nazi-Soviet Pact eller bygga allianser med neutrala via Pact of Steel (som drar in 1.5 Minor countries - spelet ger dig en allierad om du får in två influence i den, och Pact of Steel ger dig 3 influence)).

Ah, jag missade att Influensplaceringen inte var i röd ram. Det gör ju Pact of Steel lite bättre än jag trodde.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Spring 1938

Axis: Military Purges
W.Allies: French Rearmament
Soviet: Russian Rearmament

Axelmakterna rensar ut de tvehågsna - detta kort gör det möjligt att spela Demands (det finns Demands för Austria, Czechoslovakia, Polish Corridor, Memeland, Switzerland, Gau Moselland och Denmark). Som en del av kortet måste också två kort kastas - ett Ribbentrop Diplomacy och Demand Gau Moselland försvinner....

Fransmännen bygger på sin arme, likaså Ryssen. Varje sida har ett antal rearmamentkort som ger bättre trupp (multistep units) men har haken att det bara går att spela ett sådant per år.

Att fransmännen nu gjort sin re-armament betyder också att Wallies nu kan spela ut Guarantees. Guarantees är ett av sätten att så småningom tvinga kriget att starta på riktigt. Mer om det nästa omgång...

Axis:
1 Pz, 9 vanliga steps.
Influence: Ungern, Baltic States
WAllies:
2 British step, 9 French steps.
Influence: Belgien
Soviet:
1 tank, 15 steps.

aegneus

Summer 1938

Axis: Demand Austria
WAllies: French Military Reform
Soviet: Pre-War Production

Anschluss! Tyskland kräver Austria - så här ser korttexten ut.
If Austria is a Neutral Country, select it and roll one die. If the modified die roll is 2 or more, apply Ceded Land. If 1 or less, apply Country Resists.
Det är (som på alla politiska slag) en DRM baserad på VP -läget, just nu -1 (de allierade har övertaget). Elias slår 6, Österrikarna går man ur huse för att välkomna tyskarna och Austria is Ceded to Germany, och uppgår i Stortyska riket. Hade Elias slagit Country Resists hade det blivit en diplomatisk incident (eftersom vi är i pre-war, och de allierade ligger kvar i Appeasment). I den kan det hända allt mellan att Tyskarna tar landet med vapenmakt, försöker ta med vapenmakt men får bonk, det blir en diplomatisk lösning av något slag eller inget händer. Tysken har minst 50% chans att få igenom sitt demand även om de får Country Resists, men det brukar vara mer kostsamt då.
(Sen slår Elias '6' på sin Delay roll för att se hur lång tid det tar innan han får tillgång till bergskåren som Österrikarna tar med sig, så vi andra konstaterar glatt att vara med i Tyskland ville de, men kriga ville de inte...)

Frankrike gör ett av sina tunga val  - Maginot eller mobil krigföring. Andreas tänker inte sitta still i någon bunker och byter några tusental ton betong mot en interceptor och möjligheten att bygga mekaniserade styrkor. Det gör förmodligen Frankrike svagare i det korta loppet men kan - om Frankrike överlever länge nog - ge rejäl utdelning i styrka.
(Utan det här har fransmännen typ två riktigt bra multisteppers, där tysken har mängder).

Soviet mal bara på med mer trupp. Det går inte fort men alla step kommer behövas när tysken kommer (eller vi kommer till tysken!)

Den här säsongen kommer också Limited Pacific War i spel. 66%chans att det blir lite krig med Japan för antingen Ryss eller Väst...men tärningen säger återkom om 6 månader.

Axis:
1 Pz, 11 vanliga steps.
WAllies:
2 British step, 12 French steps.
Influence: Belgien
Soviet:
1 tank, 18 steps.

aegneus

Om steps och multisteppers - som ni ser listar jag styrkeförhållandena i steps.

TK är lite annorlunda än andra spel i det att man har två typer av landenheter, dels basala kårer (tyska inf 123, pz 224,  franska 112 inf, engelska 122 alt 113 inf, armor 213,  ryska 112, tank 113 - det här var att/def/move förresten), dels multistep units. För att få upp attackstyrkor kombinerar man ihop två eller tre basala enheter, eg. två tyska inf blir en 443 inf-arme, som kan ta in ett tredje inf step och gå upp till 663. En Pz arme med 1 inf och 2 pz steps är en 864! (att då jämföra med attack 5 om enheterna varit okombinerade). Dessutom är stacking limit 3 enheter / 6 steps.

