Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Commands and Colors

Startat av magnus lindström, 25 september 2006 kl. 21:22:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Är det någon som tittat på detta spel? Trots att det verkar så basic så är jag nu väldigt intresserad av det för att det verkar vara ett spel med historiskt inslag som vem som helst kan spela på överskådlig tid också dessutom. Nu verkar det ploppa upp expansions också så att varje situation i antiken kan bli ett litet scenario.

Det får ju en själv att tänka: Man kanske skulle prova göra egna scenarior till detta spel från fading legions och Cathapract.

sfclinken

Det står i min hylla..och ja jag har tittat på det. Konceptet är ju precis som Memoir 44 fast med regler för ledare och lite annat smått och gott. Jag gillar det främst för just enkelheten och att det är snabbspelat.

Sen kan ju vissa smådetaljer som till exempel tärningar av plast?? som man själv måste sätta klisterlapparna på??? vara sånt som förstör helhets intrycket....
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Jon Karlsson

Det är Memoir '44 med krom på. Fler trupptyper, alla med egna (enkla) specialregler. Strid är både mycket mindre dödlig (när lätta trupper slår på någon) och mycket mer dödlig (när tunga trupper slår på någon) än i '44, och korten har viss emfas på formationer och ledare och - förstås - en total avsaknad av flyg och artilleri (så att slå ut enheter bakom fiendens linje med bara en gubbe kvar i är svårare).

Det tar mycket längre tid att spela än Memoir (flera timmar, medan ett parti Memoir kanske tar en halvtimme), och är inte alls lika casual; man måste veta vad enheterna har för förmågor för att kunna använda dem effektivt.

Jag tycker det är väldigt mycket rätt känsla hos spelet. Slagen börjar typiskt med lite skirmish medan man sitter och försöker managea sin hand till något användbart och manövrera armén så att rätt trupp står på rätt ställe, för att sedan kulminera antingen med att någon vinner på en flank eller med att heavisarna möts i mitten.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

BigPapaBear

Citat från: "Jon Karlsson"Det är Memoir '44 med krom på.

Memoir '44 behöver bra mycket krom för att ens komma nära att klassas som bra. Har inte provat C&C:Ancients, så jag ska inte döma ut det. Jämförelsen med Memoir gör mig dock ängslig...
En mycket bitter liten man.

Yngve

Citat från: "BigPapaBear"Memoir '44 behöver bra mycket krom för att ens komma nära att klassas som bra.

Lyssna inte på Björn; Memoir är ett jättebra spel, liksom Battle Cry och C&C:Ancients. Jag tycker inte heller att C&C:Ancients tar lång tid att spela, de partier jag spelat (10? 20?) har typiskt spelats 3-5 per kväll, och då har oftast mat och snack och rimlig hemgång varit inblandat också.

Som sagt - de är jättebra spel, men simuleringsaspekterna är väl liiiite svagare  :P

BigPapaBear

Citat från: "Yngve"Lyssna inte på Björn

Nu låter du som min fru.  :D

CiteraMemoir är ett jättebra spel, liksom Battle Cry och C&C:Ancients. Jag tycker inte heller att C&C:Ancients tar lång tid att spela, de partier jag spelat (10? 20?) har typiskt spelats 3-5 per kväll, och då har oftast mat och snack och rimlig hemgång varit inblandat också.

Som sagt - de är jättebra spel, men simuleringsaspekterna är väl liiiite svagare  :P

Småspel som går att spela flera partier på en kväll har faktiskt sin charm, så jag kanske var lite för hård mot Memori '44, men jag gillar det faktiskt inte... Lovar att jag ska prova C&C:Ancients med ett fördomsfullt sinne! Alla spel med elefantklossar förtjänar en chans.  :up:

magnus lindström

Usch jag hoppa sinte CC har någon likhet med de båda andra eftersom de verkar sakna förankring i verkligheten vad det gäller regler och OOB. CC verkar lite seriösare och det är det jag hoppas på.

magnus lindström

tyvärr så verkar spelet vara av formen, röd plupp slår blå plupp. Lite besviken eftersom jag tänkt köpa det.

Det finns ingen bestämd skala men det kan jag förstå eftersom spelplanen är begränsad så fronten på slagfältet avgör skalan. Men sen är det också det att de olika plupparna representerar lite vad som helst.

Scipio

Javisst söker du realism på något sätt så finns den endast på Axis & Allies-nivå i CC-spelen.

Taktiken är också tämligen reaktionsartad och slumpberoende.

Men ändå så kan CC-spelen (Battlecry,Memoir,Ancients) vara värt att plocka fram om man vill sällskapsspela något med unga potentiella krigsspelare eller hemma med tjejen.
"Randomization is too important to be left to chance"

magnus lindström

jo det förståss istället för fia med knuff, men det jag trodde det var lite mer av en light verision av gmts andra antikspel.

BigPapaBear

Provade C&C:A igår. Blev besviken. Det handlar verkligen bara om att ha tur med tärningarna. Jag vann en förkrosssande seger utan något som helst taktiskt tänk eller bra spelande.  :down:

Memoir'44 med elefanter som sagt.  :)

Elias Nordling

Tur med korten är också viktigt.  Och jag är en snabb spelare, vilket innebär att med klossar och terrain tiles tar det betydligt längre att sätta upp spelet än att faktiskt spela det. Jag har inte lyckats urskilja några större likheter mellan scenariorna och verkligheten. I stort sett meningslöst, i mitt tycke.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Jag kanske ska testa det då eftersom du (big papa) väl skrev ner SGBoH också :)

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Jag kanske ska testa det då eftersom du (big papa) väl skrev ner SGBoH också :)

Njäe, skrev ner är väl att ta i. Det är inget fel på SGBoH, det föll mig bara inte i smaken. Tyckte att det blev lite för simpelt och ville hellre ha något i stil med Musket & Pikes vad gäller "kromhalt".

Å andra sidan ska det sägas att jag spelade ett rekonter-/överraskningsanfall, vilket kanske inte gjorde spelet rättvisa helt och hållet. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att spela det igen för att få en mer rättvis bild.

BigPapaBear

...och om du inte vill lyssna på mig vad gäller Command & Colors kan du ju lyssna på Elias eftersom han, precis som du, är jättekär i SGBoH.  :wink: