Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tärningstorn!

Startat av ErikLj, 14 augusti 2015 kl. 14:37:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

ErikLj

Lite skryt men har lyckats kombinera två hobbies ,  spel och snickra. Ett egentillverkat tärningstorn.

Skickat från min D2203 via Tapatalk

Thomas Bergman

Snyggt  :up: Tar du beställningar?

ErikLj

Citat från: Thomas Bergman skrivet 14 augusti 2015 kl. 15:12:50
Snyggt  :up: Tar du beställningar?
Tyvärr, mitt amatörmässiga pysslande tar oöndligt med tid. Blir jag bättre i framtiden så kanske.

Skickat från min D2203 via Tapatalk

Jon

Delirium

Jäkligt prydligt, på min ära! Du kan ta till det gamla "Ära vare gud i höjden, denna har jag gjort i slöjden"!  :up:
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

paco

Tjusigt! Precis vad jag tänkt bygga! Har du ritningar/mått på ditt torn? Har hittat en del okej ritningar på nätet men skulle vilja ha ett så litet torn som möjligt för mindre tärningar.

Jag har velat mellan ett mer ambitiöst bygge med laxknutar eller ett mer pang på med trälim. Ser ut som ditt är limmat eller?

ErikLj

Citat från: paco skrivet 16 augusti 2015 kl. 00:48:17
Tjusigt! Precis vad jag tänkt bygga! Har du ritningar/mått på ditt torn? Har hittat en del okej ritningar på nätet men skulle vilja ha ett så litet torn som möjligt för mindre tärningar.

Jag har velat mellan ett mer ambitiöst bygge med laxknutar eller ett mer pang på med trälim. Ser ut som ditt är limmat eller?

Jag gjorde en grundritning men ändrade sen en del under själva byggandet. Det är gjord i 8 mm hyvlad mahogny. Lock och botten samt  tre lutande plan inuti i 3 mm ply.

Ytterlådan är ca 18 cm lång, 10,5 cm djup och 8 cm hög. Själva tornet blev då 16 cm högt. Den är designad för lite större tärning och det höll på att bli katastrof. Planen inuti lutar 45 grader och går ca halvvägs och det blev nästan för trångt så att tärningarna fastande.

Har limmat ihop den. Laxknutar är fortfarande överkurs för mig. Fräste kanterna i 45 grader. Ytterlådan med små hörnförstärkningar.

Landningbanan och lutande planen klädda med filt.

/Erik

paco

Tackar för info Erik!

Men lite frågor blir det! Hoppas du orkar svara.

Det är i princip samma mått som jag skissat på. De flesta DIY trätorn jag sett brukar ha tjockare träskivor men 8 mm är samma som jag tänkt ha. Tack för bekräftelsen att det ser bra ut med 8 mm och inte för klent!

Har jag förstått det rätt att med med ytterlådan menar du dels den bottenlåda som tornet står i och en "lock"-låda som matchar bottenlådan och som skymtar till höger i bilden? Och som man kan packa in tornet i, när man inte använder det?

Hur hög är kantsargen i bottenlådan? Den ser inte ut att vara mer än ca 2 cm. Stämmer det?

Det var smart att göra de inre lutande planen samt bottenskivan i annat tunnare material! Valde du 45 graders lutning på de lutande planen för att det är hälften av 90 grader, eller för att det finns en annan anledning? :-) Jag vill ju göra ett så litet diskret torn som möjligt som ändå "skramlar" tärningarna på ett bra sätt  - funkar det bra med planare lutning kan man ju tjäna någon centimeter och få ett lite lägre torn!

Och hur har du gjort hörnförstärningarna? Ser fina ut.

ErikLj

Du har fattat rätt. Lådan består av en ytterlåda med lock och botten, innuti förvaras själva tornet. I botten ställs det inre tornet och botten används som landningsbana. Övre delen ställs åt sidan.

Botten, landningsbanan, är totalt 23 mm hög. Själva sargkanten, från filt och uppåt blev 17 mm.

45 grader är hälften av 90. Tre lutande plan. Kände på mig att det borde räcka för att en tärningarna skulle fortsätta nedåt. Lutande planen går halvägs in. Man måste vara lite försiktig här så att det inte blir för trångt.

Hörnförstärkningarna är i 3 mm ply. Gjorde en jig som la lådan i 45 grader. Sågade sen med bordsågen jack i hörnen, 3 mm klinga. Efter provsågning i skräpbit! Lite lim och pressade in en remsa ply, sågade och slipade bort det som stack ut.

Lycka till!

paco

Citat från: ErikLj skrivet 17 augusti 2015 kl. 20:18:16
Du har fattat rätt. Lådan består av en ytterlåda med lock och botten, innuti förvaras själva tornet. I botten ställs det inre tornet och botten används som landningsbana. Övre delen ställs åt sidan.

Snyggt!

Citat från: ErikLj
Botten, landningsbanan, är totalt 23 mm hög. Själva sargkanten, från filt och uppåt blev 17 mm.

Ok.

45 grader är hälften av 90. Tre lutande plan. Kände på mig att det borde räcka för att en tärningarna skulle fortsätta nedåt. Lutande planen går halvägs in. Man måste vara lite försiktig här så att det inte blir för trångt.

Haha. Ska se om jag väljer lite mindre lutning. Då tar det kanske några microsekunder till av spänning innan man rullar snake eyes! :-)

Hörnförstärkningarna är i 3 mm ply. Gjorde en jig som la lådan i 45 grader. Sågade sen med bordsågen jack i hörnen, 3 mm klinga. Efter provsågning i skräpbit! Lite lim och pressade in en remsa ply, sågade och slipade bort det som stack ut.

Smart och snyggt!

Lycka till!

Tackar! Kan tyvärr dröja lite med snickrandet. Hade tänkt göra det under semestern men på något sätt kom annat i vägen. Du postade din "provocerande" smaskiga bild precis lagom till att jag är tillbaks på jobbet (idag) och upptagen med andra föreningsaktiviteter efter semesteruppehållet.