Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR Holdfast Russia 1941-42

Startat av sfclinken, 1 april 2016 kl. 11:54:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Efter att ha spelat Koreaversionen på Holdfast så hoppade jag över till Russia för att testa hur det fungerade. Jag blev överraskad av att systemet funkade mycket bättre i detta spelet. Jag tror att Korea hade mått bra av lite justeringar för att bli kul det med. Russia är fortfarande ett "beer and pretzel" spel men det kan spelas på kort tid och är till på köpet kul. Jag skulle gissa att speltiden är 2-3 timmar. Man spelar 1941-1942 men det finns extra regler för att kunna spela hela kriget. I mitt parti nedan vinner tysken men det beror nog mer på att ryssen genomförde usel defensiv under sommarmånaderna än att det skulle vara obalanserat.

Holdfast Russia är ett mycket bättre spel än Korea. Till och med ett riktigt kul spel. En av anledningarna är nog kartan som ger fler valmöjligheter till förflyttning och anfall än vad korea kartan gav.

JUNI -41

Full satsning på norra fronten.

JULI

Ytterligare fullt ös i norr. Ryssen borde skickat mer trupp norrut. Risk för inringning runt Kiev.

AUGUSTI 1941

Moskva är nått. Inringade ryssar väster om Kiev.

SEPTEMBER-OKTOBER 1941

Leningrad faller, Sevastopol faller, Moskva faller, Stalingrad anfalls.

NOVEMBER-FEBRUARI -41/-42

Lera och snö. Fronten rörelserna stannar av tillfälligt. Strider runt Stalingrad och Moskva när ryska förstärkningar kommer in.

MARS 1942

Tyska motanfall runt Moskva rensar bort stoppar och krossar ryska motoffensiven. Ett försök att slå hål i de tyska linjerna och kringränna Stalingrads belägrare genomförs.

APRIL 1942

Stalingrad faller, ryska anfallsstyrkan skärs av. Ryssen misslyckas återta Stalingrad och tvingas kapitulera.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "