Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Napoleonic Brigade Series / The Gamers - Nästa Spel

Startat av A F, 27 november 2005 kl. 19:45:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Har du som har ett spel till skillnad från oss som gjort det förresten lust att kolla en sak. Det ryktas att brickorna är tunnare än vanligt. Kan du jämföra med nåt annat nytt MMP spel?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: "Elias Nordling"Har du som har ett spel till skillnad från oss som gjort det förresten lust att kolla en sak. Det ryktas att brickorna är tunnare än vanligt. Kan du jämföra med nåt annat nytt MMP spel?

Det enda "nya" MMP-spel jag äger är Fire in the Sky och det innehåller bizarra 1-tumsblippar. Dom är något tjockare än Talavera. Men det finns ingen märkbar skillnad från ett tio år gammalt CWBS-spel (Gaines Mill) i varjefall.

Personligen tycker jag att alla spelkomponenter är fantastiskt snygga och funktionabla. Ett utmärkt jobb!

Citat från: "Elias Nordling"Ledare har ingen facing, så han slipper det också, ja. Brigaterna betalar förstås som vanligt.

Ok, det jag funderade på var att den gode Wellesey tvingades rida med i samma takt som infanteristerna, så att säga 'marschera på stället'

Ovan känsla att inte kunna skjuta med sina linjer mot fienden i hexen brevid... men det är väl skalan som gör det så.

Vilket blir nästa spel i serien? Någon chans att det blir nya versioner på de tidigare spelen - en grafisk uppdatering...

Tack för svaren.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

CiteraOk, det jag funderade på var att den gode Wellesey tvingades rida med i samma takt som infanteristerna, så att säga 'marschera på stället'.

Han rider nog med en bit och pekar, sen galopperar han iväg till nästa brigad. Det är en fungerande abstraktion.

CiteraOvan känsla att inte kunna skjuta med sina linjer mot fienden i hexen brevid... men det är väl skalan som gör det så.

Man gav sig inte in på effektivt muskötavstånd med annat syfte än att gå in i närstrid. Skjutandet får du när det blir en Firefight.

Eller tänk på det så här: Gravitationen gör att trupperna vsugs in i en Close Combat om de försöker gå tillräckligt nära varann för att skjuta  :D

CiteraVilket blir nästa spel i serien?

Det blir troligen endera av Salamanca, Bailen eller Eylau. Jag tycker Eylau för att det har bäst säljande namn, Anders tycker Bailen för att det är en riktig manöver, men Salamanca är å andra sidan så färdigt att det i princip går att läggas upp på pXXX närsomhelst.

CiteraNågon chans att det blir nya versioner på de tidigare spelen - en grafisk uppdatering...

Nej och ja. Inte så jättetroligt att de går upp på reprint. Men om du gillar klipp och klistra har vi ju redan nya brickor till Austerlitz i 3.0-uppdateringen. Och vi håller på med en ny karta, vilket gör det till ett komplett DTP-spel. Som vi å andra sidan kanske då väljer att lägga upp som pXXX-reprint när vi nu ändå gjort hela jobbet...

CiteraTack för svaren.

Varsego!

tinG

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraOk, det jag funderade på var att den gode Wellesey tvingades rida med i samma takt som infanteristerna, så att säga 'marschera på stället'.

Han rider nog med en bit och pekar, sen galopperar han iväg till nästa brigad. Det är en fungerande abstraktion.

En sak till, för att vara helt på den säkra sidan. Jag tog för givet att Wellesey måste följa med enheten hela vägen till dess nya position. Har jag fattat det fel?

CiteraNej och ja. Inte så jättetroligt att de går upp på reprint. Men om du gillar klipp och klistra har vi ju redan nya brickor till Austerlitz i 3.0-uppdateringen. Och vi håller på med en ny karta, vilket gör det till ett komplett DTP-spel. Som vi å andra sidan kanske då väljer att lägga upp som pXXX-reprint när vi nu ändå gjort hela jobbet...

Usch för klipp å klistra... Jag är usel på sånt  :cry:
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

CiteraEn sak till, för att vara helt på den säkra sidan. Jag tog för givet att Wellesey måste följa med enheten hela vägen till dess nya position. Har jag fattat det fel?

Jag har inte Vimeiro-reglerna i slutversion, men jag tror du har fattat rätt. Däremot kan Wellesley rida vidare efter att ha parkerat brigaden där han vill ha den.

CiteraUsch för klipp å klistra... Jag är usel på sånt

Då får du väl lobba för en reprint mot MMP :-) Vi kan i princip lägga upp spelet på pXXX när som helst.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Eller tänk på det så här: Gravitationen gör att trupperna vsugs in i en Close Combat om de försöker gå tillräckligt nära varann för att skjuta  :D

Eller "det är bara i krigsspel man strosar in på stridsavstånd för att man inte har något vettigare för sig än att skjuta lite och se vad som händer."

Strv102r

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Elias Nordling"Eller tänk på det så här: Gravitationen gör att trupperna vsugs in i en Close Combat om de försöker gå tillräckligt nära varann för att skjuta  :D

Eller "det är bara i krigsspel man strosar in på stridsavstånd för att man inte har något vettigare för sig än att skjuta lite och se vad som händer."

Tja... Jag vet inte det. Jag har sett det mer än en gång. I ett system där alla tränas att ta egna initiativ och vara aggresiva (jag menar de svenska pansartrupperna) kan det hända konstiga saker när sunt förnuft saknas hos en enskild chef längst ner. Bataljonen har till uppgift att fördröja i syfte att vinna tid. Stridsidén är att försvara väl förberedda eldställningar och öppna eld på maximala skjutavstånd för att sedan dra ur (kan kallas genomföra eldöverfall också). Men vi har en ny stridsvagnsplutonschef på en pluton. Väl drillad i anfallsstrid som ju är vad som prioriterats under skolan (av naturliga skäl). Just denna enstaka plutonschef förstår inte skillnaden i fördröjning mot anfallstrid utan när han stått i sin stridställning ett tag utan stridskontakt blir han otålig. Han kanske ska ta ytterligare terräng framåt? Det gynnar väl hela bataljonen? Mer fördröjningsdjup? Han anmäler till kompanichefen att han vill stridsspana och ta höjdpartiet framför för att se om fi finns där och leda indirekt eld. Kompanichefen tycker att det är en "sådär bra" idé men vill inte kväva initiativ och framåtanda och godkänner det hela. Sagt och gjort! Plutonen tar  ett terrängparti utan stridkontakt under framryckning. Men det visar sig att fienden, numerärt överlägsen (vi fördröjer ju), samtidigt tar samma terräng från andra hållet. Sammanstöten kommer i anfallsmålet. Plutonen slåss för sitt liv på korta skjutavstånd, kan inte dra ur över öppen terräng med fienden i samma terräng, och ropar på hjälp. Kompanichefen har av ledarskapsskäl svårt att säga nej och avdelar en pluton till att understödja övriga delars framryckning till eldställningar varifrån de kan understödja den låsta plutonens urdragning. I den följande striden slås alla vagnar i den låsta plutonen ut, och ytterligarere två vagnar ur de övriga plutonerna. Kompaniet har tappat fem av tolv vagnar (+ en fastkörd under framryckning till en understödsställning). Halva kompaniet är borta. Det som skulle varit ett eldöverfall från förberedda ställningar mot en framryckande fi som borde resulterat i 3-5 utslagna fiender och ett intakt eget kompani har nu blivit 5-6 på vardera sidan i en renconterstrid. Vem vann på det? Vad säger bataljonschefen som tappat 50% av ett stridsvagsnkompani på 20-30 minuter i en strid där bevarandet av stridsvärdet är primärt? Han kanske måste sätta in det andra stridsvagnskompaniet i ett oförberett anfall för att få loss ett bundet första kompani? Förbrukad artileriammunition som var tänkt för fördröjningstriden istället? Stridsplanen faller... Med tur, mycket tur, får du ut fördröjningseffekt i tid med anfallstriden. Men på sikt? Med radikalt förbrukat stridsvärde?

Jag har sett det både i anfallstrid och fördröjnings/försvarsstrid. Förband sugs in i strid på platser som bataljonen inte avsett för att chefer på låg nivå inte ser helheter utan vill vinna där de är just nu.

Det var inte meningen att Rommel skulle anfalla in i Egypten heller...

Motsvarar kanske det där konstiga utfallet på CRT?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"Tja... Jag vet inte det.

Vi var ironiska.

Och fenomentet du beskriver förekom säkert även på "katergori Beta 0-krigens" tid. Vung sa till Wu nått i stil med "det suger mamutballe att ligga och vänta i det här töntiga bakhållet. Nu går jag och spanar lite efter Neandertalarna... "

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Och fenomentet du beskriver förekom säkert även på "katergori Beta 0-krigens" tid. Vung sa till Wu nått i stil med "det suger mamutballe att ligga och vänta i det här töntiga bakhållet. Nu går jag och spanar lite efter Neandertalarna... "

Fager - strateg och etnolog.  :D
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Fager - strateg och etnolog.  :D

Och snygg är jag också. Poängen med bristen infanterield i NBS är att visa att förindustriellt infanteri inte kan binda eller nedhålla eller "pinna" (som det heter i krigsspel) med eldgivning.

:ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:

tinG

Ridå!?

MMP sätter paus på NBS

:(

Det var väl skit också... Nu får man börja jaga dom gamla spelen på andrahandsmarknaden.

Elias och Anders, hur ser ni på framtiden, finns det ljus i tunneln?

J
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"Elias och Anders, hur ser ni på framtiden, finns det ljus i tunneln?

Ytterst tveksamt.

Elias Nordling

Jag är betydligt mer optimistisk, Anders tjurar just nu medan jag försöker dra i trådar.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Jag är betydligt mer optimistisk, Anders tjurar just nu medan jag försöker dra i trådar.

Vi pratar om MMP.  :D

tinG

Köp!  8)  :up:
-- Napoleon Bonaparte