Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friedrich (Simmons Games)

Startat av tinG, 13 november 2006 kl. 20:33:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Någon som vet något om detta spel från Simmons Games?

Friedrich (2nd edition).

Ser ju spännande ut och efter min första erfarenhet av Bonaparte at Marengo blir jag nyfiken....

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Mosse

Om man vill vara riktigt på det klara är det inte Simmons Games, utan tyska HistoGame som står för Friedrich.
HistoGame och Simmons Games har bara samarbete, så att HG säljer SG:s spel i Europa, och SG spel i USA.

Har inte spelar Friedrich, men det har nog inte mycket gemensamt med Bonaparte at Marengo i alla fall. Funderade länge på Friedrich, men bestämde mig till slut för att inte ta det, eftersom det inte är ett tvåspelarsspel.

Lär nog ska finnas specialscenarion för två spelare...

A F

Köp Fredrich så kanske designern känner sig rik nog att köpa min K12-idé. träffade honom i Essen och han har en svår fetish för segdragna krig.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Köp Fredrich så kanske designern känner sig rik nog att köpa min K12-idé. träffade honom i Essen och han har en svår fetish för segdragna krig.

Lite i stil med "om du ligger med den där fula bruden så får jag komma till hos hennes snygga syrra". Shakespeare, Så tuktas en speldistributör.  :P
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Shakespeare, Så tuktas en speldistributör.  :P

:D  :D  :D  :D  :D

Ölme

Inte så mycket med BaM att göra med, nej.

Det är ett simplare krigsspel (med simplare menar jag inte att det inte finns strategi, utan att det inte finns så mycket att hålla reda på). Krigen avgörs genom att spela kort (som i en kortlek). Det känns kanske inte så realistiskt, men det funkar bra.

Vill du ha en euro-wargame-hybrid så är det ett bra val. Det finns tillräckligt med stomme i det och man kan spela det flera gånger utan att tröttna. Om du vill ha massa stats, komplicerade realistiska regler är det inget för dig.

tinG

Citat från: "Ölme"Inte så mycket med BaM att göra med, nej.

Det är ett simplare krigsspel (med simplare menar jag inte att det inte finns strategi, utan att det inte finns så mycket att hålla reda på). Krigen avgörs genom att spela kort (som i en kortlek). Det känns kanske inte så realistiskt, men det funkar bra.

Vill du ha en euro-wargame-hybrid så är det ett bra val. Det finns tillräckligt med stomme i det och man kan spela det flera gånger utan att tröttna. Om du vill ha massa stats, komplicerade realistiska regler är det inget för dig.

Tack för den lilla recensionen...
Jo, jag vet att det inte är någon egentlig likhet med BaM med det var via det spelet som jag fick upp ögonen för Simmons Games.
Friedrich verkar ju vara en trevlig och okomplicerad Euro/Wargame-hybrid. Inga STORA BUGGAR att rapportera om då alltså?

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Mosse

Citat från: "tinG"Inga STORA BUGGAR att rapportera om då alltså?
Det är ju inte en BUG, men en orsak till att jag backade från handeln, var "ödes"-korten. Hela nationer "försvinner" från spelet när rätt kort drages från ödeskortpacken. Det förklaras med nödvändighet ur spelmekanikens synvikel, men det lät inte bra i mina öron.

Kanske det fungerar utmärkt, men på grund av detta hamnade Friedrich i högen "Try before Buy" för mig...

Doomfarer

Friedrich är kul ett par gånger men tyvärr kan det vara lite för långt beroende på hur ödeskorten dras.

Kunde man bara fixa till den biten är spelet riktigt kul.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BigPapaBear

Var på vippen att beställa det här spelet nyss (i jakt på krigsspel som man kan spela med frugan...), men jag tänkte "bäst att jag kollar krigsspel.se" först. Nu blev jag avtänd och tänker gnälla på Dean Essig om att snabba på med Fallschirmjäger reprint:en istället - vilket dock inte lär fungera med frun.  :wink:

Kreufeldt

Citat från: "BigPapaBear"Var på vippen att beställa det här spelet nyss (i jakt på krigsspel som man kan spela med frugan...), men jag tänkte "bäst att jag kollar krigsspel.se" först. Nu blev jag avtänd och tänker gnälla på Dean Essig om att snabba på med Fallschirmjäger reprint:en istället - vilket dock inte lär fungera med frun.  :wink:
Att gnälla på henne på samma sätt som på Dean Essig?  :?

BigPapaBear

Citat från: "Kreufeldt"Att gnälla på henne på samma sätt som på Dean Essig?  :?

Syftningsfel är alltid erotiska på något skevt sätt...  :lol:

Vvornth

Friedrich har vi spelat lite på YLVA, helt klart en trevlig hybrid mellan Eurogame och krigsspel. Ett bra lir att dra in folk som lirar brädspel till den rätta sidan.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Snowfox

Den här typen av spel bör finnas i varje välsorterad spelsamling. Perfekt som bete för de oinvigda.  :)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.