Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Gazala

Startat av Strv102r, 12 september 2009 kl. 16:23:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Tyskens drag. Trieste anfaller det marschgrupperade fria grod direkt och når framgång. 15 och 21 Pz grupperar för att slå 21 indiska brigaden men gör inget än. Ariete agerar desto mer offensivt. Delar framrycker djupt in för att avskära 1 SA medan andra delar grupperar för att avskära 50 div och fria grod. Ariete hamnar lite utsatt...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Urdragningen av 1 SA och 50 har  börjat. Mindre delar fördröjer italienarna. 7 Pansardiv kraftsamlas till att slå Ariete, som får mycket stryk.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Medan italienarna börjar framryckningen efter vde urdragande 1 SA och 50 div så tar tysken chansen att ge sig på de förband som leds av XXX kåren söder om TOBRUK och slår dessa nästa helt. Det innebär att Ariete får klara sig själv.

Strv102r

Jag ger bort rätt många VP hexor när jag överger GAZALA-ställningen, men hellre det än att DAK svingar runt in i 50 div eller 1 SA rygg och tar dem samtidigt som han slår mina förband. Att dra ur i tid innebär ofta att man tycker att man kunde stanna stanna lite till. Gör man det och drar ur när det börjar osa katt är det ofta för sent.

Strv102r

Tysken fullföljer att rena bort mina förband söder TOBRUK, undantaget 21 indiska bakom sina minfält. Italienarna stannar i hyfsad försvarsterräng. Uppenbarligen är det inte de som ska göra jobbet. Tysken har otur med tillförsel av underhåll, mycket otur, och min idé att provocera honom att göra av med den i sekundära riktningar funkar hyfsat så det räcker knappt till DAK. Min nednötta 201 brigad slås.

Jag slår resterna av Ariete och fortsätter söderut och slår den redan försvagade Trieste!

Strv102r

Tysken försöker skära av 7 Pansardiv tät med 90 lätta, och gör det också. 21Pz anfaller för att komma åt XIII kåren och skära av den, tror jag, men en bataljon Valentines/Matilda (av förflyttningsförmågan att döma) och resterna av 201 motoriserade brigadens (½ bataljon) stoppar hela 21Pz!

Strv102r

Jag avbryter anfaller mot resterna av Trieste och vänder täten på 7 pansardiv mot 90 lätta som inringas och nästan utraderas. 4 pansarbrig förstärke försvaret mot 21Pz. 1 och 2  SA brigaderna inleder ett motanfall under 1 SA div ledning mot Sabratha. Reorganisedare delar av Ariete som framryckt bakom Sabratha men som anfallit in i 50 div område inringas men kan inte slås av 69 och 150 brig ur 50 div.

Strv102r

Tysken har nu nästan kört slut på sitt underhåll och är passiv och avvaktar tillförsel så att han kan bygga upp resurser för ett par dagars offensiv med två divisioner (15Pz & 21Pz).

Jag slår resterna av 90 lätta men då fienden kan göra anfall med begränsad målsättning väljer jag att låta 7 pansardiv försvara tagen terräng och skydda resten av XIII kårens flank. 50 div (FF, 69 och 150 brig) slår resterna av Arietes stridsgrupp och förbereder anfall mot Trento. 1 SA div slår Sabratha och fortsätter västerut. Reorganiserade delar av Ariete anländer men det är inte mycket framför 1 SA div nu. 5 ind div tar över ledningen av 21 ind, 25 ind och den reorganiserade 3 ind brig och genomför begränsade anfall mot delar av 15Pz. 29 ind kommer att tillföras inom kort. Nu gäller det att stressa tysken med hot i flera riktningar och helst ha 7 pansardiv kvar som spelbart kort vilket binder hans bästa förband och låter mig anfalla med 1 SA div, som är mitt egentliga fokus. Tyvärr har den div bara en pansarbataljon vilket nedsätter tempot en hel del.

Strv102r

Tysken fortsätter avvakta underhåll, men det verkar som om flyget på Malta och flottan gör ett storartat jobb för han får inget.

Jag underställer 4 pansarbrig till 1 SA div och nu tar offensiven i norr fart! Sabratha med mindre delar av Ariete slås. Däremot hejdar Trento 69 och 151 brig ur 50 div.

Strv102r

Fienden fortsätter avvakta underhåll, men han har osannolik otur. Inte mycket kommer.

Även jag börjar få slut på underhåll så jag kan bara anfalla med ett par brihader. Det blir så klart 1 SA som får nyttja vunnen framgång. Täten börjar anfalla söderut.

Strv102r

Detalj som visar läget vid KNIGHTSBRIDGE.

Strv102r

Tysken har nu gnetat ihop lite underhåll och släpper lös 15 och 21 Pz på 5 ind div som i princip utraderas! Bara 21 ind brig bakom sina minbälten blir kvar. Därmed har tysken blivit av med ett flankhot...1 SA div tät, 4 pansarbrig, tvingas invänta att staber och underhåll framgrupperar varför det inte blir någon större framryckning.

Strv102r

Tysken inväntar lite nytt underhåll som anländer, men det måste ta sig västerut ganska långt. 90 lätta har börjat reorganiseras och sätts in för att skydda underhållslinjerna från 1 SA div tät. 1 SA div invänter också underhåll för att kunna fortsätta.

Strv102r

Tysken gör ett försök att avskära hela XIII kårens tre div (1SA, 50 och 7 pansardiv) men han har onormal outur och fastnar i 22 pansarbrig och 150 brig. Jag lyckas å min sida köra  över 90 lätta.

Tysken beslutar sig för att dra ur DAK (15 & 21 Pz) för att slå 4 pansar brig och medan övriga håller tagen terräng. Med hänsyn till hans underhåll och tiden som återstår innebär det i praktiken att hans offensiv för att vinna är över.

Rommel är besegrad.