Re: Replay av Decision Games The Atlanta Campaign S&T 169 och 170

Startat av Strv102r, 14 november 2014 kl. 20:38:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Åhå! Jag hade inte uppfattat att serien var död.

På denna mer utzoomade bild ser man att den federala högerflygeln frigjort ett antal brigader som rör sig ner mot vänsterflygeln.

Till sist lyckas Hardee ta sig upp på höjden och hålla sig kvar där.

Jag låter del av centern börja anfallet mot nästa höjd. De tar sig upp, men kastas ner igen. De federala ger upp den lilla höjden och formerar ett nytt försvar på nästa höjd.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

CiteraÅhå! Jag hade inte uppfattat att serien var död.

Alla slag som går att sälja spel på är redan gjorda och de esoteriska slagen samlar damm på MMP:s lager. Adam Starkweathers plan på en nyutgåva av Barren Victory havererade dessutom på grund av dålig kommunikation och misstänksamhet från fansen, vilket nog fick MMP att tröttna på serien och dess anhängare.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Lång historia, men Adam Starkweather skötte det inte snyggt. Han meddelade stort att MMP skulle göra Barren Victory II under hans regi, utan att de som ansvarade för CWB-projektet hade blivit informerade. CWB II skulle också ha "Ett nytt enklare" spelsystem, men "vara kompatibelt" med CWB. Det upplägget gjorde ingen glad, skulle man kunna säga, och fansen trodde han var ute efter att döda CWB-serien.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

magnus lindström

Det finns ju ett enklare ordersystem iaf, det planerar jag att testa.

Elias Nordling

CiteraVilket han kanske också lyckades med?

Absolut, men hans avsikt var att ge det nytt liv. Efter det vågar nog ingen ens ta i den idén, och det är i stället Line of Battle som gäller. Alldeles oavsett tror jag inte att MMP hade publicerat Atlanta-spelen, då man på förhand kan se att de knapppast hade blivit några försäljningssuccéer. Redan när Dean Essig drev The Gamers själv var det uppenbart att det var SCS och OCS som företaget tjänade pengar på medan CWB var en förlustaffär.

Strv102r

Anfall mot nästa kulle påbörjas! I huvudsak slås jag tillbaka på längs södra och västra sidan men i hörnet mellan dessa biter sig ett par brigader fast.

Den federala kraftsamlingen mot kullen och luckas öster om den leder så klart till att jag påbörjar en rörelse österut. De federala speglar den vilket tunnar ut försvaret på kullen men jag tar den sydöstra hörnet av kullen och jag håller mig ännu kvar på kullens sydvästra del också. Ännu fler förband omfördelas från norr till söder av de federala.

Nu lossnar det och blårockarna drivs bakåt över kullen. Nu är det många federala förband på väg! Jag avser nu börja anfalla rakt från väster in norr om kullen.

Strv102r

Det går hyfsat. Jag tar mig in i de federala ställningarna, men ett kraftigt motanfall kastar mig tillbaka. Jag tar dock huvuddelen av höjden. De federala förlorar mer än jag igen. Mycket bättre utfall än historiskt, men inte tillräckligt bra för att avgöra fälttåget och tvinga Sherman till att marschera tillbaka till Chattanooga. Kampanjen fortsätter med nästa slag. Nedan slagna brigader.

Strv102r

Utgångsläget vid Ezra Church 28 juli 1864. Vi är nu på andra sidan av ATLANTA och Hood anfaller igen. Åter får jag inte flytta alla förband varje GT utan bara 7 brigader per drag. Dessutom är truppen utmattad och alla AR innebär att de inte får gå in i ZOC eller anfalla mer.

Jag anfaller direkt med Stewarts vänsterflygel för att omfatta den federala linjen innan den hinner förstärkas. Det är lite av en chansning med oddsen men lyckas jag har jag en klar fördel. Men det blir AR rakt av. Där blev jag i praktiken av med många anfallsförband...

Lee ansluter fram och de federala gör motanfall mot Stewart.

Strv102r

S D Lees anfall i centern slås tillbaka och de federala följer upp med ett motanfall.

Det federala motanfallet gör dock brigaderna sårbara och en av dem slås i Lees motanfall.

Slutläget. Jag har inte kommit någonstans men förlusterna, enligt nedan, ger mig en taktisk seger i detta system. Inte stor nog för att få Sherman att gå norrut igen så kampanjen fortsätter.

Strv102r

Jonesboro ca 30 km söder om ATLANTA tre dagar senare. Sherman har marscherat södeut med del av armén för att skära av den sista järnvägen in i ATLANTA. Hood skickar också en större del av armen för att hålla järnvägen öppen och slå de federala.

Cleburne driver de federala över bron. Hardee ska omfatta den federala huvudstyrkan från vänster och S D Lee ska göra detsamma från höger.

Cleburne slår sig över bron. Hardee slås tillbaka medan S D Lee inte är på plats för sitt anfall än.

Vid ANTHONYS BRIDGE böljar striden fram och tillbaka över bron men Cleburne lyckas i huvudsak hålla sitt brohuvud. Hardee slås ånyo tillbaka men S D Lee når mot alla odds framgång i ett anfall över vattendrag, in i skog mot en befäst fiende. Ett motanfall kastar dock tillbaka honom till utgångsläget.

Strv102r

Det fortsätter att bölja fram och tillbaka vid ANTHONYS BRIDGE. Hardee får nu också framgång och tränger in i den federala huvudförsvarställningens flank. S D Lee lyckas åter mot alla odds kasta de federala bakåt, men åter drivs han bakåt av ett motanfall.

Cleburne drivs tillbaka över bron. Hardee gör ett bredare intrång på sitt avsnitt och det ser hoppfullt ut när katastrofen drabbar S D Lee. Oddsen kommer ikapp och hela hans anfalls styrka (nästan) slås i ett ett tredje försök att trotsa sannolikheterna. De federala börjar snabbt omgruppera från centern för att flankera Hardee. Nu borde jag kanske ge tappt?

Men jag gör ett sista desperat försök med Hardee. Det slutar dock inte som jag hoppats och federala anfall gör att den eskalerande katastrofen blir oundviklig. Cleburne slås tillbaka.

Hardee och S D Lees styrkor slås helt och består väl mest av flyende individer som tar sin mot sydost så gott de kan. Det finns inga som helst förband med stridsvärde kvar. Cleburne har bara att dra ur innan han ensam inringas av den federala huvudstyrkan. Slutläge. Visst ha de federala tagit förluster, mest genom exchange, på ca 5 brigader. Jag har dock tappat 3-4 gånger så mycket. Vinst för de federala. Och därmed vinst för de federala i hela kampanjen.