Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Napoleonic Brigade Series / The Gamers - Nästa Spel

Startat av A F, 27 november 2005 kl. 19:45:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Steg ett just nu är att försöka få Brian Youse att kommunicera med mig med mer än one-liners via Consimworld.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Är inte problemet enkelt löst genom att ge ut spelen på ett annat bolag om efterfrågan finns? Det är väl bara att döpa om det lite och skriva en ny regelbok med "lite andra ord". Upphovsrättsskyddet för spel är inte särskilt svårt att kringgå.

Problemet är väl om efterfrågan inte finns.
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Steg ett just nu är att försöka få Brian Youse att kommunicera med mig med mer än one-liners via Consimworld.

Reta honom, ASL eller Jesus på CSW. Då tar han kontakt med Dean. Som tar kontakt med dig. Så har vi gjort i fem år nu. På riktigt. Funkar skiiiiiitbra.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Elias Nordling"Steg ett just nu är att försöka få Brian Youse att kommunicera med mig med mer än one-liners via Consimworld.

Reta honom, ASL eller Jesus på CSW. Då tar han kontakt med Dean. Som tar kontakt med dig. Så har vi gjort i fem år nu. På riktigt. Funkar skiiiiiitbra.

:lol:

Scipio

Vore jag er så skulle jag döpa nästa NBS titel till Normandy '44 eller Overlord...
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Vore jag er så skulle jag döpa nästa NBS titel till Normandy '44 eller Overlord...

...och byta ut pappbrickorna mot stora plastfigursmonster med jättelika megablasters.

Elias Nordling

CiteraÄr inte problemet enkelt löst genom att ge ut spelen på ett annat bolag om efterfrågan finns? Det är väl bara att döpa om det lite och skriva en ny regelbok med "lite andra ord". Upphovsrättsskyddet för spel är inte särskilt svårt att kringgå.

Det är en möjlighet, men vi talar om ett företag som lever på att skydda upphovsrätten till en licens, så jag föredrar en lösning som inte retar upp någon.

Elias Nordling

CiteraReta honom, ASL eller Jesus på CSW. Då tar han kontakt med Dean. Som tar kontakt med dig. Så har vi gjort i fem år nu. På riktigt. Funkar skiiiiiitbra.

Ska se om jag kommer någon vart med mina överlägsna diplomatiska förmågor  :up:

Elias Nordling

NBS är nu officiellt dött, offer för en massiv kommunikationsinfarkt under flera års tid. Ett sista försök att upprätta dialog gjorde att de bara satte oss ännu hårdare i facket "besvärliga människor". Känslan är vid det här laget djupt ömsesidig.

Jag har börjat skissa på ett nytt system som kommer påminna en del om NBS, men dra fördel av att inte behöva vara bakåtkompatibelt. Är full av idéer just nu. När jag är klar tar vi det till en annan, väldigt annan, tillverkare.

Fredrik H

Det låter intressant och hoppfullt. Tänker du dig samma skala på det nya projektet? Finns det något som kommer att skilja sig radikalt från NBS? Napoleon i taktiskt perspektiv känns rätt svalt så det behövs lite friskt blod.  :up:

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Jag har börjat skissa på ett nytt system som kommer påminna en del om NBS, men dra fördel av att inte behöva vara bakåtkompatibelt. Är full av idéer just nu. När jag är klar tar vi det till en annan, väldigt annan, tillverkare.

Helt rätt!  :up:

Vvornth

Vad avser antydningen med en "väldigt annan" tillverkare?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

alga  :lol:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Snowfox

Citat från: "Fredrik Hornegård"Det låter intressant och hoppfullt. Tänker du dig samma skala på det nya projektet? Finns det något som kommer att skilja sig radikalt från NBS? Napoleon i taktiskt perspektiv känns rätt svalt så det behövs lite friskt blod.  :up:

Problemet med att gå ned i organisationsnivåerna är att slagen blir ospelbara genom att antingen behöva mer än två kartor för att ens få med en av de större "vågorna" som uppkommer under den här tidsperioden.

Det är sorgligt med NBS hädanfärd, men fanns överhuvudtaget någon kommersiell tanke bakom det hela? Jämför med CWB där Dean vandrar igenom alla de kända slagen först för att bygga upp seriens kundbas. I NBS gick man ju snabbt in i de, för icke insatta, slag som har låg igenkänningsfaktor. Inget ont om Talavera men det torde ha samma igenkänningsfaktor för spelare i USA som Malvern Hill har för oss i Europa...inga kioskvältare precis, men om jag hade CWB spelen och gillade dem skulle jag absolut köpa Malvern Hill bara för att jag lärt mig systemet och vet att det är bra. Vill man bli ett namn är det nog bara att bita ihop och köra Waterloo och de mest kända slagen först så kundbasen etableras även om NBS i Champagnedistriktet 1814 låter som en mycket mer intressant situation för den som är lite insatt i tidsepoken.

Det tråkiga är att slagen går från små i Italien (Rivoli, Arcola och Marengo) till gigantiska drabbningar (Wagram, Leipzig och Borodino). Det kräver lite funderande på vad som kan vara en bra skala för att hantera detta alternativt en lösning som låter designern skala upp slaget utan att spelmekaniken och den upplevda realismen påverkas. En intressant utmaning.   :)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

CiteraTänker du dig samma skala på det nya projektet?

Ungefär, men om det finns någon fördel att justera den åt ena eller andra hållet ska det tas under övervägande. Granulariteten i truppstyrkan kommer justeras till 250-300 man per steg för att möjliggöra stegbrickor i stället för roster sheets.

CiteraFinns det något som kommer att skilja sig radikalt från NBS?

Ja. En av de definitiva inparametrarna är att spelet ska ha skrivna order, men ett alternativt likvärdigt brickbaserat ordersystem för dem som vill ha ett spel fritt från pappersarbete.

Jag klurar på om det skulle fungera bättre med en "aktivitetsfas" i fri form i stället för separata move/fire-faser.

Jag funderar på om den nuvarande konstruktionen där disorganisation delvis representeras av moralresultatet, delvis av stragglers, skulle fungera bättre med ett separat disorder-system, som inkluderar stragglers.

Det är några exempel. Men Adam Starkweather har bett mig avvakta utvecklingen, eftersom han hoppas kunna återuppväcka entusiasmen för NBS med La Belle Alliance. Så för närvarande avvaktar jag händelseutvecklingen samtidigt som jag samlar anteckningar och funderar.