Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Slaget vid Lund

Startat av net, 22 december 2006 kl. 02:54:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

net

Vet inte om ni sett detta. Ganska intressant.

Scipio

Nä jag missade det med drygt tvåhundra år...hade varit skoja att se det dock!
"Randomization is too important to be left to chance"

net

Hm
..väldigt lustigt!   :roll:   Du såg nog inte att man kan klicka vidare och komma till interaktiva kartor.  :shock:

net

Scipio

Tjusig!
Men att det tar _åtta minuter_ att ladda om en luntlåsmusköt är nys...
"Randomization is too important to be left to chance"

Floxon T

Trevligt

Vvornth

Och att det var 50/50 chans att träffa en person på 75m med en sådan musköt låter osm en oerhört optimistisk siffra. Men i allmänhet en mycket fin sida.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Och att det var 50/50 chans att träffa en person på 75m med en sådan musköt låter osm en oerhört optimistisk siffra.

Stod båda mål och skytt still och skytten kunde sin bössa så var det inga problem. Man jagade med lunltåssvapen.

Vvornth

Sure, men på slagfältet?

magnus lindström

svartkrut

A F

Citat från: "Vvornth"Sure, men på slagfältet?

Inte så lysande. Det finns statistik på svartrkutsvapen som påvisar allt från att ingen träffade någonting någongång till att det inte borde finnas några överlevande alls efter ett slag som Lund. Man har inget i slutändan ingen vettigat material att bygga på. Men helt klart är att folk träffas av muskötkulor (är det inte flintlås 1676?) under ett slag som Lund. Skulle gissa på att om du grävde upp en massgrav i trakten så har mer än hälften dödas av muskötkulor.

Vvornth

Att folk blev smusslade i bitar av musköter tvivlar jag inte en sekund på, det var just siffran att G.I. Sven träffade till 50% på 75m avstånd som jag tycker låter skakig.

A F

Citat från: "Vvornth"Att folk blev smusslade i bitar av musköter tvivlar jag inte en sekund på, det var just siffran att G.I. Sven träffade till 50% på 75m avstånd som jag tycker låter skakig.

Visst skakar den. Tvivlar dessutom på att det är intressant vad G.I Sven träffar eller inte på 75 meter. Stridsavstånden på den här tiden är sjukt korta. Har nått data på under 20 meter vid Albuera. Som tvärs över en skolsal.

tinG

The Musket & Pike Battle Series (GMT) kommer snart till Lund.

Karta
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "tinG"The Musket & Pike Battle Series (GMT) kommer snart till Lund.

Karta

Kul!  :up:
En mycket bitter liten man.