Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Panzerblitz Noveu

Startat av A F, 10 oktober 2006 kl. 01:24:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Om detta kan man ju tycka en hel del. Vad tycker herrarna?

• Jag spelade sjukt mycket PB för 25 år sen. Men då var det ett östfronstspel. Vad hände?

• Är det någon mer än jag som tänker på Matrix Game's Band of Heroes?

• Kan en remake på ett gammalt banbrytande spel vara intressant? Ska spelet som sådant vara nytt och fräckt och intressant så blir det liksom inte längre gamla PB.

• Är nostalgi-spel verkligen intressanta? Hade ett PB med i princip oförändrade regler och bara fräshare grafik varit kul?

totte30

"Pazerbush 2"  med engelsmän!, man blir förvirrad... Har inte spelat PB på evigheter men det kändes förlegat redan på 80 talet. Kan tänka mig att moderna ASL spelare skulle få "krupp" av att möta en rutinerad PB spelare som använder "panzerbushtekniken".

Av alla gamla AH/SP/GDW spel, så skulle inte PB vara prio 1 för en remake, känns som om det redan finns en uppsjö bättre alternativ.

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Andreas Lundin

Dom får fan fixa till spelet (reglerna och mekaniken) rejält om det skall bli intressant. Gör de inte det, så fattar jag nada.

Jag tror att systemet är omgjort och att de bara "lånar" namnet, "PB", som en marknadsföringsgrej.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Dom får fan fixa till spelet (reglerna och mekaniken) rejält om det skall bli intressant.

Men om man gör det, vad finns kvar av spelet? Man kan ge ut Panzer Leader eller Arab-Israeli Wars i snudd på originalskick och de funkar, men inte PB.

Andreas Lundin

CiteraMen om man gör det, vad finns kvar av spelet?

Det kan ju vara så att de bara vill använda varumärket 'Panzer Blitz'... Så att fler blir intresserade av att köpa spelet. Det var ju en hel del krigsspelare i världen när det begav sig... De kanske vill ha tillbaka några av dem till hobbyn och kanske lockar med ett välbekant varumärke. Vad vet jag?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Det kan ju vara så att de bara vill använda varumärket 'Panzer Blitz'... Så att fler blir intresserade av att köpa spelet. Det var ju en hel del krigsspelare i världen när det begav sig... De kanske vill ha tillbaka några av dem till hobbyn och kanske lockar med ett välbekant varumärke. Vad vet jag?

Det är det enda vettiga resonemanget. Men håller det?

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Det är det enda vettiga resonemanget. Men håller det?
Klart det gör! Krigsspelare är konsumenter precis som alla andra...bara mer lättlurade...   :D

Oh, kolla vicken karta! Oh, wowwow shiny, shiny counters!
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "Scipio"Oh, kolla vicken karta! Oh, wowwow shiny, shiny counters!

Kartan är skitsknygg. Och mitt i den så kommer "Attack of the 50-foot Tommie..."

Gubbar på brickor suger.

Scipio

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Scipio"Oh, kolla vicken karta! Oh, wowwow shiny, shiny counters!

Kartan är skitsknygg. Och mitt i den så kommer "Attack of the 50-foot Tommie..."
Eller så gav jag en generisk kommentar på hur man som krigsspelare reagerar när man ser ett nytt snyggt spel...
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

CiteraGubbar på brickor suger.

Japp! :up:

...förutom när en bricka representerar en gubbe.

A F

Citat från: "Andreas Lundin"...förutom när en bricka representerar en gubbe.

Juppski. Kan leva med att en grupp illustreras av tre-fyra man som i ASL och en del snarlika spel, men annars...

Och stridsvagnsregementen illustrerade som tanks...  :evil:

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Och stridsvagnsregementen illustrerade som tanks...  :evil:

En mycket märklig företeelse som verkar vara praxis nuförtiden.  :?  Varför i så fall inte göra samma sak med artilleri eller anti-tank, om man kör på något form av "assignable battalion assets" eller så.

Jag har inga problem med det, men det är udda. Höh, höh, kolla! Koola tanks är väl tanken.  :)
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Varför i så fall inte göra samma sak med artilleri eller anti-tank

Ponera att pv går bra om det är nån av alla dessa tyska knasvagnar som tillverkades i femton exemplar och heter typ "Mörsermaus". Och när såg man någonsin världskrigsts vanligaste bandhaubits på en krigsspelsbricka?

minke

Detta har släppts nu och jag undrar om det är någon som har testat det?

Skalan ser trevlig ut, counters likaså. Men det ryktas om en värdelös regelbok. I övrigt är det enda man kan utläsa av recensioner på BGG att nån en tank har helt fel värden, en counter har fel färg på uniformen och att spelet är fullständigt värdelöst eftersom det inte är exakt som ASL vad gäller skala och detaljrikedom.

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/26745

Klas Malmström

Citat från: "minke"Detta har släppts nu och jag undrar om det är någon som har testat det?

Skalan ser trevlig ut, counters likaså. Men det ryktas om en värdelös regelbok. I övrigt är det enda man kan utläsa av recensioner på BGG att nån en tank har helt fel värden, en counter har fel färg på uniformen och att spelet är fullständigt värdelöst eftersom det inte är exakt som ASL vad gäller skala och detaljrikedom.

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/26745
Jag har inte provat att spela det ännu men har läst igenom reglerna en gång och tittat på kartan/brickorna.

Vissa värden på en del brickor känns lite konstiga och den vagnen som är "helt fel" (enligt vissa) är en tysk halv-bandvagn som hade en kort 75mm kanon. Den har fått indirekt-eld kapacitet men en alldeles för lång räckvidd och det verkar vara tveksamt om den över huvudtaget skall ha indirekt-eld kapacitet.

Det jag inte gillar med brickorna är den breda gula linjen på baksidan för reducerade enheter - den är alldeles för bred, så alla enheter ser gula ut. Jag tycker för övrigt inte den behövs alls, då man ända ser på stacking symbolen hur stor enheten är.

Vad gäller reglerna, så är dom inte bra skriva/editerade. Känns lite som det är ett hopkok av olika versioner i olika reinkarnationer.
Väldigt få exempel, inget index, olika begrepp används och ibland även begrepp som inte definieras någonstans, regler har tagits med som inte används i spelet. Här har man missat ganska grovt enligt min mening - en helt ny omskrivning är nog på plats om man tänker sig att göra en serie av detta.
Klas Malmström
Linköping