Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SVT: 30-åriga kriget - Sveriges skräckvälde(?) i Europa

Startat av thermopylai, 16 december 2018 kl. 20:29:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Äntligen en tråd som spårar ur :-)

Napoleon är svår att försvara. Hur liberal och modern han än kunde vara i vissa frågor hade han ett så uppförstorat "allt blir bättre om jag gör det själv"-komplex att han inte bara gjorde sig till Envåldshärskare över Frankrike, utan inte klarade av att ha andra stater med självbestämmande omkring sig. Frankrike var modernt även som polisstat, där även vanliga människor tvingades vakta sin tunga. ALLT krigande var inte hans fel, men det fruktansvärda lidande som Spanien utsattes för, för att han tyckte att Spanien var lite för stort och lite för autonomt för hans smak, trots att de var hans lojala allierade, var oförlåtligt. Bara för att ta ett exempel bland många.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

thermopylai

Citat från: Elias Nordling skrivet 19 december 2018 kl. 19:13:07
Äntligen en tråd som spårar ur :-)

:lol:
Jag provocerar så gott jag kan. Då är jag ändå återhållsam med min militärhistorienationalism. (Ni skulle höra mig om Finland och Henrik Arnstad  ;) Uttolkas Finland och Mannerheim är hjältar, punkt slut och jag är inte intresserad att höra argument för något annat, och Henrik Arnstad ett Sovjetsympatiserande svin som försöker ljuga ihop nåt annat)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Citat från: Delirium skrivet 19 december 2018 kl. 13:40:59
Att England skulle vara "de goda" under Revolutions- eller Napoleonkrigen är nästan helt subjektivt betingat.

Så är det förstås. Men vad som inte är helt subjektivt är att Frankrike är dom "onda". Med start i terrorn. (eller egentligen med Ludvig XIV)

thermopylai

Och om det var nån som var ivrig att kapitulera i Frankrike under vk2 var det väl inte soldaterna utan politikerna och marskalkarna? (där skulle man ha underlag för en kniv-i-ryggen myt som heter duga)

Tvärtom var dom ju onödigt envist hårda till ingen nytta under Torch och Exporter, typiskt nog när de slogs mot de andra allierade :-/

thermopylai

Citat från: Delirium skrivet 17 december 2018 kl. 23:51:44
3. Det är väl tveksamt om Sverige hade kunnat vinna i längden? Det verkar väl som att just Sveriges framgångar blev en stor belastning både principiellt när man måste vara garant för Westphaliska freden, och fysiskt när man måste försvara områden som inte bär sig ekonomiskt.

Självklart svårt, men aldrig omöjligt. Det krävs bara en tidsresande amerikansk gruvstad från 2000-talet:

https://www.sfbok.se/produkt/1632-35948

aegneus

Citat från: thermopylai skrivet  1 januari 2019 kl. 13:40:53

Självklart svårt, men aldrig omöjligt. Det krävs bara en tidsresande amerikansk gruvstad från 2000-talet:

https://www.sfbok.se/produkt/1632-35948

Åh hu - Eric Flint är .... inte vidare bra?

Andreas Lundin

Skönt att tråden kan spåra ut ännu lite mer ändå!  :D
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed