Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Boktips?

Startat av BigPapaBear, 20 oktober 2006 kl. 17:08:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Är det någon som har något bra tips på någon bok om Tunisienkampanjen under WWII? Och då menar jag inte enbart Kasserinebiten (den har jag ganska bra koll på), utan hela eländet, från ca Nov 42 - Maj 43. Alternativt någon riktigt bra bok om delar av perioden.

Alla tips, stora som små, välkomnas.
En mycket bitter liten man.

tinG

"Fighter Strip in Tunisia "

En källa till mycket intressant läsning är US Army Center of Military History!

1. Tunisia en kort sammanfattning på US Army Center of Military History.

2. To Bizerte with the II Corps - Om slutstriderna.. också ur amerikansk synvinkel (som så mycket annat...)

Hill 609—Tunisia, George Biddle, 1943

//Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Har hört att USACMH ska hosta sig förbi obekväma avsnitt i historien. Kan någon kommentera det?

P-O Jönsson

"An Army at Dawn"
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Andreas Lundin

CiteraHar hört att USACMH ska hosta sig förbi obekväma avsnitt i historien

Ja, gör inte alla det? Efter fyra år inom forskarvärlden har jag lärt mig att all forskning (och då menar jag ALL forskning) är en form av bedrägeri.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Ja, gör inte alla det? Efter fyra år inom forskarvärlden har jag lärt mig att all forskning (och då menar jag ALL forskning) är en form av bedrägeri.

Absolut, det har jag också blivit införstådd med. Optimistiska tolkningar är standard...

A F

Citat från: "BigPapaBear"Är det någon som har något bra tips på någon bok om Tunisienkampanjen under WWII?

Det finns en asabra bok som liksom löser det mesta. Kan dock inte minnas namnet. Mejla mig sa kan du lana den.

A F

Citat från: "Anders Fager"Det finns en asabra bok som liksom löser det mesta. Kan dock inte minnas namnet.

OCH DET ÄR JUST SOM P-O SÄGER: An Army At Dawn. Riktigt bra bok.

http://www.anarmyatdawn.com/armyatdawn.htm

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"http://www.anarmyatdawn.com/armyatdawn.htm

Tokigt ambitiös hemsida för en bok.  :shock:  :up:

thermopylai

CiteraOCH DET ÄR JUST SOM P-O SÄGER: An Army At Dawn. Riktigt bra bok.

Finns på rea på Akademibokhandeln (iaf på Mäster Samuelsgatan i sthlm). Köpte den för 99 kr häromveckan och då fanns det flera ex. Låg vid kassan i pocketavdelningen.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."