Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Sweden Fights On

Startat av Strv102r, 1 november 2016 kl. 17:32:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

I första utgåvan av reglerna som kom med första spelet i serien fanns en backstep-manöver. Ben Hull tog sedan bort den med motiveringen att det helt enkelt aldrig skedde i praktiken på slagfältet. Med brasklapp för att det ofta är svårt att utläsa i primärkällorna vad som faktiskt skedde i slagen på en mer detaljerad taktisk nivå så får jag hålla med om att det är inte heller något jag stött på. Det finns alltså inga direkta fall där en bataljon frivilligt backar, eller åtminstone nämner ingen det. Kan det ha skett? Ja. Hade spelare utnyttjat möjligheten mer än de historiska befälhavarna? Förmodligen. Är det fel i så fall? Kanske. "Framåt" eller "stå still" verkar ha varit de order befälhavarna vågade ge infanteriet. Det är ju inga yrkesarméer, snarare hoprafsat eller tvångsvärvat löst folk.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Strv102r

Citat från: aegneus skrivet 23 november 2016 kl. 08:42:24
Med risk för att visa att jag inte vet något på området, var det inte att framgångsrikt få folk att göra detta under eld som var preussarnas grej 100 år senare?

Jag har funderat på det, men så fort man började gruppera sig folk på linje (vilket inte direkt var ny kunskap på 1600 talet) så kan man tycka att någon skulle tänka till på det också?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

tinG

Det som förbryllar mig är att infanteriet tillåts retirera under ordnade former när det har något att skjuta på (Reterating Fire) men inte annars.

Den andra grejen som jag har lite svårt att förstå mig på är det enkla, men svårhanterliga ordersystemet med tvingade förflyttningar vid Charge. Hamnar ofta i underliga situationer där jag "tvingas" flytta kavalleri in i dösfällorna framför iientligt infanteri, speciellt när en 'Wing' består av både kavalleri och infanteri. Nu senast höll detta på att hända fransmännens vid Freiburg där ett kavalleri med uppdrag att skydda artilleribatterierna på flanken sakta med säkert "drogs" mot fientliga musketerare i en fortifierad by...

Det är en ploj som jag helt enkelt inte får ihop. Samtidigt känner jag mig inte tillräckligt insatt i 1600-talets krigsföring för att husregla.

Just nu inne i ett intensivt solospelande av den här spelserien så därför extra kul att följa aar-mästers bataljer på forumet! :-)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

magnus lindström

Jag kan ta på mig att ha varit med och ändrat några regler i systemet men i andra fall har Ben sagt att det ska vara så. 2 problem jag har är att förband vänder ryggen åt fienden ibland då de är out of command, motsäger påståendet att förbanden var så självständiga. Den andra är att andra linjen kan hamna i total oordning vid charge. Ben menar att det är för att man inte ska kunna vara kvar i charge och där gör bättre vefälhavare en stor skillnad. Charge kan göra mig trött av att spela tom, men man måste väl släppa micromanagement och det perfekta anfallet. Det är kaos med slagfältet fullt av damm och krutrök. De kanske inte ens vet att unfanteriet står där.

Engelbrekt

Ja jag har hört kritik från folk som kan perioden bra, att det här med Charge och att alla (nästan) måste närmare motståndaren, oavsett deras övriga situation, passar Engelska inbördeskriget bra, som ju var första spelet i serien, men att det i Trettioåriga kriget borde nyanseras något. Till exempel säger de att andra-tredje linjen i en vinge var så pass självständiga att de inte automatiskt brakade efter den första linjen vid anfall, utan höll tillbaka som en reserv. Det hade väl lätt gå att göra regler för, men där har ju Mr Hull veto.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Strv102r

Utgångsläget i Wittstock.
Banér vill inte anfalla de överlägsna kejserliga som besitter bröstvärn frontalt utan ger sig på en dubbel omfattning vilket innebär att han delar sina redan från början underlägsna förband! Bilden ovan visar hur hans högra (på bilden vänstra) omfattning, under Lennart Torstensson för kavalleriet och Leslie för infanteriet, rör sig mot den kejserliga vänstern. Den vänstra omfattningsstyrkan (under King respektive Vitzhum) har ännu inte kommit in på kartan.

magnus lindström

Vitzhum är på kartan? :) Nu får vi se om Svenskarna flyr ut från kartan eller anfaller ;)

Strv102r

Citat från: magnus lindström skrivet 24 november 2016 kl. 13:29:08
Vitzhum är på kartan? :) Nu får vi se om Svenskarna flyr ut från kartan eller anfaller ;)

Ska inte stå Vitzhum utan Leslie så klart. Och nej. Svensken retirerade inte.

magnus lindström

Sannerligen ingen dålig styrka Torstensson leder!

Strv102r

Torstensson svänger runt Scharfenberg med huvuddelen och hotar Johan Georg som vinklar upp. Hatzfeldt rider så fort han kan mot andra sidan av slagfältet för att komma till undsättning.

Torstensson och Johan Georg kolliderar i en som vanligt förvirrad kavallerikrock med chocker och motchocker om vartannat. Svenskarna lyckas bättre som helhet. Hatzfeldt kommer närmare.

Strv102r

Torstensson fortsätter ännu två aktiveringar och tvålar till sachsarna ännu mer innan han avbryter för återsamling. Det börjar bli dags att ta hänsyn till Hatzfeldt. Morzin låter yttersta högern börja vinkla upp en aning mot de inkommande svenskarna från andra hållet.

Torstensson börjar dra sig bakåt mot Scharfenbergs norra, på bilden nedre, spets, men det är svårt då många ännu är FS och blandade med resterna av sachsarnas kavalleri. En skyddsstyrka lyckas gruppera framför Hatzfeldts flygel som grupperar för anfall. Men den är MS och FS till stor del och saknar laddade pistoler. I väster anländer Kings flygel och Morzin får bråttom att vända bakre led och röra sig mot väster.

Strv102r

Hatzfeldt anfaller Torstenssons flankskydd och krossar det fullständigt! Flygeln behöver dock reorganiseras innan den gör något ytterligare. Både Torstensson och Johan Georg drar bort från den terräng de fäktades så intensivt om, fast åt olika håll. King vill inte rida rakt in i Morzins uppvända flank utan börjar rida runt norrut. Morzin fortsätter att vinkla upp efter Kings rörelser.

Johan Georg, Hatzfeldt och Torstensson återhämtar. King anfaller Morzins kavalleri, som befinner sig framför infanteribataljonerna, med framgång.

Strv102r

Både Torstensson och Hatzfeldt börjar bli klara för en ny omgång. Hatzfeldt ligger lite före Torstensson, men har en lite större personlig tvekan så han stormar inte fram igen riktigt än. King återsamlar och Vitzhum gör entré till sist.

Torstensson beslutar sig först och stormar in i Hatzfeldt och till huvuddel går det bra. Huvuddelen av Hatsfeldt främre linje rivs upp helt. Leslie framrycker ner från Scharfenberg när Torstensson skyddar hans flank genom att binda Hatzfeldt i strid. King ordnar sina led och Vitzhum stretar genom skogen.

Strv102r

King ger sig ut på en omfattning till av Morzins flank. Torstensson fortsätter mala ner Hatzfeldt och Leslie fortsätter framåt för att sedan göra halt och rätta in leden. Sachsarna skyddar ryggen på Morzins vänster mot Leslie medan de inväntar Vitzhum.

Nu är det inte mycket kvar av Hatzfeldt. King grupperar för anfall och Leslie. Vitzhum lämnar "open order".