Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Axis Empires: Totaler Krieg

Startat av Andreas Lundin, 8 augusti 2013 kl. 09:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

aegneus

Spring 1939

Axis: Support Nationalists
Wallies: Western Guarantees
Soviet: Continuing Rearmament

Tysken behöver spela ett icke-demand-kort och det blir Support Nationalists som egentligen är till för att spelas när det finns ett inbördeskrig. Det blir ett step för tysken i förstärkning, och vissa klagomål på att spelet inte ger så mycket val.  
Wallies sätter ner foten. Guarantees innebär som sagt att nästa land som gör Country Resists kommer trigga Limited War.
Soviet fortsätter bygga med detta årets rearmamentkort.

aegneus

Summer 1939

Axis: Nazi-Soviet Pact
Wallies: French Mobilization
Soviet: Nazi-Soviet Pact

Elias väljer att säkra upp östflanken (genom att spela N-S Pact tvingar han - jag har inget att säga till om - Soviet över i policyn Pact, som är svårare att lämna än den jag startar spelet i). Gör han inte det här kan Ryssen gå in i Limited War i 1940 genom att spela ett av sina kort. N-S Pact ger också 6 steps, och Elias hade ju lite förluster att ta igen.

Wallies spelar by the book och tar in 2 franska steps / turn - och eftersom sommaren har tre turns (alla andra seasons två) får han ut max av mobiliseringen. Han får också slå för Pacific Commitments, men behöver inte skicka förstärkningar till Stilla Havet (50% chans att bli av med en support unit).

Soviet spelar också N-S Pact. Främst för att alla mina Demand X kort är failsafe om jag är i Pact, och sådär om jag är i Treaty of Rapallo (motsvarigheten till Appeasment). Och så får jag ett step / turn.

Så den här omgången bygger alla på armeerna. Det mest intressanta här var kanske att Elias kunde spelat högt på att jag BORDE vilja spela N-S Pact, och därmed säkra hans flank åt honom. Då hade han kunnat spela Pact of Steel och aktiverat 1.5 neutrala, men bara länder nära honom. Dvs Ungern, Italien. Och då hade han inte fått några steps.

Axis:
2 Pz, 17 Inf. 2 Air, 1 Sub
Influence: Ungern, Baltic States
Ceded lands: Austria, Czechoslovakia

WAllies:
2 British steps, 1 Fleet
23 French steps, 1 Interceptor (flyg som bara kan användas för att kontra andra support units)
Influence: Belgien, Poland, Norway-Denmark

Soviet:
2 Tank, 31 Inf

aegneus

Fall 1939 - Aug/Sep

Axis: Demand Denmark

"Nu händer det grejer!" stod det mailet från Elias. Tysken går off the beaten track och kräver Danmark. Med två minus på tärningen (-1 för VP-läget, -1 för Allied Influence i Danmark) är det 50% chans att få "Country Resists". 3. Norge-Danmark är västallierat (eftersom det har en Wallies influence), så Western Allies, Frankrike och England blir av med sin Guarantees policy. Kriget är igång!

N-D sätter upp sina styrkor - de har en 0-1-2 inf som läggs i Wallied Force Pool.(Regeln är att alla en minors enheter läggs ut, utom den 0-1-2 'reserve corps' som alla länder har... vilket i N-Ds fall är den enda enhet de har.)

Eftersom Norge-Danmark aktiverades får tysken en Blitz marker. Elias lägger den vid Stavanger och gör sedan Weserübung TK-style: Tyska konvojmarkern till Nordsjön i Supply Mode. En infanterikår marscherar in i Köpenhamn. Paras går till Danmarks nordsspets. I Blitz Combat Phase gör de en airdrop på Stavanger. Eftersom Stavanger är en hamn tar de kontroll över den och är därmed i supply (eftersom de har en supply convoy i det sjöområdet) och då byts airdrop markern ut mot en vanlig infanterikår. (Man blir alltså av med sina Paras när man gör en airdrop, men får en vanlig infanterist på landningsplatsen OM den är i supply). Den infanterikåren marscherar sedan in in Oslo. I slutet på tyskens omgång är alla städer i N-D ockuperade (Narvik är bara en hamn) och N-D kapitulerar.

Elias lägger också ut sin ubåt i Nordsjön för att avstyra ev allierade försök att landstiga i Narvik. (Med fi support units i en Naval Zone kan man inte transportera trupp genom.) Andreas contestar inte placeringen. Elias passar också på möjligheten att slå en lumpen 2-1:a över Rhen... (det är från 3-1 det börjar hända saker i attacker. 3-2/2-1 är utnötningsterritorium...)

Nu fick Elias betalt för bakslaget i Tjeckoslovakien! Den Military Defeat han gick på där gjorde att han fick in sina 'Outbreak of War'-trupper redan 1938. (Vi har alla en hög pjäser som blir tillgängliga när kriget startar - för ryssen är det mina befästningar i Len, Mos, Sev). Bland dem fanns fallskärmstrupperna, som därmed hann gå igenom Delay Box och vara på banan till anfallet mot Norge. Utan dessa hade det varit mycket krångligare för tysken att ta Norge - det går, men man får använda flyg för att skapa brohuvud att invadera från och har man otur hinner inte flyget tillbaks i tid för anfallet mot Frankrike.

Andreas Lundin

Det här var inte riktigt den utveckling jag som Britt förutsåg och ville ha. En klar koncentration på offensiv mot väst. Frankrike bävar.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Ja jag tyckte att det fanns klara fördelar med att lämna Polen till senare och slippa ett tvåfrontskrig från början. Men hade Danmark vikt ner sig hade läget varit bökigare.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Jag tror det är dags att investera i några brittiska steps.

Eftersom både Sovjet och Wallies valde strategier som gör dem starka på lång sikt var det ju inte självklart hur Tyskland borde gå.

Elias Nordling

CiteraDet här var inte riktigt den utveckling jag som Britt förutsåg och ville ha.

Kanske skulle tänkt på det innan du allierade dig med Polen och Danmark :-)

aegneus

Ja, jag blir också lite nyfiken på vilken utveckling du förutspådde. :)

Jag själv hade faktiskt räknat lite med att Elias skulle välja East first eftersom jag valde att vara svag i starten. Och för att det är annorlunda än skript 1a.

aegneus

Fall 1939

Wallies:Chamberlain diplomacy

Norge faller och engelsmännen är upprörda. Men får ingen respons ute i Europa.  (1 brittiskt step och conflicting plans som political event

Soviet:Demand eastern Poland

Ryssen tar för sig av Polen, som slutar vara västallierat.

End of Aug/Sep 1939

Andreas Lundin

Citerasom slutar vara västallierat.

Officiellt är vi indignerade. I själva verket är det fina fisken.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Har mailstrul och har därför inte fått ryssens drag än, basatt ni vet.

Elias Nordling

Fortsatt mailstrul. Kan ni sända era drag till elias punkt nordling at gmail punkt com tills vidare. Jag behöver Anders drag igen.

aegneus

Lagt till bild på läget efter Augusti 39 ovan.

aegneus

Sep-Oct 1939

Mud lägger sig som en filt över västfronten och gör attacker ointressanta. (En turn med Mud på våren, en på hösten. Mud gör att man inte får lämna ZOC alls, ger ett oddsshift för försvararen och vare sig Blitz eller Exploit. Kort och gott, man anfaller sällan jämnstarka motståndare under Mud.)

Tyskland skeppar över trupp till Norge och börjar vandra mot Narvik.I övrigt phony war.

Chamberlain lyckas röra till det och diplomatin genererar ett Hitler Supports Nationalists. Elias konstaterar att Frankrike faktiskt är en Allied Minor (om än en speciell sådan) och att det enda vettiga han kan göra med den eventen är att ta bort ett franskt step.

- "Det mest diaboliska jag kan göra måste väl vara att välja hexen med det franska högkvarteret, som då går till delay-boxen och ersätts av ett infanteristeg?"

Helt riktigt - om det här representerar faktiskt blodsutgjutelse eller en skitförbannad DeGaulle som stormar ut ur högkvarteret vet vi inte men fransmännen blir av med sitt HQ (och eftersom det är en multi-step enhet åker den till delay box.)  Andreas slår sedan '3' på delay roll för det, så det kommer tillbaks till första draget i Spring 1940 - i tid för att försvara mot sommarens förväntade Case Yellow.

(Det här var en typisk 'gotcha' för oerfarna, och inget som egentligen går att lista ut i förväg. Både de allierade och tyskland kan få events som tar bort ett minor allied step för andra sidan. Viktiga enheter - HQs, viktiga garnisoner - behöver ha ett extra step stackat med sig för att vara säkra, så effekten av regeln är e.g. att när tysken skall sätta garnisoner i Ryssland behöver han använda en två-steps enhet om han låter rumäner eller liknande göra jobbet. )

aegneus

Winter 1939 - Nov/Dec

Axis: German Mobilization
WAllies: Wartime Mobilization
Soviet: Demand Baltic States

VP Marker kvar på Allied Crusade 1. (VP räknas bara om vid start of season, tysken har nu Oslo men fransmannen får nu räkna Metz eftersom han inte är appeased längre.

Tysken tar in massor med steps (German Mobilization ger mer infanterister ju mer områden tysken lyckats annektera) samt de högkvalitativa multisteppers som gör att Wehrmacht kan sopa banan med allt motstånd de närmaste året. Dessa hamnar i delay box. Mobilisering kräver fokus och Eliar skrotar planerna på Uralbombare (slänger det kortet). Förstärkningarna marscherar upp till Rhen.

WAllies får in en vettig arme och ett flyg i delay box och flyttar runt i gränsförsvaret.

Soviet demands and gets Baltic States. Glufs!

Det mest spännande med omgången är fyra tyska delayslag - 1&2PzA, South HQ och 3 Luftflotte. Höga slag och de kommer inte vara tillgängliga i tid för sommaroffensiven.. och  HQt och Luftwaffe tar tid att mobilisera (två sexor! och kommer inte finnas i force pool förrän sommarens sista drag. Men Elias får två pansararmeer att leka med.