Tysken har mycket bättre kvalitet i sina multisteppers i början av kriget (två franska step blir... 222 inf army, fast han har några lite bättre pjäser, två ryska 112 blir en 332 inf arme).

Sedan är haken med multisteppers att om de slås ut så hamnar de i the Delay Box och bli tillgängliga för att byggas in igen 1d6 omgångar senare (+/- en modifier beroende på ett antal saker). Kan man nita en panzerarmee är mycket vunnet, tysken har bara två i Limited War och fyra när Total War drar igång.

Multisteppers får dessutom inte järnvägsbonus vid movement som de basala enheterna får (vilket betyder att kårer kan gå dubbelt så snabbt över Europa som uppbyggda armeer). Det finns ingen 'Strategic Redeployment' i TK - all pjäsflytt sker som vanlig movement. Behöver man kan man bryta ner en arme i beståndsdelarna, låta dem knata över Europa och sedan bygga upp den igen (fast när man bryter ner den hamnar den i Delay box, så med lite otur kickar det Strv102 brukar kalla friktionerna in  (dvs du slår '6') och du kan inte använda armeen förrän 6 månader senare!)

Så därför räknar jag steps när jag visar relativa styrkorna.

aegneus

Fall 1938

Axis: Continuing Rearmament
Wallies: Little Entente
Soviet: Molotov Diplomacy

Tysken spelar 1938 års rearmament, lägger till ett flyg och några infanteriarméer till sin pool. Och måste kasta ett diplomatikort (det blir Demand Switzerland) och ett Production Directive (förra gången försvann atombomberna, nu skrotas planerna på att förstora Kriegsmarine).

Wallies går på diplomatisk offensiv och försöker skaffa inflytande i Centraleuropa. Första slaget ger success - men träffar inget land. Andra ger influence i Polen.

Soviet skickar ut Molotov. Mest för att jag inte kan spela Pre-War Production två seasons på raken, och jag har redan spelat mitt rearmamentkort för 1938. Så detta är min lediga slot men man har inte så mycket att välja på som ryss om man valt den krigiska vägen...  först blir det Conference -> Pacific Commitments (som inte har effekt eftersom jag inte är i krig i Pacific), sedan Conflicting Plans (No Effect).

Note: Vi ligger efter med rapporteringen - kriget bröt ut igår i Fall 1939...

Att Polen får en Western Influence begränsar Elias. Han kan nu inte starta kriget åt valfritt håll genom att spela Demand Polish Corridor (så som reglerna är uppsatta får tysken välja om en minor går till öst eller väst när Limited War startar...om det inte ligger en Influence i den). Så länge den ligger där kommer Polen bli en Wallied Minor, och då dras förmodligen väst med i kriget - ingen East First den här gången!
(Det passar mig bra, med Purges-vägen är Soviet svagare i början och starkare senare. Det passar kanske inte Andreas så bra eftersom French Military Reforms förmodligen blir bättre ju längre fransmannen får bygga upp...)

aegneus

Winter 1938

Axis: Demand Czechoslovakia
Wallies: Scandinavian League
Soviet: Pre-War Production

Tysken kräver Tjeckoslovakien! Tjeckerna viker inte ner sig utan ger tysken på plytet! (dr 1 -> Country resists -> dr 1 -> Military Defeat). Elias tappar två steps, men får in alla sina 'Outbreak of War' trupper.

Wallies söker bundsförvanter i norr men får inget napp.

Soviet mal på med mer trupp.

I andra vinteromgången slår Elias (med viss nervositet?) igen för Tjeckoslovakien, och den här gången ger de sig. (Behövde 4+)

Wallies slår en Diplomatic Success och slår Norge på norra tabellen. Norge-Danmark (går som en enhet i TK, så även Belgien-Holland) får en Western Influence.

Axis:
Ceded lands: Austria, Czechoslovakia
WAllies:
Influence: Belgien, Poland, Norway-Denmark
Soviet:
-

Jon

Citat från: "aegneus"Tysken kräver Tjeckoslovakien! Tjeckerna viker inte ner sig utan ger tysken på plytet! (dr 1 -> Country resists -> dr 1 -> Military Defeat).

Aj!